Hur brett däck kan man sätta på?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tjena! Undrar bara hur brett däck man kan smälla på min hoj? Bak ska enligt regbeviset ha dimensionerna 130/80 R 17. Om jag förstått rätt så är 130 bredden, 80 höjden, och 17 är antal tum. Vad betyder R? Och hur långt utanför höjd och bredd kan man gå? Tycker 130 känns rätt så smalt så skulle gärna köra typ 150..

Hur bred är fälgen och får 150 plats i svingen?

Jag har 130 däck på min DR och min fälg är 2,5", vill man ha mer får man nog bygga om till motard.

Last edited:
Ska jag mäta fälgen eller vad menar du? Och hur vet jag om 150 får plats i svingen? Är det 150mm som ska in eller?

Och vad står R för? :)

R betyder radialdäck, 80 är bredden i % av höjden. Resten hade du koll på.
Vad har du för fälgbredd?
Brukar stå instansat på fälgen om du inte kan hitta det på nätet.

Klart du måste veta bredden på fälgen. Man sätter ju däcket på fälgen och inte däcket på däcket.

Precis 150 är ett cirka mått mätt i mm på bredden på däcket, har du inte en sving som är mer än 150 där däcket passerar kommer det att fastna.

Du verkar vara nybörjare på däck, vet du hur en ökning från 130 till 150 påverkar körningen?

Last edited:
Ja jag är nybörjare på däck och kan inte mycket. Spelar det någon roll om man har radialdäck eller diagonaldäck eller vad det nu finns för olika sorters korddragning?

Jag ska kolla upp fälgbredden. Men jag antar att däcket ska vara bredare än fälgen?

Nej jag vet inte hur det påverkar körningen men jag utgår ifrån att om däcket går i fälgen och passar så kommer det gå att köra med hojen. Bankörningsoptimeringsonani är inget jag är intresserad av, bara så du vet.

Min hoj har 160 original bak och folk vill ibland sätta dit 180 istället men flera av de som har testat tycker att det "fuckar upp" kurvtagningen. Vet inte hur de menar men det verkar handla om gatkörning och ingen optimering för bana. Tänkte bara så du vet att i värsta fall kan den kännas skum även vid normal kurvtagning.

Min hoj har 160 original bak och folk vill ibland sätta dit 180 istället men flera av de som har testat tycker att det "fuckar upp" kurvtagningen. Vet inte hur de menar men det verkar handla om gatkörning och ingen optimering för bana. Tänkte bara så du vet att i värsta fall kan den kännas skum även vid normal kurvtagning.

Okej, tack för tipset! Men ser ju fetare ut i alla fall :tuttar Hur som helst är det inte så viktigt för det kommer som det ser ut bli att jag byter hoj med en kille innan däcket är slut ändå, men har gått och funderat över det här ett tag så tänkte jag skulle fråga i alla fall. Tack för svaren!

Okej, tack för tipset! Men ser ju fetare ut i alla fall :tuttar Hur som helst är det inte så viktigt för det kommer som det ser ut bli att jag byter hoj med en kille innan däcket är slut ändå, men har gått och funderat över det här ett tag så tänkte jag skulle fråga i alla fall. Tack för svaren!

Påtal om Fetare. jag har ett annat tips på hur man ser fetare ut!
(H-)JULBORD! :tummenupp :felämne :rofl

Korvstoppning i alla ära men är det verkligen rätt att fylla däcken med?

Korvstoppning i alla ära men är det verkligen rätt att fylla däcken med?

Det viktigaste är att du ser till att byta ut fulluften inför varje säsong. Oavsett om du har fyllt däcken med bara luft eller om det gäller luften mellan korvarna. :fakta

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?37569-Byta-luft-i-däcken

:backontop

Skämt åsido så tycker jag du skall kolla med en däckkrängare/-tillverkare/verkstad vilken skillnaden blir om du skulle byta däckdimension på din hoj i framtiden. Motorcykeltillverkarna väljer ju inte dimension på däcken utifrån vad som leder till att vi får :liggah vid korvmojen utan utifrån vilken dimension som ger de bästa köregenskaperna. Visst kan man skarva lite uppåt och neråt, men det leder till en påverkan på köregenskaperna även om däcket skulle gå att kränga dit.

130/80-17 sitter Original på alla CBR600 F1 87-89 med 3,5" bakfälg, alla de jag känner som tävlade med dessa på bana körde 150/60-17 bak på samma fälg.

Bara en tanke.

Blir ännu värre på bana med 180 än original 160 på 160-fälg.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan