Hur få fram nyckelnr.???

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
Jag har lyckats supa bort nycklarna till hojen :huvet och undrar nu om det går att få fram nyckelnummret så man slipper byta alla lås.
Hos den lokala Yamaha-handlaren fick jag olika bud beroende på vem jag pratade med.
Den ena säger: Skruva isär hojen så hittar du nummret i botten på tändningslåset (vilket jag gjort utan att hitta nummret).
Den andra säger: Fråga nån annan typ en låssmed.
Och den tredje säger: Tyvär, det blir en ny lås-sats och de är inte billiga

jobbigt..kan tyvärr ej hjälpa men varför få man alltid bara en nyckel med när man köper hoj???
har aldrig köpt en hoj o fått med 2 st :hihi

Stefan skrev:
2247168 Jag har lyckats supa bort nycklarna till hojen :huvet och undrar nu om det går att få fram nyckelnummret så man slipper byta alla lås.
Hos den lokala Yamaha-handlaren fick jag olika bud beroende på vem jag pratade med.
Den ena säger: Skruva isär hojen så hittar du nummret i botten på tändningslåset (vilket jag gjort utan att hitta nummret).
Den andra säger: Fråga nån annan typ en låssmed.
Och den tredje säger: Tyvär, det blir en ny lås-sats och de är inte billiga

Låssats är nog det enda.
Tips, köp bara tändningslåset och lämna iväg tanklock och sadellås att göras om till den nya nyckeln så har du en nycket till allting. För (vet inte hur det är nu) så fick man en nyckel till varje lås... he he...

/Fredde

Borde inte nyckel nr va bundit till chassienr? Isf borde respekive återförsäljare kunna ta reda på det, eller dom ville bara kränga nya lås för o tjäna pengar...

Nu har du iofs ingen nyckel alls, men jag har bara en nyckel, och har en cbr1000rr -05. Men smart som jag är har jag beställt en extra nyckel nu, om jag skulle råka tappa den gamla.

Det kommer gå till som så att jag beställler en "tom" nyckel från honda, går till en låssmed och gör en kopia på den jag redan har, sedan tillbaks till honda så att dom kodar nyckeln rätt. Min hoj har ju något HISD system lr vad det heter som fungerar som immobilizer.

Kanske har detta inget med din fråga att göra... men men

Kolla om inte nyckelnr'et är inskrivet i instruktionsboken. Finns en ruta i den som handlarna ibland fyller i.

Ni som har röda nycklar, tex R1 04+, ZX10R etc, använd inte dessa utan lås in dem i bankfack eller liknande.
Detta är en masterkey som är kodad till ECUn och används för att bl a koda in nya nycklar. Blir man av med denna kan det bli dyrt, 2004 kostade den röda till en 10a 16000:-.

Senast för någon dag sedan såg jag en posär köra om kring med den röda. Han tyckte väl den var fräck eller nått'.

Zindelin skrev:
2247201 Nu har du iofs ingen nyckel alls, men jag har bara en nyckel, och har en cbr1000rr -05. Men smart som jag är har jag beställt en extra nyckel nu, om jag skulle råka tappa den gamla.

Det kommer gå till som så att jag beställler en "tom" nyckel från honda, går till en låssmed och gör en kopia på den jag redan har, sedan tillbaks till honda så att dom kodar nyckeln rätt. Min hoj har ju något HISD system lr vad det heter som fungerar som immobilizer.

Kanske har detta inget med din fråga att göra... men men

har ni ingen bra nyckelförsäljare i er stad..:rofl
våran kan fixa alla nycklar o sorter o kodar på en gång.
dom avkodar orginalnyckeln eller om man har nummer.

Ingen som vet om det går att hitta nyckelnummret på tändningslåset, eller nån annanstans???
Hur många siffror ska det vara???

Börjar få åkabstinens men har fan inte råd med en ny låssats just nu.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back