Hur få bort mjölkaktig beläggning på mattsvarta plastdetaljer?

• Thread starter Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Har en del mattsvarta plastdetaljer på hojen och har märkt att dessa tappat sin lyster, om ni förstår vad jag menar. Det är som att de har någon svag beläggning som ger ett lätt grådaskigt intryck. Det är väl den typ av beläggning man kan få om man använder avfettning på plastdetaljer och i det här fallet misstänker jag att det är Biltemas MC-tvätt som är boven i dramat, då jag inte använder vanlig avfettning på annat än lackerade detaljer som hjul och liknande.

Försöker komma på ett sätt att få bort det. Har testat matt vinylglans som får det att se bra ut, men bara för stunden. Det tar inte bort beläggningen.

Någon som har något tips på lämpligt medel/metod för att lösa problemet?

Införskaffa Turtle wax black Shine och polera lite så blir det ett helt okej resultat för ca hundra spänn eller vad den nu kostade :)

Bromsvätska..Torka bort ordentligt. prova först på okänsligt område.

För många år sedan jobbade jag lite åt farsan med att polera upp båtar/gelcoat.

Där var anledningen till att färgen blivit blek och tråkig att porerna i gelcoaten fyllts av någon form av oxidering. Jag kommer inte ihåg exakt vad det var, men vi använde produkter från meguiar för att "rensa porerna" vilket då gav ett betydligt bättre hållbart resultat än att bara gnugga med något som får det att blänka.

Hittade någon konsumentvariant nu när jag googlade, vi använde polermaskiner med speciella svampaktiga rondeller osv.

http://www.amazon.com/Meguiars-Marine-Fiberglass-Restoration-System/dp/B0000AY4YT

Kolla om det finns någon liknande för plastdetaljer.

Prova med varmluftspistol! På vissa plaster kan man få grymt bra resultat (nästan nyskick), som dessutom håller.
Sök på "heat gun plastic trim" för att se videos med beskrivning av metoden.
Jag behandlade all svart plast på Trailblazern med grymt bra resultat. Tog en dryg timme, men så är det också *ganska* mycket plast på den bilen...

Edit: http://m.youtube.com/watch?v=2ue-1_Jk2Y0&desktop_uri=/watch?v=2ue-1_Jk2Y0

Direktlänk

Last edited:
Polaren som har mattsvart hoj fick tips om att tvätta hojen med fönsterputs för att hålla den fräsch , prova det vettja

Tack för alla tips! Jag tror jag skall prova med varmluftspistol först - även om mina plastdetaljer inte ser lika illa ut som i filmen verkade det ju klockrent!
Sedan kanske Autoglyms eller Meguiar's produkt för plastdetaljer om det behövs.

Jag brukar ta några droppar silicon på en bit nonwowen och det blir väldigt bra resultat.

svart skocreme......... eller plastvax svart.

Så har jag fuskat med (svart plastvax). tycker det blir rätt ok och håller förvånansvärt bra. Har fixat mycket backspeglar, lampramar, instrumentpaneler etc med det. Blir klart bättre än tidigare ivf.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...