Hur enklast kolla hjullager

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
Jag misstänker att mina hjullager i framhjulet kanske är dåliga. När jag ligger och tourar så tycker jag det finns väl mycket högfrekventa vibrationer i styret. Visserligen är drivpaketet lite dåligt men det känns som att det skulle kunna komma framifrån. Nån som har några bra tips hur man enklast kolla lagren? Hört att de kan vara knepiga att ta ur. Går det utan att värma? Nån som provat med tygre styrändsvikter, ger det mindre vibrationer i styret?

Många frågor, så det blir väl många svar :) Cykeln är en R1 -02.

/A

Sättet man brukar kolla det enligt körskolan är ju att sätta dig på huk (eller hur du nu än vill sitta) jämnta hjulet och rucka det i sidleds för att känna efter glapp. Det är väl första testet.

R1an har enligt vissa känsliga individer för mycket vibrationer. Att sätta tyngre styrändar har hjälp för dessa flickor.

Swedie skrev:
Sättet man brukar kolla det enligt körskolan är ju att sätta dig på huk (eller hur du nu än vill sitta) jämnta hjulet och rucka det i sidleds för att känna efter glapp. Det är väl första testet.

R1an har enligt vissa känsliga individer för mycket vibrationer. Att sätta tyngre styrändar har hjälp för dessa flickor.

Tror inte det är så illa att man kan känna ett glapp så, men det skall självklart kollas. Och efter 300 mil på fem dagar i Norge i just den hastighet där det vibrerar som mest så kan det nog vara bra att bejaka sin feminina sida och montera tyngre vikter om det hjälper att få blodet tillbaka till fingrarna.

Jodå, Swedie har rätt, ta i hjulet på olika ställen och känn efter glapp.
Prova också att låta någon tippa bak hojen så framhjulet är i luften, ryck sedan fram och tillbaka i gaffeln för att känn efter glapp i styrlagren. Kolla då också att styret går lätt mellan styrstoppen utan knaster, 'bulor' eller konstigheter, tyder återigen på dåliga styrlager.

Ingen erfarenhet av R1 men:
Om du nån gång tar loss hjulet så kan du enkelt snurra på lagrens innerbanor och känna efter "knaster, 'bulor' eller konstigheter" (Bikers beteckning visar rätt bra vad det handlar om). Sådana slitage i lagren resulterar med stor säkerhet i högfrekventa vibbar. Detta känner du ofta inte om du snurrar på hjulet på plats eftersom dessa "knaster, 'bulor' eller konstigheter" maskeras av hjulets egenvikt och en anings friktion mot skivorna.

Demonterar lager gör man genom att sticka in en dorn från andra sidan och knacka på lagrets innerring. Ibland behöver man rycka ut lagren eftersom man inte alltid kommer åt innerringen genom fälgen men satsa du på dornen i första hand.

Tycker man hör ganska ofta om R1:or med dåliga framhjulslager. Kan det bero på att hojarna har utsatts för uiiillies med omild nedtagning?

Dom är så billiga att det inte är mkt att fundera över, 4 lager till min gick på 300:- kompispris, men säg att det kostar 5-600 så är det ändå billigt för att bli av med problemet, jmfr med vad mkt annat till hojen kostar.
OBS. Ej köpta hos märkeshandlare utan hos en som bara säljer lager.Dom nya var dessutom helkapslade vilket borde hålla lite längre.

Man får tacka för alla goda idéer. Skall gå igenom allt när hojen är avställd. Vibrationerna är ytterst fina, alltså inte som skakning a la obalans utan mer högfrekvent så där så att blodet försvinner från fingrarna. Får ta och känna på lagren när hjulet är borta nästa gång. Som nån sa, det är kanske enklast att byta lagren så vet man.
Hur är det med styrändsvikter då? Skulle gärna ha ett par tyngre men jag tycker de flesta man ser är poserprylar i lättmetall. Jag vill ha tunga grejer, tips?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti