Hur drar man fast muttern till svänghjulet med moment?

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Jag köpte en kopplingshållare för att motorn inte skulle fortsätta rotera. Men det funkade ju inte. Motorn fortsätter ändå att rotera.

Det här gör mig galen. Det är endast muttern till svänghjulet som behövs dras fast med 80nm.
Cykeln är en suzuki 250 rmz
 

Bifogat

  • 1000000669.jpg
    1000000669.jpg
    1.3 MB · Visningar: 27
  • 1000000622.jpg
    1000000622.jpg
    1.3 MB · Visningar: 27
Hur ser din kopplingshållare ut? Min har ett utstickande handtag som går att låsa mot utstickande fast punkt på ramen (ev utsätter man kopplingskorgen för krafter den inte är avsedd för på detta sätt dock. Annars, lägga en trasa mellan primärdrev och drevet på kopplingskorgen, funkar inte det?

Alternativt om du lyfter av cylindern så kan du lägga två träreglar mellan kolvens undersida och att packningsytan i blocket. Ännu bättre om du spänner ihop de båda reglarna så de fixerar vevstaken (i upprätt läge, borde ge minst konstiga krafter på vevaxel och lager), för att undvika att belasta kolven snett.
 
Hur ser din kopplingshållare ut? Min har ett utstickande handtag som går att låsa mot utstickande fast punkt på ramen (ev utsätter man kopplingskorgen för krafter den inte är avsedd för på detta sätt dock. Annars, lägga en trasa mellan primärdrev och drevet på kopplingskorgen, funkar inte det?

Alternativt om du lyfter av cylindern så kan du lägga två träreglar mellan kolvens undersida och att packningsytan i blocket. Ännu bättre om du spänner ihop de båda reglarna så de fixerar vevstaken (i upprätt läge, borde ge minst konstiga krafter på vevaxel och lager), för att undvika att belasta kolven snett.
Jag trodde att det här verktyget skulle funka att stoppa drev. Men drevet i mitten och de bakom är inte kopplade i varann.

Förstår inte riktigt vars du menar att jag ska stoppa trasan. Tror du att du kan förklara lite mer?

Ja det är ju ett sätt att stoppa något emellan kolv och cylinder. Men det är jävla jobb som jag inte riktigt har tid för. Skulle vara mer nöjd om de gick att lösa på något enklare sätt.1000000670.jpg
 
Jag trodde att det här verktyget skulle funka att stoppa drev. Men drevet i mitten och de bakom är inte kopplade i varann.

Förstår inte riktigt vars du menar att jag ska stoppa trasan. Tror du att du kan förklara lite mer?

Ja det är ju ett sätt att stoppa något emellan kolv och cylinder. Men det är jävla jobb som jag inte riktigt har tid för. Skulle vara mer nöjd om de gick att lösa på något enklare sätt.View attachment 499774
Du har ett primärdrev på vevaxeln, på samma sida som kopplingskorgen. Det driver mot kuggkransen på kopplingskorgens baksida. Mellan dessa lägger du trasan. Tror dock att du behöver ta bort hela kåpan på kopplingssidan dock, inte bara locket över kopplingskorgen.
 
Du har ett primärdrev på vevaxeln, på samma sida som kopplingskorgen. Det driver mot kuggkransen på kopplingskorgens baksida. Mellan dessa lägger du trasan. Tror dock att du behöver ta bort hela kåpan på kopplingssidan dock, inte bara locket över kopplingskorgen.
Vad händer om jag sätter i en växel och sen drar åt? Kan jag skada lamellerna?
 
Somliga säger att det funkar med att fylla förbränningsrummet med vatten.
 
Mutterdragare är att föredra. Jag håller i vevstaken och lossar med mutterdragare. Drar även åt med mutterdragare och höftar momentet.

Det finns plastbitar du kan köpa som skruvas ned i tändstiftshålet i toppen och låser mot kolven. Du kan också ställa kolven en bit från toppen och fylla med bomullstråd genom tändstiftshålet.

Med tanke på att du är orolig för kamkedjan / spännare och ev vevlagren så skulle jag rekommendera att lyfta topp och cylinder, byta kedja, spännare, och kolv. Ställ ventilerna när toppen är av - mycket smidigare än när toppen sitter på hojen.
 
Finns det ingen rephandbok som vidar hur det ska gå till och på vilket sätt och med vilka verktyg man ska ha för jobbet?

Jag skulle ta en haknyckel och låsa svänghjulet i hålen som finns i svänghulet då jag drar momentet. Har tillverkat en justerbar haknyckel av två plattjärn som jag har gör egna "tappar" till beroende på vad den ska användas till. Har dragit några svänghjul, koppligskorgar och lite av varje med den men det är väl ingen nackdel att ha en svarv så man kan tillverka olika tappar till haknyckeln efter behov.
 
Somliga säger att det funkar med att fylla förbränningsrummet med vatten.
Jag hade nog valt motorolja. Tror olja funkar lika bra som vatten.
Men det vanliga är väl skicka ner ett tjock snöre i cylindern om det inte funkar med att lägga i högsta växeln och trycka på bakbromsen ....eller ett rep instoppat i kugghjulen mellan koppling och vevaxel.
 
Mutterpicka från Jula BRAAP BRAAP klart
+1 på den.
Har alltid gjort så.
Håller med en handske och kör mutterknackaren, både när jag lossar, och när jag drar åt.
Momentet verkar bli tillräckligt eftersom det aldrig har varit ett problem.
Det är inte rätt, jag vet.....men det funkar.
 
+1 på den.
Har alltid gjort så.
Håller med en handske och kör mutterknackaren, både när jag lossar, och när jag drar åt.
Momentet verkar bli tillräckligt eftersom det aldrig har varit ett problem.
Det är inte rätt, jag vet.....men det funkar.
Hittade en momentstav med 90nm(ska vara 80) men är rädd för att dra sönder gängorna.. Har råkat göra de massor av gånger tidigare på mindre skruvar x)
 
Mutterdragare är att föredra. Jag håller i vevstaken och lossar med mutterdragare. Drar även åt med mutterdragare och höftar momentet.

Det finns plastbitar du kan köpa som skruvas ned i tändstiftshålet i toppen och låser mot kolven. Du kan också ställa kolven en bit från toppen och fylla med bomullstråd genom tändstiftshålet.

Med tanke på att du är orolig för kamkedjan / spännare och ev vevlagren så skulle jag rekommendera att lyfta topp och cylinder, byta kedja, spännare, och kolv. Ställ ventilerna när toppen är av - mycket smidigare än när toppen sitter på hojen.
Jag sparar väl mycket tid på att byta kedjespännare och hoppas det är den än att börja riva motorn mitt i allt..
 
Hittade en momentstav med 90nm(ska vara 80) men är rädd för att dra sönder gängorna.. Har råkat göra de massor av gånger tidigare på mindre skruvar x)
En mutter/gänga med den dimensionen kommer du aldrig att lyckas dra sönder med mutterknackaren på det beskrivna sättet.
Men....som sagt var, jag vet att det per definition är fel, men det fungerar.
 
Jag sparar väl mycket tid på att byta kedjespännare och hoppas det är den än att börja riva motorn mitt i allt..

Vad är serviceintervall på kolv och kamkedja?

Vad är det för årsmodell?

Edit: såg i andra tråden att det är en 2010. Verkar vara 12hr serviceintervall på kolven. Troligen behöver du inte byta så ofta om du inte rejsar, men om den gått uppemot 75-100h är det nog dags för en topprenovering.



56264b6bc43140a5bb65adfd6f6043e4.png
 
Last edited:
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top