Hur används Biltemas depåstöd fram?

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
BMW K 1600 GT
Jah köpte Biltemas depåstöd fram nyss (Art-nr: 82-331), men fattar inte hur jag ska använda det för att kunna lyfta upp framdäcket? Det gör mig snudd på galen att jag e så jäkla dum i hela skallen :gnissla

Kan nån tips hur depåstödet ska användas på min Kawa ZZR 1400, som har håligheter i framgafflarna undertill?

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=142496

Tack på förhand :Bugar

Du måste ha depåstöd bak också, men det fattar du säkert. Du justerar bara in bredden så piggarna går i hålen i gaffelbenen och lyfter.

Ställ depåstödet framför hojen. justera in bärarmarna så att piggarna hamnar mitt i dom där hålen som du har under framgaffeln och lås fast dom med låsskruvarna.
Vik upp stödet och håll lite koll så att piggarna verkligen går in i hålen.

*Håll lite extra koll på dom där små bärarmarna. dom verkar lite veka och vill böja sig en del när hojen vilar på dom. :)

Edit: depåstöd bak är ju rätt bra ja. :tummenupp

Last edited:
Du placerar änden på studsen under hålen i botten på gaffeln och vickar upp hojen m h a stödet. Jag rundade av ändarna så att de faller in lite bättre i urtagen på gaffelbenens undersida, helst skulle det vara en kula. Stödet är ju vingligt så det gäller nog att få det att passa hyfsat och inte lyfta på ojämnt underlag. Jag vågar inte använda det utan att hojen först ställs på ett bakre depåstöd som säkrar mot vältning. Tycker f.ö. att stödet fungerar perfa.

Edit: f-n vad många som hann svara under tiden jag skrev :)

Vi har ju en video som du kan tacka Limez för:tummenupp
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/NKzCMkZhF0c&hl=sv&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/NKzCMkZhF0c&hl=sv&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

5:25 Lyfta upp hojen med Biltema depåstöd, främre

Last edited:
Wow, här haglar svaren in, tack!

Men, jag det jag inte begriper är hur jag ska få in ståltapparna under gafflarna från början, och sedan pressa ner depåstödet så att hojjen lyfts - utan att hojjen ramlar av ståltapparna efteråt :va

Antingen får man inte in ståltapparna under gafflarna, men slutvinkeln på ståltapparna blir korrekt om man hade kunnat lyfta, eller så får man in ståltapparna under gaffelbenen, men då går det i gengäld inte att lyfta hojjen - för då ramlar hojjen av stödet i alla fall?

Eller är jag hjärndöd :död

Nån som har en länk till hur ståltapparna ska sitta i skruvade i depåstödet, och hur det sätts fast, samt hur man lyfter detta & hur ståltapparna sitter i förhållande till gaffelbennen efter lyftet..då kan jag fatta samt våga genomföra lyftet. Min hojj väger 250kg, så jag vill inte gärna testlyfta utan att vara säker här liksom :Bugar

Wow, här haglar svaren in, tack!

Men, jag det jag inte begriper är hur jag ska få in ståltapparna under gafflarna från början, och sedan pressa ner depåstödet så att hojjen lyfts - utan att hojjen ramlar av ståltapparna efteråt :va

Antingen får man inte in ståltapparna under gafflarna, men slutvinkeln på ståltapparna blir korrekt om man hade kunnat lyfta, eller så får man in ståltapparna under gaffelbenen, men då går det i gengäld inte att lyfta hojjen - för då ramlar hojjen av stödet i alla fall?

Eller är jag hjärndöd :död

Nån som har en länk till hur ståltapparna ska sitta i skruvade i depåstödet, och hur det sätts fast, samt hur man lyfter detta & hur ståltapparna sitter i förhållande till gaffelbennen efter lyftet..då kan jag fatta samt våga genomföra lyftet. Min hojj väger 250kg, så jag vill inte gärna testlyfta utan att vara säker här liksom :Bugar

:va
Titta på videon.
GÅr liksom inte göra så mycket fel känns det som.

Sätt piggarna så dom är riktade bakåt mot hojen och uppåt. det är lite brytigt men det går.

:va
Titta på videon.
GÅr liksom inte göra så mycket fel känns det som.

Du har rätt, men videon las in före mitt inlägg så jag hade inte sett den förrän jag postade :näsblod

Sätt piggarna så dom är riktade bakåt mot hojen och uppåt. det är lite brytigt men det går.

Aha, här kom nog svaret jag sökte, tackar! För brytit är precis vad det är, känns som om hojjen ska ramla av piggarna :rolleyes: Men jag ska testa :yoparty

Last edited:
jag utnyttjar denna tråden lite till min fundering. Ska nämnligen plocka av framdäcket på min kawa zx6r -96. Första gången för mig och jag undrar vad jag behöver lossa för att få av däck o skivor.
viewpic.asp

Last edited:
jag utnyttjar denna tråden lite till min fundering. Ska nämnligen plocka av framdäcket på min kawa zx6r -96. Första gången för mig och jag undrar vad jag behöver lossa för att få av däck o skivor.
Kolla först så att du har rätt storlek på insex till hjulaxeln sen är det enkelt.
Häng tillbaka bromsoken så snart du tagit av hjulet så de slipper hänga i bromsslangarna.

Bifogat

• Hjuldemontering.jpg
    Hjuldemontering.jpg
    225.6 KB · Visningar: 1,699
Kolla först så att du har rätt storlek på insex till hjulaxeln sen är det enkelt.
Häng tillbaka bromsoken så snart du tagit av hjulet så de slipper hänga i bromsslangarna.

aha! jag tackar och bockar. steg 1 o 2 hade jag hyfsad koll på men sen fattade jag verkligen inte hur jag skulle få loss hjulet från gaffeln men nu blev det lättare...

Köpte också biltemas depåstöd fram :gnissla kan ju bara säga att man får vad man betalar för!!! var inte alls nöjd me det skulle aldrig låta (pärlan) stå upphissad fram utan att övervaka det hela:jisses
Kan bara råda att förstärka med lite lite rör o svets blir hur stabilt som helst :tummenupp

Tänk på att stödet med största sannolikhet kommer att vika sig. Jag var dumsnål och köpte ett Biltema stöd. Men det är förenat med katastrof att plocka bort hjul etc

Tänk på att stödet med största sannolikhet kommer att vika sig. Jag var dumsnål och köpte ett Biltema stöd. Men det är förenat med katastrof att plocka bort hjul etc

jag var riktigt försiktig när jag ställde upp hojen ska jag säga men det gick bra. har ruckat lite, tryckt o klämt men hojen verkar stå stabilt. Däremot lämnar jag den inte utan uppsikt på stödet i onödan. Som nu till exempel då jag stött på patrull!
Att hitta en sexkantsnyckel till att lossa hjulet från gaffeln (steg 3) är omöjligt. 12mm är biltemas största och jag chansar att det är ca dubbla storleken jag behöver... byggfirmorna har inte heller... någon som har något tips?

jag var riktigt försiktig när jag ställde upp hojen ska jag säga men det gick bra. har ruckat lite, tryckt o klämt men hojen verkar stå stabilt. Däremot lämnar jag den inte utan uppsikt på stödet i onödan. Som nu till exempel då jag stött på patrull!
Att hitta en sexkantsnyckel till att lossa hjulet från gaffeln (steg 3) är omöjligt. 12mm är biltemas största och jag chansar att det är ca dubbla storleken jag behöver... byggfirmorna har inte heller... någon som har något tips?

Jula har

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...