Hornet nerreggad - problem med försäkring???

bergquis

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Honda CB600F Hornet
Hej!

Tog mitt kort förra veckan och köpte precis min första hoj idag! Honda Hornet 600 -98, och precis i det skick jag ville ha!
Det enda problemet är att på reg-beviset står det att hojen är begränsad till 37kW. Denna begränsning är borttagen (är numera 69kW, om jag inte missminner), men det vet inte VV om.

Hörde att försäkringsbolagen ändå försäkrar hojen för den ursprungliga effekten, och således hamnar inte hojen i nån "billigare" klass. Ville kolla med er innan jag säger något dumt till bolagen...:confused:

1. Kan det bli problem på något sätt med försäkring om jag inte ändrar reg-beviset.

2. Kan jag slippa att omregga den, ifall försäkringsbolaget ändå försäkrar den för ursprungseffekten?

3. Är man skyldig att ändra reg-beviset och isåfall obesiktiga?

MVH
Olof

Om dom försäkrar den på fulleffekt är det nog lugnt. För att vara på den säkra sidan ringer du upp dom o berättar hur det ligger till o spelar in samtalet.

Det finns maaaaaaaaaaaaassor med hojar som är reggade på fel effekt och jag har aldrig hört att det är något problem. Om man har 25kw-körkort kan det ju dock blir bekymmer.

Har exakt samma på min CB750. Den står reggad som 37kW men efter dissekering av förgasare så finns där ingen som helst begränsning (ska vara strypbrickor i insugningsgummina).

Ringde till min Honda å.f. här i stan: "Nä, skit i det. Det är bara att åka. SBP bryr sig inte. Kolla gärna med försäkringsbolaget, men jag tror inte det går något."

Ringde till IF där hojen är försäkrad: "Nej, det påverkar inget. Hojen tillhör den klass den tillhör (street1) oavsett om den är strypt eller inte. Jag antecknar det här bara för skoj skull, men kör du på du."

Hade hojen hos bilprovningen för två veckor sedan och det var inga konstigheter med någonting...

Givetvis ringer du ditt eget förs.bolag och kollar för säkerhets skull! :tummenupp

Edit: Rent lagligt så ska man väl göra en omregistrering, men har det ingen praktisk betydelse så......:rolleyes:

Last edited:
Är inte Honda-försäkringen förmånlig för din hoj? Jag tror det kan vara värt att kolla med IF hur mycket du får betala med den försäkringen. Då spelar inte effekten någon roll eftersom priset är satt per modell där.

timm skrev:
2404803 Ringde till IF där hojen är försäkrad: "Nej, det påverkar inget. Hojen tillhör den klass den tillhör (street1) oavsett om den är strypt eller inte. Jag antecknar det här bara för skoj skull, men kör du på du."

Det är unikt för Honda-försäkringen hos IF. Alla andra bolag sätter sina premier med hojens vikt/effekt-förhållande som en av grundpelarna i premieberäkningen. Teoretiskt kan det bli problem hos ett annat bolag om du försäkrar hojen med den strypta effekten, smäller den och försäkringsbolaget upptäcker att hojen har högre effekt än vad den är försäkrad med. Då stämmer ju inte hojen överens med det objekt du har försäkrat hos försäkringsbolaget och försäkringsbolag brukar ha en förmåga att leta efter anledning till varför de inte ska behöva betala ut ersättning eller reducera ersättningen. Jag vet inte exakt vad de kan göra, om de kan kräva dig på retroaktiva premier, vägra betala ut ersättning osv. Men det är som sagt en teoretisk risk, jag vet inte hur stor den är i realiteten.

Det går i alla fall under epitetet "skenförsäkring" och brukar vara omåttligt populärt på detta forum! :tungan

PS. Behöver jag påpeka att försäkringsbolag ALDRIG antecknar något "för skojs skull"?

Last edited:
Jag smällde en hoj som blev helt inlöst av fbolag. Den var reggad på lägre effekt (strypt) men betaldes för full effekt på. Det var inga som helst problem att få ut pengar för den. Dessutom hade den i stort sett olagligt bakdäck på (mönster nästan borta) när försäkringssnubben kolla på den. Men som sagt det gick hur bra som helst.
Jag skulle inte regga om en hoj, när man ändå får betala full pris hos fbolaget.

DR-Zätare skrev:
2404830Det är unikt för Honda-försäkringen hos IF. Alla andra bolag sätter sina premier med hojens vikt/effekt-förhållande som en av grundpelarna i premieberäkningen
....text...text...
Det går i alla fall under epitetet "skenförsäkring" och brukar vara omåttligt populärt på detta forum! :tungan

PS. Behöver jag påpeka att försäkringsbolag ALDRIG antecknar något "för skojs skull"?

Då är det väl bra att jag har IF.s Hondaförsäkring som går enligt modell? Enligt snubben (egentligen snubbarna) jag pratade med så var det inga problem. Hur kan det då klassificeras som skenförsäkrat när f.bolaget säger att det är OK?:va Givetvis litar jag på det de säger, men jag är kanske gammaldags?

Min tanke var att plocka bort strypningen, därav allt rundringande till verkstad, f.bolad och VV. När jag väl bestämt mig att lirka väck "pluggen" upptäckte jag att där inte var någon strypning kvar. Alltså kunde jag egentligen kört runt helt ovetande om hojens egentliga effekt om jag inte gluttat in i förgasaren med ett skjutmått.

timm skrev:
2405617 Då är det väl bra att jag har IF.s Hondaförsäkring som går enligt modell? Enligt snubben (egentligen snubbarna) jag pratade med så var det inga problem. Hur kan det då klassificeras som skenförsäkrat när f.bolaget säger att det är OK?:va Givetvis litar jag på det de säger, men jag är kanske gammaldags?

Min tanke var att plocka bort strypningen, därav allt rundringande till verkstad, f.bolad och VV. När jag väl bestämt mig att lirka väck "pluggen" upptäckte jag att där inte var någon strypning kvar. Alltså kunde jag egentligen kört runt helt ovetande om hojens egentliga effekt om jag inte gluttat in i förgasaren med ett skjutmått.

Precis som du säger spelar nog effekten ingen roll hos IF utan endast hos de andra bolagen.

DR-Zätare skrev:
2405665 Precis som du säger spelar nog effekten ingen roll hos IF utan endast hos de andra bolagen.
Gott! :tummenupp
Dock kan det ju vara värt att kolla upp igen om t.ex en SMC-försäkring skulle bli aktuell. Men den tiden, den sorgen!

Jepp. Det kommer bli honda-försäkring hos IF, och det verkar som dom skiter i effekten, utan går bara på ursprungseffekten.

If känns f.ö. ganska flummiga. Dom har sagt 2 olika priser, och eg. är det ett tredje som ska stämma....:va

Däremot måste man göra en "honda-besiktning" för att överhuvudtaget kunna teckna en if-försäkringen. Låter ganska larvigt när hojen (nästan) precis varit inne på service hos honda. Nån som gjort en sådan service? Kan man kanske få papper därifrån som anger vilken effekt hojen har??

mvh

bergquis skrev:
2409709 Jepp. Det kommer bli honda-försäkring hos IF, och det verkar som dom skiter i effekten, utan går bara på ursprungseffekten.

If känns f.ö. ganska flummiga. Dom har sagt 2 olika priser, och eg. är det ett tredje som ska stämma....:va

Däremot måste man göra en "honda-besiktning" för att överhuvudtaget kunna teckna en if-försäkringen. Låter ganska larvigt när hojen (nästan) precis varit inne på service hos honda. Nån som gjort en sådan service? Kan man kanske få papper därifrån som anger vilken effekt hojen har??

mvh

När jag köpte min hoj tecknade jag först försäkring på annat håll. Fick sedan nys om Hondas märkesförsäkring och mailade lite frågor. Fick svar, bestämde mig och ringde sedan för att flytta försäkringen till IF/Honda...det visade sig att de redan hade skrivit över försäkringen till dem. Hej å hå, snabba puckar! Fick priset enligt listan på hemsidan: http://www.hondamc.com/homc/templates/Page____5379.aspx

Någon "honda-besiktning" har jag aldrig hört talas om. :confused:
Nån annan som vet något??

timm skrev:
2409812 När jag köpte min hoj tecknade jag först försäkring på annat håll. Fick sedan nys om Hondas märkesförsäkring och mailade lite frågor. Fick svar, bestämde mig och ringde sedan för att flytta försäkringen till IF/Honda...det visade sig att de redan hade skrivit över försäkringen till dem. Hej å hå, snabba puckar! Fick priset enligt listan på hemsidan: http://www.hondamc.com/homc/templates/Page____5379.aspx

Någon "honda-besiktning" har jag aldrig hört talas om. :confused:
Nån annan som vet något??

besiktningen skall endast göras om hojen är import. Min importerade hornet var jag tvungen att besikta men inte svensksålda xrv:n

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti