Hur behandla tegel?

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Ja vad skall man göra med en skorstensstock?Håller på att foga om den pga att den gamla fogen varken ser snygg ut,eller är speciellt hållbar.Smälls det i en dörr så trillar det lite bruk från väggen.Så nu när jag satt där med fogsleven i godan ro och underhöll mig så for tankarna iväg om vad som hade undvikit dessa brukrester på golvet i fortsättningen.Lacka är ett alternativ,men det ser så plastigt och tråkigt ut,så det alternativet går bort.Olja?Finns det någon olja som binder ihop väggen,men samtidigt ser "normal" ut?Andra alternativ?
Tacksam för alla förslag :tummenupp

Jag har sett lackade tegelväggar, borde ju funka med helmatt lack så att det inte ser plastigt ut... Se till att den är så dammfri som möjligt först bara. Att stryka på ett lager primer först borde inte skada. Men man bör ju vara säker på att den inte ger någon färg. Utan är helt klar....

Jag har sett lackade tegelväggar... Se till att den är så dammfri som möjligt först bara. Att stryka på ett lager primer först borde inte skada. Men man bör ju vara säker på att den inte ger någon färg. Utan är helt klar....

Jo,men är just det som är problemet,det blanka,ser väldigt "plastigt" ut.Vill ju att teglet skall se obehandlat ut,ja om det nu går...Kanske finns matt lack?

Jo,men är just det som är problemet,det blanka,ser väldigt "plastigt" ut.Vill ju att teglet skall se obehandlat ut,ja om det nu går...Kanske finns matt lack?

Finns säkert någon matt lack som kan tänkas passa.
Fick samma fråga av en kund för ett tag sedan och då använde jag en matt möbellack.

Gjorde dock en tabbe tycker jag:
Dränkte en liten roller och duttade in i alla springor.
Missen var att vi inte strök bort överflödet tillräckligt bra.
Resultatet mlev lite blanka fläckar där lacken var tjock som satan.

Tunna lager och inte lika bråttom som jag så får du säkert till det.

Jag antar att det måste vara supertorrt innan lack.
Tät färg på tegel brukar bli bajs.
Skulle rekomendera att fråga efter någon sorts olja eller vax i stället.
Utomhus är det kalkning som gäller.

Finns säkert någon matt lack som kan tänkas passa.
Fick samma fråga av en kund för ett tag sedan och då använde jag en matt möbellack.

Gjorde dock en tabbe tycker jag:
Dränkte en liten roller och duttade in i alla springor.
Missen var att vi inte strök bort överflödet tillräckligt bra.
Resultatet mlev lite blanka fläckar där lacken var tjock som satan.

Tunna lager och inte lika bråttom som jag så får du säkert till det.
Intressant.Hur tycker du resultatet blev förutom de "tjocka" lackresterna?Ser det bra ut,eller "konstgjort"?

Jag antar att det måste vara supertorrt innan lack.
Tät färg på tegel brukar bli bajs.
Skulle rekomendera att fråga efter någon sorts olja eller vax i stället.
Utomhus är det kalkning som gäller.
Ja det får nog allt vara torrt och genomhärdat den nya fogen,men är ju i skorstensstocken,och den har nog inte varit fuktig sen den byggdes :) Har kaminen mot denna tegelhörna så den lär nog torka rätt fort,får nog bara ge fasen i å elda i den på ett tag så inte fogen spricker.Kalkning?Finns det i genomskinlig konsistens?Renoverade en mur nu i våras och den vitkalkade vi,snyggt som tusan.Men vill ju inte ha färgad tegelmur inomhus.Vax hade kanske varit något,bara det inte börjar "svettas" när det blir varmt...

Last edited:
Kalkfärg blir som ett tunt puts/slamlager.
Om det var min kaminhörna, så skulle jag kolla efter snygga plattor och plattapå hela skiten.
Har ingen erfarenhet av att snygga till befintligt tegel, ety det brukar vara bortom räddning när tummarna väl avlägsnats ur ashålet och insats blivit aktuell.

Intressant.Hur tycker du resultatet blev förutom de "tjocka" lackresterna?Ser det bra ut,eller "konstgjort"?
.

Japp, den såg NÄSTAN obehandlad ut.

Håller annars med om att stentvål, olja är det bästa alternativet MEN i ditt fall så låter det som om fogen är lite porös och den vill man ju binda.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna