Hur byter jag växellådsolja - Cheva van -89

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Har precis tagit över en cheva van 89 och förra ägaren rekomenderade starkt att jag kontrollerar växellådsoljan, annars kan det bli tråkigt.

Hur gör jag det, har hört att man fyller på underifrån?

Oljan ska väl vara dexron II eller III?

Dagisförklaring uppskattas :)

Det bästa på en gammal Cheva-van är att byta filtret i lådan också.
Bort med tråget, lätt att byta, fyll olja genom röret för oljestickan.

Du får lossa tråget som du hänger ner från bakre kanten först och låter oljan rinna ur.
Ta ner det och dra loss filtret som sitter där i.
I med en ny tätning som filtret sitter i och upp med ett nytt.
Gör rent magneten i tråget och torka rent allt.
Montera med ny packning.

Sen får du fylla via oljestickan.
Typ 4a liter tror jag man fick i.
Nivån kollar du varm genom att bromsa upp den och lägga i drive och backen några gånger, låt den stå på tomgång och så kollar du stickan.

Är den gamla oljan riktigt svart så byter du igen ganska snart så du spolar ur resten som ligger kvar.

Dextron III är det väl i TH700an.

Tack för svaren! Blir det hem och krypa

Rekommenderar en skruvdragare med 10ans hylsa för alla bultar runt tråget.
Sen kommer du garanterat få ATF olja i håret så du ser ut som en riktig raggare!

Har snart en TH700 tillsalu, ska byta komplett motorpaket med låda till en LT1snurra från en Impala ss med Supercharger...
Nu jävlar ska den gamla rostiga Vanen få bekänna färg.
Rostflagorna ska flyga all världens väg. :yoparty

Haha läckert, nä ja fick bilen av en polare, 4st 2or som ja fixat och besiktigades igår, så nu är turné bussen till sommarn snart redo :)

Du får lossa tråget som du hänger ner från bakre kanten först och låter oljan rinna ur.
Ta ner det och dra loss filtret som sitter där i.
I med en ny tätning som filtret sitter i och upp med ett nytt.
Gör rent magneten i tråget och torka rent allt.
Montera med ny packning.

Sen får du fylla via oljestickan.
Typ 4a liter tror jag man fick i.
Nivån kollar du varm genom att bromsa upp den och lägga i drive och backen några gånger, låt den stå på tomgång och så kollar du stickan.

Är den gamla oljan riktigt svart så byter du igen ganska snart så du spolar ur resten som ligger kvar.

Dextron III är det väl i TH700an.

Var du tvungen att säga att han skulle hänga ner tråget??
Då blir det ju inget inlägg i idag är jag förbannad tråden juh... :hihi

Jag brukar köra med biltemas hög temp silikon på trågpackningen också.. Amerikanska lådor har ju en förkärlek för att läcka där..
Är olja svart eller luktar bränt så skulle jag kanske köra 100 mil och sen byta igen och sen ytterligare en gång för det går i runt 14-16 liter i en låda och man byter bara ca 4L åt gången...

Det roliga är att om man inte låter några bult sitta kvar lite löst och låta trågen hänga ner lite och låta oljan rinna ur, så får man ner hela tråget som är alldeles platt och 4a liter olja kommer ut i ett Splaff!

Ett fultips för att få ur all gammal skitig olja är ju att överfylla lådan med olja och lossa tryckslangen till oljekylaren och starta motorn och gå igenom alla växlarna. På så vis så får man ju ur all skitolja

Och ja det ska vara Dexron IIE eller Dexron III i en TH700

*/ ?>
Back