Hornet vobbel

Heckler

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
KTM 625 SMC
Min hornet 600 börjar vobbla rejält när jag kör fortare än 160 km/h. Är det fler som har detta problem? Vad kan felet vara? :confused:

Felet kan vara att du hänger i styret för att hålla emot fartvinden.

Däcktrycket är rätt. Jag har inte kunnat känna något glapp i lagren. Däremot är det inte omöjligt att man hänger i styret för det blåser så in i h-vete. Är det någon hornet ägare som har en hoj som går stabilt i 160+??

Heckler skrev:
Däcktrycket är rätt. Jag har inte kunnat känna något glapp i lagren. Däremot är det inte omöjligt att man hänger i styret för det blåser så in i h-vete. Är det någon hornet ägare som har en hoj som går stabilt i 160+??

Öh, klart hojen inte ska fladdra i 160+ ....

Enkelt test, kör i 50-90, släpp styret, om det fladdrar kan det mycket väl vara så enkelt att du har tappat blyvikterna på framfälgen och däcket är därför obalanserat.

Hade (nästan)samma problem med min xjr fast vid 190-200, tightade förspenninga på framgafflen ett snäpp, ligger stadig till 230 fast det blåser duktigt ;) :D

Till ni som kan: Det kan inte vara så illa att den är ramsne efter en krasch? Eller att bakhjulet står snett?

Om du lutar dig framåt mer så behöver du inte hänga lika hårt i styret.
Dessutom brukar ju lutning framåt (dvs tyngdpunkt längre fram) i sig minska vobbel.

Jag åkte Kaw KLR 650 får några år sen. Den började vobbla i 140 (mätarfart) och toppade 165 på planmark men då fick man luta sig framåt rätt friskt. Den gjorde drygt 180 utför (E20 strax före Torpa) men då fick man stå upp och luta sig fram/ner över instrumentet/strålkastaren för att inte hojen skulle vobbla isär alldeles. Vågade bara resa upp överkroppen korta stunder, man var ju tvungen att kolla hur fort det gick!
Undrar vad bilisterna i högerfilen tänkte. :D

Heckler skrev:

Jag hade en hornet som jag körde i 200+ med utan att den vobblade. Det var inte behagligt dock. Kassa däck?

Pinsamt men sant. Det var jag som omedvetet hängde i styret för att hålla emot fartvinden, nu går den stadigt.

Heckler skrev:
Vad är inte på din?? :confused: :banana

Min är helt stabil vare sig jag hänger i styret eller inte. Har lyckats pressa upp skiten i 240 på mätaren å då gick den stabilt.

Men min var likadan som din när jag köpte den. Axxade man fullt så början den vingla mer och mer ju fortare det gick. Ett nytt bakdäck så försvann problemet. :tummenupp

\Masonit

Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026