Hrc Xr 600?

beamer

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
CBR900RR -96
Min nyinköpta XR600 -90 ser ut att ha orginal tankdekaler men det står "Honda HRC" nedanför hondavingen istället för 600R el XR (enligt orginalbilderna)? Fanns det HRC kit som tillval 1990? Vad innebär det isåfall?
Eller är så enkelt att den orgnialbild jag sett för 90:ans modell är felande? Det kanske står HRC på alla?

Det kan inte vara så att någon har satt dit en HRC dekal då dom inte hittade någon xr600-dekal att sätta dit?

Grattis till en kul hoj föresten :tummenupp

Vet inte, men det ser ut att vara de som satt där från början. Hojen har bara två ägare oxå.

beamer skrev:
Vet inte, men det ser ut att vara de som satt där från början. Hojen har bara två ägare oxå.

Det var 14 år sedan din såldes, så det finns en liten ( :rolleyes: ) risk att någon har satt dit dom i efterhand. Det är samma motor från den första modellen till den sista, som jag har förstått det. Så nog finns det HRC Kit till den.

HRC kitet har nog funnits länge, men inte nu längre. Kanske dekaler ingick oxå. Men iaf 628 cc, annan kam, annan primärutväxling (vevaxel/kopplingskorg) o kanske nåt mer oxå.

Fast hur man har kvar dekaler på en sån hoj efter så många år är mer än jag fattar......
/u

Ja, det kanske verkar långsökt att det skulle vara en "äkta" HRC hoj...den har iofs inte gått så mkt och med endast två ägare. Tog upp bilderna i ett fotoprogram och jämförde dekalerna hur dom sitter på min vs orginal. Kan bara säga att mina sitter exakt på rätt ställe och med rätt vinkel som orginalet. Den som ev bytt ut dekalerna har isof gjort ett mkt bra jobb :confused:

Går det att se på nåt sätt om den är HRC kittad? Man kan ju alltid hoppas att det är en sån jag köpt iaf.

beamer skrev:
Går det att se på nåt sätt om den är HRC kittad?
Tror inte du kan se det utan att ta isär nåt o kolla, men det borde kännas. Prova en annan XR eller ännu hellre :D låna ut din till annan XR-ägare.
/u

Jo, det är klart :kocko Har dock haft en XR för nåt år sen, men det är nog svårt att komma ihåg hur den gick :rolleyes:

Varvar den högt?
isf är risken stor att du har nåt kit.
Men alltså HRC klisermärken har tom jag några som ligger, min gamelHonda blir just inte kitad för att jag klistrar dit dem:)

i vart fall ingick helsystem i de kiten, har du det?

bild på din hoj?

Jag ska hämta hem den till garaget på lördag. Eftersom det sitter ett cobra system på den nu så är det nog liten chans att det är en HRC maskin...man lär väl inte byta ut ett effektsystem mot ett annat. Har bilder på den hemma som jag kan lägga upp senare. Har detta HRC helsystem grövre grenrör och en mindre orginalburk jämfört med orginal? Ska kolla igenom den mer noga i helgen då jag har fått in den i garaget, så får vi se vad det är :va

jo det är grövre och krökarna är snyggare gjorda än orginalen i bockarna.
Sen var det kamaxel, högkompkolv (eventuell med 628cc)och lite sånt.
Förgasare mins jag inte om det byttes eller bara modifierades.

Kolla vad det står för cyl. volym på cyl. Inget helsystem ingick i kitet har haft en kittad själv går ungefär som en 650r

Ok, är det 628cc som gäller nu då? Orginal är det 59? nånting va?

de flesta bytte nog bara fodret inte hela cylindern, så jag tror inte du kan se det på det sättet.
Risken att den är en fabriksbyggd hoj för tävling är nog noll, utan isf är allt givetvis modifierat efteråt.
Ok, visste inte att inte helsystemet ingick, har bara sett HRC hojar med de krökarna med.
Men i vart fall ska hojen vara väldigt pigg på höga varv jämfört orginalet, så bara genom att köra den märker du skillnaden, orginalet har ju nästan all effekt i mellanregistret och håller i mot på höga varv.

På min cyl så var det stansat nån obegriplig siffer/bokstavs kombination.Jag vill minnas att det ingår cyl i kitet.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon