Hur billigt kommer man undan om man vill köra enduro?

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Kör idag en street hoj (Hornet 900) och kommer inte sluta med det!

Fick prova kollegans KTM Super Enduro 950 på lunchen (Måste sett jävligt roligt ut med sportstället med knäpuckar och allt i skogen ;) )

Men upptäckte juh att det där med enduro verkar SJUKT roligt och att det dessutom verkar vara bra träning (och man kan stilla sitt hojberoende lite på vinterhalvåret också!)

Nu var väl 950:n aningens stor för mig (och jag är ändå 186 cm), så så stor behövs inte!

Men hur pass "billigt" kan man komma undan om man vill köpa en Enduro hoj (fortf gatreggad) som är i "vettigt skick"?

Vilka modeller skall man kika på? Har ingen koll på Endurosidan alls!

/Jocce

Ca. 40t ska du nog räkna med, då är det ju med lite billigare skydd och så.
Det du ska kolla efter om du ska ha den både i skogen och på gata är en japs eller KTM 450 eller en KTM 525.
Jag kör själv en 250 (182cm och 90kg) och det funkar kanon men det är ju bara för skogsbruk du ju, på gata är det inget att ha.

Ett bra tips är att köpa en hoj med elstart, jag har inte det:huvet

Jag har lagt ut ca 30-35t på mitt (det är värt varenda krona). Men då är ju min som sagt en 250 E-reggad, du ska ju ha en lv-reggad...

Lycka till:tummenupp

Ca. 40t ska du nog räkna med, då är det ju med lite billigare skydd och så.
Det du ska kolla efter om du ska ha den både i skogen och på gata är en japs eller KTM 450 eller en KTM 525.
Jag kör själv en 250 (182cm och 90kg) och det funkar kanon men det är ju bara för skogsbruk du ju, på gata är det inget att ha.

Ett bra tips är att köpa en hoj med elstart, jag har inte det:huvet

Jag har lagt ut ca 30-35t på mitt (det är värt varenda krona). Men då är ju min som sagt en 250 E-reggad, du ska ju ha en lv-reggad...

Lycka till:tummenupp[/QUOTE

Billigare skydd? På hojen eller personskydd?

Har väl inte tänkt att ha den på vägen egentligen, men kan juh vara trevligt att kunna transportera sig till och från skogen utan att ta den på släp!

Vad är skillnaden mellan lv och E reggad?

/Jocce

E-reg = man får bara köra på landsväg till och från tävling/träning
Lv-reg = köra var och när som på gata

Köper du -03 eller nyare är dem flesta lv-reggade, kolla på t.ex ktm exc och yamaha wr :tummenupp

Kan rekomendera Gas gas EC 250/300.
Köpte en lv-reg 250 -03 för ett år sen för 16000kr. Är nog svårt att komma billigare undan om man ska ha en hyfsat modern hoj som e lv-reg.
Och på 2-takt är lätt och billigt att underhålla.

Vilken sorts terräng tänker du använda den till?
Generellt så är det dyra med enduro inte inköpet av hoj utan underhållet med delar.

Med tanke på att din kompis kör en 950 superenduro så misstänker jag att ni inte ska köra enduro utan snarare bara piska grusväg?

Vilken sorts terräng tänker du använda den till?
Generellt så är det dyra med enduro inte inköpet av hoj utan underhållet med delar.

Med tanke på att din kompis kör en 950 superenduro så misstänker jag att ni inte ska köra enduro utan snarare bara piska grusväg?

Både frusväg och terräng till viss del, men ingen aning egentligen då jag inte kört nämnvärt utanför asfalterad väg förut!

Annan polare kör 550 o har nån som kör en typ 400 nånting, så finns mindre maskiner i sällskapet!

/Jocce

Både frusväg och terräng till viss del, men ingen aning egentligen då jag inte kört nämnvärt utanför asfalterad väg förut!

Annan polare kör 550 o har nån som kör en typ 400 nånting, så finns mindre maskiner i sällskapet!

/Jocce

frusväg? Är det fruns väg eller frusen vinterväg? :D

Du bör nog veta vad du ska köra innan du väljer hoj. Men jag slår ett slag för en XR600 som är en robust maskin som funkar bra på grusväg och den går att baxa runt i terängen också om man inte försöker hålla tävlingstemp.

Dom förekom faktist ganska ofta på endurotävlingar i början på 90-talet. Vet t.o.m några som körde cross-tävlingar med dom även om resultaten inte var i toppklass.

Eftersom den är robust så är risken liten att du får ytterligare dyra reparationskostnader. Om du sedan efter en säsong eller två kommer på att du vill åka seriösare enduro så byter du till en smidigare hoj då.

E-reg = man får bara köra på landsväg till och från tävling/träning

Det är väl en myt va? Är det inte så att man endast får köra i samband med tävling och träning, dvs. kortare bitar om bansträckningen går på vägen.

Hur som helst så måste du ha enduro-licens och klubbmedlemskap för att få köra e-reg på vägen. KTM var väl rätt tidiga med att lv-rega sina enduorhojar, så kika på dem om du vill ha äldre cykel. GasGas, TM etc skulle jag inte köpa, små märken i sverige med långa leveranstider på delar. (T.o.m Honda har ju oändliga leveranstider nu p.g.a finanskrisen.)

E-reg är transport på väg i samband med svemosanktionerad träning/tävling - det kan nog bli hårklyverier den dagen man blir stoppad.

Det handlar om att tävlingsmaskiner skall få framföras på gata mellan specialproven egentligen (inga backspeglar, blinkers, full effekt, etc).

Man behöver precis som redan nämnts, licens, vilken kräver medlemsskap i en klubb - förutom körkort med rätt behörighet, många av de större hojarna har mer än 25kW med...

Frågan är vad som händer om man åker ostrypt, lv-reggad Husa t.ex - till och med 650:n är väl typad med 6kW? :hihi

/J

Det är väl en myt va? Är det inte så att man endast får köra i samband med tävling och träning, dvs. kortare bitar om bansträckningen går på vägen.

Hur som helst så måste du ha enduro-licens och klubbmedlemskap för att få köra e-reg på vägen. KTM var väl rätt tidiga med att lv-rega sina enduorhojar, så kika på dem om du vill ha äldre cykel. GasGas, TM etc skulle jag inte köpa, små märken i sverige med långa leveranstider på delar. (T.o.m Honda har ju oändliga leveranstider nu p.g.a finanskrisen.)

Att Gasgas har långa leveranstider har jag inte märkt än? :va
Bortsett från när jag skulle köpa original bromsslang till 125an, den skulle ta ett tag.

Men det här får jag väl äta upp snart, då jag beställde lite delar idag :gnissla

För övrigt får man nyare Gasgas jämfört med KTM för samma peng
Köpte själv en 06 med ca 50h på nacken för strax över priset av en -02 KTM med okänd gångtid.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup