Hur är Kawasaki Gpz900r?

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Permanentlånar ysf750
Hallå!

Eftersom att jag i en tidigare tråd sade att jag sökte en hyfsat lätt nakenhoj tänkte jag nu fråga om Kawasaki Gpz 900 r...

Jag har provkört en Gpz 1100 och en Gpz 750. Jag tyckte jättemycket om insprutningen på 1100:an men hojen var lite för stor. 750:an var lättare och passade mig lite bättre, jag tyckte också att körställningen var mer upprätt. Jag funderar nu på om 900:an kunde vara någonting för mig. Har någon några erfarenheter av den, gärna i jämförelse med någon av de andra nämnda här.

Tack på förhand. /Jesper
 
Ett tips .. Titta på något nyare efter 2000 om du vill ha något smidigt med bra vägegenskaper och bromsar. Den var en kanonhoj 1984 men knappast idag.

Det är bättre att se den som ett museiföremål och vårda den ömt.


Om du kör med kompisar på moderna sporthojar då måste du tänka på att du har sämre marginaler än dom andra om ni kör i samma tempo.
 
Last edited:
Jo, modernt är trevligt, jag skulle gärna ha abs, antisladd och modern insputning osv men jag tycker om att åka billigt.

Angående bromsar så skulle jag som sagt gärna ha abs och kanske kombi-system men jag tycker att bromsarna blev ok på 80-talet. Det är okej för mig att dra åt lite bara det bromsar ordentligt. Jag har verkligen kört hojar med förfärliga bromsar men min ur-gixxer t.ex var helt ok i min mening.
 
Last edited:
Sett till vad jag betalade för hojen och vad försäkringen kostade så var det en kanonhoj enligt mig.
Lite tung och klumpig men inte osvängbar.
Med 115hk så gick den helt ok rakt fram.

Tycker inte bromsarna var totalkassa utan dög alldeles utmärkt.
 
Tack, hur tyckte du körställning var? Har du någon hoj som man kan jämföra med körställningen med?
 
Har haft dem alla 3... & absolut, var inget fel på varesig chassit eller bromsar.... PÅ DEN TIDEN....
Har i år kört GPZ900:n & även köpt en CBR1000 från -87, som jag hunnit köra ca 500 mil med..

Det är REJÄLT med drag i dem båda. Så pass att man med lite erfarenhet, hänger av moderna sporthojar rakt fram. Men vansinnigt långa, tunga, svårsvängda & med hopplöst tragiskt dåliga bromsar ....:huvet
Märkte egentligen inte av det, tills det blev en lite inspirerande körning på kurvig väg.... Men fick slita varg, att bara hänga på i skapligt tempo.

Summering på mina 5 cent..
Mycket "bang for the bucks" men vilken "modern" (ca -02/03 & nyare) kör 8:or runt dig på kurvig väg..

Ser du på ekonomi... är dem något, men inte så mycket dyrare.
Köpte min CBR för 15000:- & försäkringen går på 1500:- hel/hel

Min CBR är nostalgi... & kommer nog inte säljas. Däremot kommer hon snart få en modernare syster ;o)

Edit: Körställningen på dem båda, inbjuder till många långa landsvägsmil..
 
Jo, modernt är trevligt, jag skulle gärna ha abs, antisladd och modern insputning osv men jag tycker om att åka billigt.

Bilsport & MC har en försäkring som heter Classica, som brukar vara billig.
"Motorcykeln ska vara av årsmodell 1994 eller äldre."

Så en tidig 90-talare Kanske inte blir dyrare än en 80-talare.
Fortfarande för gammalt för de moderna funktionerna. Men kanske ändå är bättre på något?
 
Problem med smörjning av kamaxlar, problem med ramlager som skär, allmänna småproblem med motorerna relaterade till kylning / smörjning. I övrigt är den nog som vilken hoj som helst ifrån 80-talets början och mitt. Bra drag men hopplös väghållning och dåliga bromsar i jämförelse med något modernare från 90-talet och framåt.

Älskar du inte hojen för dess utseende eller att du verkligen vill ha en GPz900R så tycker jag det finns bättre hojar att satsa på. En äldre GSX-R är nog bättre på precis allt.

Jag gillar den för utseendet men motorbekymmer gör att jag kommer byta motor i min till en modern ZRX1200 (samma motor fast utan barnsjukdomar) sen i övrigt ge den ny modernare sving, bakfjädring, gaffel, bromsar och fälgar.
 
Bilsport & MC har en försäkring som heter Classica, som brukar vara billig.
"Motorcykeln ska vara av årsmodell 1994 eller äldre."

Så en tidig 90-talare Kanske inte blir dyrare än en 80-talare.
Fortfarande för gammalt för de moderna funktionerna. Men kanske ändå är bättre på något?
De har dock ändrat så man inte får nyteckna för de sportigaste längre och jag vet inte vilka av dessa som kan räknas dit. T.ex. har en polare sin gamla zx750r på den försäkringen och när han köpte en likadan (bättre skick, skulle använda den gamla som reservdelshoj) fick han inte försäkra den nya. Den gamla fick han dock ha kvar eftersom den försäkringen redan var tecknad.
 
Tack, hur tyckte du körställning var? Har du någon hoj som man kan jämföra med körställningen med?

Benvinkeln är inte så skarp men det är fortfarande ett clip-on på.
Inte särskilt sportig körställning med dagens mått mätt men vad är du ute efter?
Komfort?
Supersport?

Många klagar på bromsarna men jag håller faktiskt inte med. Kanske att jag kan acceptera att krama lite hårdare med högerhanden?

Fjädringmässigt så var framgaffeln ok men bak var den lite gungig i snabba och långa svängar. En ny fräsch dämpare hade nog gjort susen.

Vill du ha ett ärligt svar angående tillförlitlighet mm så PMar jag dig ett nummer.


Att classica-försäkra en 92-95 cbr går nog inte. Bilsport har gjort undantag på sportiga modeller som kom ut tidigt 90tal. Samma problem med zx9an.
 
Det börjar att komma för intressanta sporthojar från 1995 och framåt. .
Snart hade dom första R1 orna blivet classic (2018)
 
En viktig fråga är i vilket syfte man köper en gpz 900

1 behålla hojen i orginalskick och åka på veteranträffar m.m.

2 bygga om och förbättra hojen med ny motor , ny gaffel ,nya fälgar och sving. Det skapar en mc som är bättre än nyskick och bara delar siluetten och ramen med orginalet

3 bara använda hojen som brukshoj.

Alternativ 3 .. Då börjar hojen att bli lite för gammal. Delarna blir svårare och dyrare att anskaffa. Köregenskaperna är betydligt sämre än alternativ från 2000 talet.
 
Tack för all input!

Just nu var tanken att använda motorcykeln som bruksfordon, jag bor i innerstan och blir galen på parkering så jag åker motorcykel när jag ska någonstans och har bilen på en parkering precis utanför tullarna. För tillfället åker jag faktiskt en scooter men det var inte riktigt min grej men väldigt praktiskt.

En sak som tilltalar mig med gamla 80-talare är att även om de var supersportiga när de kom så är de fortfarande någorlunda bekväma, jag är väl lite inne på att Gpz:an kunde vara en sådan. Exempelvis har min kompis en gsx 750 es som ju var sportig när den kom men som är riktigt bekväm att åka touring på idag. Min gsxr 750 från 1985 var väl en av de första som ändrade på det. En hoj från tidigt 90-tal som är lite bekväm av sig var aldrig byggd för att vara värst vilket är lite tråkigt, förstås förståeligt men tråkigt.

Vi får se, det kanske blir en tidig 90-talare iallfall men vart lite sugen på gpz:an. Tack igen för svaren!
 
gpz 900 var väl tom cruise´s landfordon i top gun???...
vet inget om modellen i fråga annars. dock har jag haft en gpz1100 och vad jag hör om dessa är att dom hade mycket problem med insprutningen. dock inget jag upplevde själv.

moto-top-gun.jpg
 
Jag hade nog sattsat på en lite nyare 600 går lika bra eller bättre och är billiga i inköp samt försäkring.
 
Back in the days.... Så hade jag föst en GSX750es och bytte sen till GPZ900r. Skillnaden mellan de två bojarna är brutal. GPZ900r går ju riktigt bra, 750 es är svampig och slö. Med GPZ kan du vara kaxig vid rödlysena även idasg eftersom den är lång och stabil.

Men... Jag hade dåligt tillförlitlighet, och fick litet hål i motorn (!)...
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top