Hur är det här med försäkringar egentligen? Hojmodell -> ålder -> antal år med kk?

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Hur är det här med försäkringar egentligen? Hojmodell -> ålder -> antal år med kk?

Nu skulle jag vilja reda ut ett par frågor jag undrar över.

En kompis har en gammal ZX10, första modellen som kom på 80-talet.
Jag tror hans hoj är runt -90.

Han är ett år äldre än mig. Bor under liknande förhållanden i småstad, har hojen i garage, men har haft körkort längre än vad jag har.

Han betalar löjligt lite, runt 2000:- helförs. helår, tror jag.
Jag skulle få betala 4.000:- för samma försäkring.

ZX10 var ju trots allt en effektstark maskin, hur kan det komma sig att den är så billig att försäkra?

Finns det fler exempel på "klipp" försäkringsmässigt?

Är det någon som har något bra tips på trevliga hojar åt hållet sport-touring som är billiga i försäkring?

Finns det någon generell regel som säger att alla hojar äldre än ett visst antal år är billiga i försäkring?
 
Det finns en uppsjö regler beroende på försäkringbolag
men i grova drag
30 / 40 /50 års passering ger billigare försäkring
5 - 7 års körkortsinnehav ger billigare försäkring
hojar före/till 1985 ger sk veteranförsäkring
2 /4 / 6 års ålder ger billigare stöld o vagnskade premie
Vissa bolag ger rabatt för tex klubbmedlemskap tex SMC
andra för larm och ytterligare andra kräver garage nattetid.

Försäkringsklasserna baseras på vikt kontra effekt vilket innebär att tunga hojar med samma effekt blir billigare tex GSXR1000 är rejält dyrare än en Hayabusa trots att det skiljer bara 3 hk.

Var nöjd med bara 4000 själv ligger jag på över 10000:- för min klass 6 hoj.
 
Last edited:
Det är ett lotteri, små olikheter kan ge stora kostnadsutfall.

Med en "högriskhoj" (mkt hk/kg) är det inte säkert att det spelar så stor roll om du har 2 eller 20 års körkortsvana, lite brukar det göra på åldern, men desto mer på var i landet du bor.

En generell regel är väl (jag är inte helt 100 %) att en hoj som är äldre eller lika med 20 år klassas som veteran och blir löjligt billig att försäkra.
T ex en GSX 750 el 1100 modell 1987 i år kan hamna runt 1500-2000 kr helförs (både dyrare o billigare troligen). En 750 1986 i mellanstad tror jag kostade ca 1300 kr.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top