Houdini, Leffe och Kurt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skaffa aldrig en akvarie-krabba.

Jag blev ägare till "Houdini" när han hade käkat upp ungarnas akvariefiskar.

Först rymde han en gång hemma hos mig, varpå jag lyckade tränga in honom i ett hörn och skopa upp honom, sedan flyttade han tillbaka till ungarna, där han också rymde och gömde sig bakom soffan för att undkomma deras katt, varpå ett rymmningssäkrare akvarium införskaffades hos mig.

Krabban såg dock så ensammen ut så jag införskaffade två fisk-kompisar åt honom, medveten om att han hade ätit upp fiskar tidigare så köptes dom två tuffaste fiskarna jag kunde hitta, Leffe och Kurt.
Dom såg ut att kunna spöa en krabba, så dom flyttade in.

För ett par dagar sedan försvann dock Leffe, Krabban såg misstänkt tjock och belåten ut.

Kurt simmade runt och letade sin kompis och var allmänt förvirrad, så jag tänkte skaffa två nya kompisar åt honom, jag frågade efter det tuffaste dom hade på akvariebutiken och kom hem med två kampfiskar.

När jag hade pluppat i dom flinade jag för mig själv och tänkte att "nu djävlar ska Houdini få stryk om han kaxar".

Dom simmade runt lite och slutligen simmade dom in i Houdinis grotta, men ingen kalabalik uppstod.

Vad fan?

Fram med ficklampan och lysa in i grottan, Houdini var borta!!!!
Jag röjde runt som satan och letade runt akvariet, men icket, så jag utökade sökytan lite och i andra änden av rummet, under datorbordet låg en liten, ensammen krabba, död och torkad....

Vad fan, nu måste jag ju köpa ÄNNU mera fisk till akvariet, men nu har jag ju kampfiskar där i som förmodligen mumsar i sig neontetror som om dom vore varmkorvar, vad fan ska jag nu köpa?

Hur som helst, vila i frid Houdini, du dog som en fri man...

kampfisk?
om du menar riktiga kampfisk så går det mesta i hop med dom, fredliga varelser.

den elakaste fiske jag har haft var nog denna:
http://www.petpig.com/fish/Cichlid_Managuense.aspx
Totalt sjövill och helt omöjlig, i ett 540 la han beslag på 539 liter, den kvarvarande litern skulle rymma en handfull Jack Dempsy i 25cm klassen, och den bet lika gärna mig som dom andra, små tänder som tur är.

Ciklider är ju kända för att vara fiskar som inte trivs med andra fiskar (snarare de andra fiskarna som inte trivs med ciklider, så trevligt är det inte att bara vänta på att ätas upp).

Jo, jag följde ju den tråden med spänning, men det blir ingen sån, då är mitt akvarium för litet.
App App App! Har du körkort för att verkligen få ha kampfiskar?
De kommer äta upp dina barn dirEkt! :D

kampfisk?
om du menar riktiga kampfisk så går det mesta i hop med dom, fredliga varelser.

den elakaste fiske jag har haft var nog denna:
http://www.petpig.com/fish/Cichlid_Managuense.aspx
Totalt sjövill och helt omöjlig, i ett 540 la han beslag på 539 liter, den kvarvarande litern skulle rymma en handfull Jack Dempsy i 25cm klassen, och den bet lika gärna mig som dom andra, små tänder som tur är.

Näe, jag menar en Betta splendens, men jag har nog fan blivit lurad på affären och fått en Platy med roidrage, för mina ser inte alls ut som på bilderna man får om man googlar...

Jag är ingen expert på fiskar, jag gissar, provar och köper nytt, men du har rätt, dom verkar fredliga med Kurt i alla fall...
Jag kanske kan sno några neontetror av grannen/sonen och se om det funkar.

Hur stort akvarie?

Litet, skulle gissa på 60-70 liter.

Akvariet panikköptes på blocket när Houdini skulle flytta in.

Pumpen som medföljde skulle kunna pumpa allt vatten i ett större äventysbad, den är ungefär tre gånger för stor för vattenvolymen, det är mera som ett strömakvarium.

Ciklider är ju kända för att vara fiskar som inte trivs med andra fiskar (snarare de andra fiskarna som inte trivs med ciklider, så trevligt är det inte att bara vänta på att ätas upp).
Nja, gruppen fiskar som faller under chiclider är ju riktigt stor, och det finns alla typer av beteende, från hyper aggressiva monster på närmre en meter till lugna småttingar på runt 5cm.
I sällskapsakvarium kan palletchiclid och fjärilchiclid vara lämpliga då dom är fredliga och inte så stora(fjärillen kan vara lite känslig med vattnet etc.)

Näe, jag menar en Betta splendens, men jag har nog fan blivit lurad på affären och fått en Platy med roidrage, för mina ser inte alls ut som på bilderna man får om man googlar...

Jag är ingen expert på fiskar, jag gissar, provar och köper nytt, men du har rätt, dom verkar fredliga med Kurt i alla fall...
Jag kanske kan sno några neontetror av grannen/sonen och se om det funkar.
Om du har två kampfisk i samma balja och dom inte ser ut som på nätet är det antagligen honor, hanar går inte så bra ihop om du inte har ett riktigt stort akvarium.
Testa med olika tetror, platty och gouramis(mosaikgurami är snygg och inte så stor), några små pansarmallar kan också var roliga.

http://www.akvarielexikonet.se/_pic...arielexikon_amblydorashancockii_13162_325.jpg du köper en sån jävel.
hade en sån när jag var fisknörd. blev så jävla trött på att den åt allt som va mindre än den så jag skulle spola ner fiskfan i toan men den ville fan inte försvinna så den finns fortfarande i mitt akvarium. lovar att den blir en perfekt kompis till din houdini.

Annars kan jag rekomendera röda lr blå ciklider. får du ett fint par så är de förjäkla kaxiga :)

Äh vafasen... Dra upp nåra abborrar å hiva i :D

Kommer ihåg när ja va mindre å va hemma hos en kompis som hade akvarium som bland annat innehöll 2 fiskar som va tigerrandiga svart/röd å lite lika en brax i formen, ca 20 cm långa... Vi slängde i nåra spigg som vi håvat upp men dom blev kortvariga kan ja säga...

Usch så sadistiskt de va egentligen...

Edit: Jäklar va ljus Gertrud va...

Kommer ihåg när ja va mindre å va hemma hos en kompis som hade akvarium som bland annat innehöll 2 fiskar som va tigerrandiga svart/röd å lite lika en brax i formen, ca 20 cm långa... Vi slängde i nåra spigg som vi håvat upp men dom blev kortvariga kan ja säga...

Usch så sadistiskt de va egentligen...

Edit: Jäklar va ljus Gertrud va...

Hon blev ljus av att bo i akvariet, hon var normalfärgad när vi drog upp henne.

Som du ser så var akvariet helt nyfyllt med vatten, men gertrud klarade sig ändå, hon släpptes dock ut i sjön sen när akvariefisken skulle flytta in.

Ungarna kom hem med två påsar fisk från akvariebutiken som dom bara tippade i utan aklimatisering, gäddslem är tydligen perfekt för att starta ett nytt akvarium, inte en enda fisk dog...

Hon blev ljus av att bo i akvariet, hon var normalfärgad när vi drog upp henne.

Som du ser så var akvariet helt nyfyllt med vatten, men gertrud klarade sig ändå, hon släpptes dock ut i sjön sen när akvariefisken skulle flytta in.

Ungarna kom hem med två påsar fisk från akvariebutiken som dom bara tippade i utan aklimatisering, gäddslem är tydligen perfekt för att starta ett nytt akvarium, inte en enda fisk dog...

Skönt å höra att hon fick komma tebax te större vatten :)...

Edit: Ljuger visst hej villt här ser ja nu... Fiskarna ja skrev om verkar inte alls randiga som ja mindes... Tigeroska heter dom tror ja... Å inte ser dom ut som brax heller... Ja skyller på att de va 10+ år sen ja såg dom :tungan

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...