Hur behåller jag rollern till nästa målning?

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Jaha, dax för sporthoj vet allt igen :tungan

Har målat min fina ikea hylla. Dock behöver den en omgång till imorrn.
Hur gör jag med rollern? Kan man bevara den på nåt sätt? Vatten? Lacknafta? aceton?
Färgen är nån oljefärg med alkyd som bindemedel och alifatnafta/mineralisk terpentin som lösningsmedel.

Eller gör jag bäst i att köpa en ny roller?
Isf blir det dyrt när det ska börjas med projektorduken eftersom den ska målas många gånger :död

EDIT: +k

Last edited:
lägg den i en plastpåse & tejpa igen om du skall använda den inom snarast framtid..
funkar för mig.

jtds skrev:
lägg den i en plastpåse & tejpa igen om du skall använda den inom snarast framtid..
funkar för mig.

Vad är snar framtid? Färgen är övermålningsbar efter 16 timmar, tänkte måla igen imorrn eftermiddag.

Tach tack för hjälpen!

Hyllrollern står nu i en colaflaska med vatten ( den ska ju bara användas en gång till)

Till dukrollern ska jag testa påstricket, såg att den färgen är övermålningsbar efter 3 timmar så det lär gå skitbra, 2 ggr idag och 4-5 ggr imorrn :yoparty

Dez skrev:
Vad är snar framtid? Färgen är övermålningsbar efter 16 timmar, tänkte måla igen imorrn eftermiddag.

Skulle ännu en gång rekomendera vatten framför påse,just när det gäller alkyden,som bekant så vandrar lösningsmedel genom plast,ett bra ex på detta är att säljs inga lösningsmedelsbaserade färger i plastburk.Sen kan det funka med påse men hur roligt är det med en halvtorr rulle som släpper halvtorra slamsor av färg på din fina bokhylla ??

Men när det gäller vanlig vattenbaserad färg är påse att föredra.

Detta var iaf vad jag fick lära mig när jag gick som lärling för 8 miljoner år sedan.

Annars skulle du ju kunna ta bägge tipsen och gör ett av det....fyll en plastpåse med vatten och stoppa ner rullen däri. :)

Långa farbron skrev:
Skulle ännu en gång rekomendera vatten framför påse,just när det gäller alkyden,som bekant så vandrar lösningsmedel genom plast,ett bra ex på detta är att säljs inga lösningsmedelsbaserade färger i plastburk.Sen kan det funka med påse men hur roligt är det med en halvtorr rulle som släpper halvtorra slamsor av färg på din fina bokhylla ??

Men när det gäller vanlig vattenbaserad färg är påse att föredra.

Detta var iaf vad jag fick lära mig när jag gick som lärling för 8 miljoner år sedan.

Annars skulle du ju kunna ta bägge tipsen och gör ett av det....fyll en plastpåse med vatten och stoppa ner rullen däri. :)

Hehe

Men då gjorde jag rätt då eftersom dukfärjen är vattenbaserad.

Långa farbron skrev:

va? :va

Det är en sån där i skumgummi....är det dem du menar? De funkar ganska bra, ytan blir sjysst trots att det är första gången jag rollar.

Det fanns nåt liknande fast med små fjun, är de bättre?

Långa farbron skrev:
Excat.....som en liten skummraket med ludd på,grym till vattenbaserad färg.

OK, bra

Testar med den jag har nu och tjackar en ludddolme till de sista lagren om jag inte blir nöjd.

Nu ska det målas!

t-rex skrev:
Sambo? Jag funderar på att måla en vit/ljusgrå fyrkant rätt på väggen, med mått efter projjan. Som sagt, tur att det inte springer runt nån sambo här...

Sambo...eller hyresvärd :hihi

Vad mycket snack det är om "tur att det inte finns någon sambo här".
Pratar inte ni eller kommer ni inte överens med era tjejer?
Hur svårt är det att för stå att stort tv = :tummenupp. liten tv = :kocko
;)

/Annicka

*/ ?>
Back