Hur är Kawasaki ER-5?

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Har fått ett mycket bra pris på en Kawasaki ER-5 och undrar nu hur en sån är?

Finns absolut ingenting skrivet om dom här på SH vad jag hittat...
Är en hyfsat snygg hoj som inte va farligt dyr i försäkring.. :)

Hur är dom att äga och köra? Tänker främst på vibrationer, en paralelltwin kan ju vibrera en del... Är ju ganska tröttande i längden.
Är kvalitén som alla japsare, så dom är krångelfria?

Kanske inte skiljer så mycket från ER-6 som det finns en tråd om, ska in och läsa lite där iaf.

Men om någon haft en ER-5 får ni gärna skriva här vad ni tyckte om den, och om 15k är för mycket för en 00-01 nånting med runt 1500-2000 mil på mätarn. :)
 
ER-5 är väl vad en mopedbil är jämfört med vanlig bil?:va
 
en kompis köpte en sån häromdagen,

den är tokslö
dålig frambroms
TRUMBROMS bak på en 05!
klen fjädring
känns "billig"

kort å gott tycker jag att det känns som en riktig budget hoj
som är gjord för asien och aldrig borde ha kommit till europa

bara mina tankar :)
 
Kan vara för att den är en enkel och billig nybörjarhoj kanske?!

Edit: Vad är mycket billigt?
 
en kompis köpte en sån häromdagen,

den är tokslö
dålig frambroms
TRUMBROMS bak på en 05!
klen fjädring
känns "billig"

kort å gott tycker jag att det känns som en riktig budget hoj
som är gjord för asien och aldrig borde ha kommit till europa

bara mina tankar :)

Det ÄR en budgethoj...:D
 
Kan vara för att den är en enkel och billig nybörjarhoj kanske?!

Edit: Vad är mycket billigt?
Mycket billigt och mycket billigt...

15k för en 00-01 med ca 1500 mil...

På blocket ligger ju de allaflestapå minst 20-23k... Så då får det anses billigt.

Men är det för dyrt i förhållande till vad man får?

Det blir ju min försthoj isf BTW..
 
Mycket billigt och mycket billigt...

15k för en 00-01 med ca 1500 mil...

På blocket ligger ju de allaflestapå minst 20-23k... Så då får det anses billigt.

Men är det för dyrt i förhållande till vad man får?

Det blir ju min försthoj isf BTW..

För 15 så får du i princip en tidig Åttiotalare med mer kubik men troligen inte bättre chassie, eller nått nittiotalslik.

Såhär i efterhand hade jag nog hellre köpt en Er-5:a istället för den Cb 900 -81 jag köpte. Gamla grejer racklar mer :fakta
 
Läs här http://bike.se/review/view.php?id=247

ER5 och ER6 är två helt olika hojar. Båda är bra nybörjarhojar, med den skillnaden att ER6 är mer än så. Den har kapacitet att roa även en erfaren hojåkare. Ett riktigt bra köp, mycket hoj för pengarna. Skulle själv gärna ha en ER6:a - eller dess "kusin" Versys. Nu behöver jag inte fler hojar - egentligen :-) - men rent hypotetiskt alltså.

ER5 däremot är "en nivå ned" jämfört med den nyare. Enkel och billig hoj. Inte så spännande. Men om det är en enkel och billig hoj från A till B som du söker så...

Som någon skrev nedan, provkör och trivs ni ihop så köp den. Ångrar du dig sedan så sälj den!
 
Väljer man en Er 5, så får man en enkel och billig hoj punkt slut.
Väljer men ER 6 eller Hornet 600 då får man en mycket bättre hoj men den kostar inte 15 kkr utan 35-40 kkr
 
vad skall du använda hojen till? jag övningskörde samt körde upp på en er-5.
som nybörjarhoj var den perfekt. har inget minne av att den vibrerade. som transportmedel från å till jobbet å någon repa på helgen i "Lukta på blomorna tempo" skulle jag säga att hojen duger utmärkt till...

har du för avsikt att köra mer aktivit och ett par bandagar pär säsongn kommer du växa ur hojen mkt fort.
 
Jag övningskörde och körde upp på en Er-5. Det dög den alldeles utmärkt till, billig och relativt robust hoj, ser helt ok ut också. Men vill du ut och köra litet mer aktivt och pressa kurvor är det nog inte den ultimata hojen. Beror, som sagt ovan, på vad du ska ha den till. :)
 
Jag skulle titta på CBR 600 också.
Lättkört, roligt och nåt att växa i.
 
Köp en äldre VFR istället, sägs vara skottsäkra. Kolla bara slitdelar de brukar ha gått långt
 
PM:ar MJL ett bra pris på sin Hornet 600 så tål det att fundera på.
Dom är riktigt roliga dom där små rackarna!
 
Vad jag saknar

Er5 var min första hoj. Saknar den ibland för den var skön att bara glida runt på i stan , till stranden m,m

Er5 är perfekt nybörjarhoj, lätt, smidig , billig i inköp, bra motor och inga jobbiga vibrationer.
 
En kompis har tjöpigt en som nybörjarhoj.
Billig i inköp, service och försäkring.
Lätthanterlig även för en liten chey.
Trumbroms bak är ingen nackdel.
Paralelltwin är lagom till 500cc (även om en stånka varit lagomare).

Visst känns den otillräcklig i effekten om man har lite motorcykelvana.
Men som förstahoj tycker jag att den var kanon.
Den går att tjöra alla varianter av hojjeri med (glida, grusväga, stadsbusa, banåka, toura) och därmed utreda vilken sorts hojj man egentligen vill ha.
Förmodligen kommer man fram till att man vill ha en allround men med mer motor.
 
Körde GS500E som första hoj (strypt till 25kw), ganska likvärdig hoj men med lite modernare linjer skulle jag säga, iaf om man kollar samma årsm. Lite surrig när man låg på 90vägen in till stan, men körde även en del på rörken med den. Hur kul som helst, synd bara att avgassystem och fotpinnar satt så lågt :/
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top