Hur blir jag av med limrester?

Eller förtunning. Tänk bara på att både aceton och förtunning är ganska starka grejjer.

varför ta bort det? limrester är ju snyggt. en polare hade nån burk i aluminum som det stog glue-remover på, jag spottade på burken och blev sur, innan dess sa han att han hade köpt den på mekonomen. funkade visst bra på plast

Det finns ett medel som heter limborttagare. Det "bör" funka till ditt ändamål

värm på limresterna med en värmepistol och gnugga. Har du ingen värmepistol så kan det ibland funka med kupévärmare eller hårtork:tummenupp

Nyteknik skrev:
2493307 Hur blir jag av med limrester från silvertejp? T-röd funkar inte alls och varmt vatten gör det bara lite segt.

:confused:

Jag skulle säga Kemiskt ren bensin (vet nu inte om det är samma sak som förtunning) men jag tror inte det.
Har iallafall jag använt till att ta bort limrester med.:tummenupp

Nyteknik skrev:
2496787 Oj, många bud här. Limresterna sitter på lackerad plåt som jag inte vill ska bli matt. Eller ännu värre: tappa sin färg.

KENT Har en produkt som heter acrysol, det fungerar jättebra och mattar inte lacken. Använder det hela tiden till att just ta bort tejprester på nylackade ytor.

Nyteknik skrev:
2496787 Oj, många bud här. Limresterna sitter på lackerad plåt som jag inte vill ska bli matt. Eller ännu värre: tappa sin färg.
Som sagt, label off.
Jag använde det senast igår och fick bort dubbelhäftande skumtape. Spraya på, låt verka en minut och ta sedan bort limresterna med gummispackel och omges av en svag citrusdoft.
Funkar även att spraya på dekaler, då löser det limmet sakta men säkert in under kanten och dekalen blir som en barnlek att plocka bort.
//Tobbe

Jag brukar använda vax eller lackrengöring...
Jag tycker det fungerar ganska bra på limrester och man får det ju putsat samtidigt. :tummenupp

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!