https:// fy fan

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hallå, jag kör Speedtouchmodem, D-Link 524 trådlös router och Windows XP. Jag har Norton antivirus och nu är jag förbannad. ( :mad: ) Jag kommer nämligen inte åt https://-adresser härifrån, jag har hajjat så mycket att det har med routern att göra för om jag kör bara via modemet så fungerar det. Gissa vem D-Linnk skyller på? Tele 2. Och vem skyller Tele 2 på? Symantec/D-Link så klart.

Några tips på detta?

Mitt tips är att avinstallera virusprogrammet Norton och installera ett antivirusprogram istället.

Testat att reseta routern?

https går ju inte på standarporten (80) utan på någon annan. den kanske är låst i routern?

Markus skrev:
2186282 Okej, och in swedish? :)
Ja en reset bör öppna den. Antagligen har du eller någon annan varit rädda för baciller och därmed stängt dörren åt fel håll. Ni har stängt trafik där det är du som initierar uppkopplingen, det gör man inte oftast. In och leta i routern och tillåt all trafik, så länge du inte har vidareskickat något till din burk så kvittar det mer eller mindre.

om du tar bort routern och kopplar datorn direkt i väggen (LAN eller modem) funkar det då? Glöm inte och vänta 20-30min innan du kopplar upp dig så DNSen hinner uppdatera din MACadress

Mr K skrev:
2186378 om du tar bort routern och kopplar datorn direkt i väggen (LAN eller modem) funkar det då? Glöm inte och vänta 20-30min innan du kopplar upp dig så DNSen hinner uppdatera din MACadress
MARKUS skrev:
jag har hajjat så mycket att det har med routern att göra för om jag kör bara via modemet så fungerar det

:tomten

Mr K skrev:
2186378 om du tar bort routern och kopplar datorn direkt i väggen (LAN eller modem) funkar det då? Glöm inte och vänta 20-30min innan du kopplar upp dig så DNSen hinner uppdatera din MACadress

Har DNS:en hand om MAC-adresser helt plötsligt? ;)

Mr K skrev:
2186568 ok .... missade
då kan det vara port 443 och/eller 8080 som måste öppnas i routern.
Kolla på http://portforward.com hur du öppnar portar i din router

EDIT: Här finns all info du behöver
Men?? :va
Det du föreslår här är ju hur man går tillväga ifall man själv har en egen HTTPS Server inne på sitt nätverk som ska vara möjlig att nå utifrån.
Du ska inte öppna några inkommande portar i din router ifall du inte har någon server som skall vara åtkomlig från resten av internet eller något program som kräver det.
Som det också står på inställningssidan:
"Virtual Server is used to allow Internet users access to LAN services." vilket förmodligen inte var vad du ville.

D-linkarna ska mig veterligen släppa igenom alla utgående förfrågningar med standardinställningarna i brandväggen. Kolla dessa inställningar! Det är inte omöjligt att du har något konstigt där som blockerar. (Mina inställningar i min gamla di-624+ i den bifogade bilden)

...och kolla också så du inte har något "mul" med inställningarna på fliken "Filters" som kontrollerar vem, vad och hur saker får prata med/genom routern.
Rock on! :)

Bifogat

• untitled.JPG
    untitled.JPG
    119.6 KB · Visningar: 56
  • untitled.JPG
    untitled.JPG
    111.1 KB · Visningar: 48
timm skrev:
2190355

...och kolla också så du inte har något "mul" med inställningarna på fliken "Filters" som kontrollerar vem, vad och hur saker får prata med/genom routern.
Rock on! :)

Enda skillnaden jag har gente din inställning är att under "Filter" så är fältet där du har fyllt i 443 så har jag blankt, kan det röra till det? :va

Markus skrev:
2192271 Enda skillnaden jag har gente din inställning är att under "Filter" så är fältet där du har fyllt i 443 så har jag blankt, kan det röra till det? :va
Nu ska vi se....jag har för mig att jag använde såna där filter nån gång och att de är kvar men står som "disabled". Lite förvirrande...sorry.
Om där är tomt i filter-listan borde det innebära att ingenting spärras. Då vet i 17...

Har du provat att reseteta eländet till fabriks-inställningarna?

timm skrev:
2194815

Har du provat att reseteta eländet till fabriks-inställningarna?

Jag hade nyligen ett sjuhelvetes strul med den där routern, fick den utbytt, satt i timtal med telefonsupporten osv så jag är väldigt omotiverad att pilla på inställningarna om det är sådant som jag inte kan backa direkt.

Markus skrev:
2195569 Jag hade nyligen ett sjuhelvetes strul med den där routern, fick den utbytt, satt i timtal med telefonsupporten osv så jag är väldigt omotiverad att pilla på inställningarna om det är sådant som jag inte kan backa direkt.

Gör en backup på de inställningar du har nu, så kan du enkelt backa ett steg om du skulle råka sabba det.

I din router: Tools --> System --> Save settings to local hard drive

Back