Hur bra går de här dyra e-mopparna?

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
På något sätt gled jag in på mopeder på blocket, och spanade in lite dyra värstingar. Finns ju några riktigt schyssta supermotards ifrån Motohispania, Derbi osv, sen finns ju även kåpförsedda "sporthojar" också, Yamaha, Derbi och Aprilia har väl alla tre varsin modell.

Dom ser ju helt otroligt fräcka ut för att vara mopeder! Frågan jag har är om dom går bra? Jag menar, går den kåpförsedda Derbin lika bra som en eu-kinamoppe för 4000? Någon som har provkört? Rätt så trimmade motorer som sitter enkelt strypta, eller hur är det?

En polare hade en vattenkyld Suzuki RMX, den gjorde väl 100 på mätaren eller något, rätt pigg rackade, men det var ju precis i början när vattenkylda kom.

http://www.blocket.se/vi/14967992.htm?ca=17_s

http://www.blocket.se/vi/5291499.htm?ca=17_s

http://www.blocket.se/vi/15160336.htm?ca=17_s

http://www.blocket.se/vi/14378225.htm?ca=17_s

Dom flesta av dom där mopparna har den pålitliga Minarelli AM6 motorn, 70-80 avstrypt 100+ med lite trim.
Tål att trimmas till skillnad från dom gamla sachs/puch/zyndap.

Dom flesta av dom där mopparna har den pålitliga Minarelli AM6 motorn, 70-80 avstrypt 100+ med lite trim.
Tål att trimmas till skillnad från dom gamla sachs/puch/zyndap.

100+`Jo tjena kanske nudar 100 med sporthojs modellerna.
Sen så är det ingen Minarelli motor i Derbi, är nog endast i yamhan.

Har kvar min derbi i graget under pressening gjorde max 90(om ens det)
Med Effektrör, öppetluftfilter, annan CDI och om drevad.

Vet inte vad "lite trim" räknas som...

Okej, jag omformulerar mig till att mopeder med minarelli AM6 motorn går typ 70-80 avstrypta och 100+ med lite trim.

Sen kollade jag inte länkarna vad det var för mopeder, och där ser du ut att ha rätt igen, det är inga mopeder jag har kommit i kontakt med, men Yamaha kör ju minarellimotor i DT50R, så då kan man ju anta att dom har samma även i "sportmoppen".

Vad jag menade med avstrypt var ju just luft/avgasmodifiering och borttagen CDI strypning, med trim menade jag 70cc cylinder och större förgasare (även om orginalet räcker lång)

Okej, jag omformulerar mig till att mopeder med minarelli AM6 motorn går typ 70-80 avstrypta och 100+ med lite trim.

Sen kollade jag inte länkarna vad det var för mopeder, och där ser du ut att ha rätt igen, det är inga mopeder jag har kommit i kontakt med, men Yamaha kör ju minarellimotor i DT50R, så då kan man ju anta att dom har samma även i "sportmoppen".

Vad jag menade med avstrypt var ju just luft/avgasmodifiering och borttagen CDI strypning, med trim menade jag 70cc cylinder och större förgasare (även om orginalet räcker lång)

I min 70cc räser har jag minarelli am6 motorn med metrakit prorace 70cc cylinder, metrakit prorace avgas, 28mm dellorto och hpi tändning.
Ger 18,7 hk på bakhjulet.

Derbin med samma trim ger ca 20 hk på bakhjulet.

Toppfart ca 130 kmh skulle jag säga.

Bifogat

• Moppe.jpg
    Moppe.jpg
    99.4 KB · Visningar: 87
Last edited:
I min 70cc räser har jag minarelli am6 motorn med metrakit prorace 70cc cylinder, metrakit prorace avgas, 28mm dellorto och hpi tändning.
Ger 18,7 hk på bakhjulet.

Derbin med samma trim ger ca 20 hk på bakhjulet.

Toppfart ca 130 kmh skulle jag säga.

Mjo, det är det jag försöker förklara för mina kunder i 15års åldern som hävdar att en polares polare har en drac som gör 140...
Jag brukar säga "då har han lyckats mycket bra, eftersom det är ungefär vad proffsen får upp en räcer i"

Visst, drevar man så att man får springa igån skiten på ettans växel så kanske man får den siffran på moppens orginalmätare i en nerförsbacke.

De flesta mopederna har AM6an, Derbi och Gilera har derbimotor,
CPI har någon form av ripoff på AM6an har jag för mig.

70cc cylinder och större förgasare (även om orginalet räcker lång)

Det var längesen det göbbe höhö :D

75-80cc som gäller nu.

Mjo, det är det jag försöker förklara för mina kunder i 15års åldern som hävdar att en polares polare har en drac som gör 140...
Jag brukar säga "då har han lyckats mycket bra, eftersom det är ungefär vad proffsen får upp en räcer i"

Visst, drevar man så att man får springa igån skiten på ettans växel så kanske man får den siffran på moppens orginalmätare i en nerförsbacke.

Det var minsann en kille vars drac gjorde 120-140 enligt bilmätare (som är mätarnas gud för moppefjortisar)
när jag var i den åldern. :rolleyes:

Trots det gick scootern jag hade då med effektavgassystem, bara snäppet slöare och det finns inte en janne att den gick särskilt mycket mer än 80,
om ens så fort.

Last edited:
Det var längesen det göbbe höhö :D

75-80cc som gäller nu.

Det verkar överlag vara bättre snurr på 70cc grejorna, eftersom det finns en tävlingsklass för dom, men jag kan ha fel på den punkten.

VRM roffe och killen med räcern längre upp i tråden kan säker dementera om jag har fel.

Tjöp inte nån plastgris,så här ska en moppe se ut:D
18726248.jpg

orkade upp i 105 friska blås enligt gps med en asgammal Autisa(gjutjärnscylle)
detta konsept innebär ju ioförsig lite mer jobb från din sida:rolleyes:

Nee men skämt åsidå så skulle jag satsa på en 125:a, har du sett yammas nya räser, fy fasen va den ser rejsig ut.

edit:haha kollade aldrig 4.e länken, då antar jag att du har sett 125:an åxå, eller?

Last edited:

Du talar om att misshandla motorer skär i ditt hjärta, vad tror du den där avataren gör?
Ska du ha kvar den får du allt berätta historik. Vart den såld, för hur mycket lever den idag med samma fina leende, kanske var det någon med mycket pengar som köpte den och slog sönder den framför säljaren.

Edit: Byt!

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back