hornet 600 eller 900?????

super

=)
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
cb600Fa 2007 och Shadow
Vad tycker ni är bäst i köp en hornet 900 eller hornet 600. Var ute och körde en 07a hornet 600 idag och var väldigt nöjd. Är 900an mycket klumpigare och mer svårstyrd? Hittar inten 900 som jag kan provköra dvs. Tänker även på frugan som ska ta körkort nästa år yeahhhhhh...:yoparty
Tror inte hon kommer ha några svårigheter med 600an men kommer hon kunna styra den större? :confused:

Jag tycker personligen inte att den är klumpigare, tycker snarare den känns mer som en motorcykel. Är "fostrad" på en 900 och provkörde en polares 600 -06 och tyckte den kändes som en moped.
Men smaken är ju olika.
Kan rekommendera dig denna tråden:
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=99495 , där finns det mycket info.

Jag hade köpt 900:an om den ska vara till dig också. Det är inga problem att lära sig köra 900:an ens för din fru om hon ska börja, det är bara att man är försiktig i början för det är lite mer kraft i den än i CB600F men det gör den också mer lättkörd enl. mig för man behöver inte ligga 'rätt' i varvtalet hela tiden. Sen är det skönt att ha en hoj som man inte känner är en nybörjarhoj hela tiden och som man känner för att sälja efter en säsong eller två för att byta upp sig.

=)

Hyggliga tipps. Det är lite som jag har tänkt. 600an var skoj att köra men den ligger på lite för högt varvtal för min smak. Tänkte igentligen mest på hur frugan ska kunna hantera 900an om den var mycket större. Det kan väl även ha varit något fult försäljnings knep av mc handlaren för att jag skulle köpa deras 600a.hahaha Hur trivs ni annars med era hornet? Det är inga kända fel eller dyligkt man ska tänka på? Glömde fråga. kan man fixa krash puckar till hornet ifall frugan skulle råka lägga den?

Fördelen med att köpa en 900 är att frugan din får köra upp på den om hon vill, med 600:an får hon inte köra upp pga vikt/hk bestämmelser :)

Jag har en 900 och är väldigt nöjd med den. Prövade kompisens 600 några gånger och skillnaden är som sagt varvtalen. Det är mycket mer drag i det lägre registret i 900:an. Det spelar inte så stor roll vilken växel som är i om man ligger i vanligt tempo. 600 måste växlas mer för att må bra. Rent hanteringsmässigt var det inte någon större skillnad. Jag kan tänka mig att det finns mer tillbehör till 600 då den är mycket vanligare, framförallt i europa. En nackdel med 900:an är att den är dyrare att försäkra. Min 02:a går loss på ~8000 hos if (helförsäkring).

När jag köpte hojen sa försäljaren:
-Skillnaden är att du måste växla ned när du kör om på en 600(ensam) :gnissla -men du slipper det på en 900(med passagerare).:D

Det beror ju givetvis på hur snabbt man vill om och är väl inte en helt klockren beskrivning =) men bra säljarsnack är ju alltid roligt att lyssna på.

Summasumarum: 600 är lite mer för de som är aktiva i vänsterfoten/handen. 900 är en bra allroundmotorcykel. Jag har pendlat varje vardag under sommaren på motorväg/landsväg samt haft skojturer på kurviga 70 vägar och hojen levererar varje gång.

Jag har sett Kraschpuckar på lite olika sidor men inte skaffat några själv... Tyvärr körde jag lite enduro i augusti och la omkull hojen men wtf shit happens:va det är lätt att vara efterklok.

Last edited:
Jag har en 900 och är väldigt nöjd med den. Prövade kompisens 600 några gånger och skillnaden är som sagt varvtalen. Det är mycket mer drag i det lägre registret i 900:an. Det spelar inte så stor roll vilken växel som är i om man ligger i vanligt tempo. 600 måste växlas mer för att må bra. Rent hanteringsmässigt var det inte någon större skillnad. Jag kan tänka mig att det finns mer tillbehör till 600 då den är mycket vanligare, framförallt i europa. En nackdel med 900:an är att den är dyrare att försäkra. Min 02:a går loss på ~8000 hos if (helförsäkring).

När jag köpte hojen sa försäljaren:
-Skillnaden är att du måste växla ned när du kör om på en 600(ensam) :gnissla -men du slipper det på en 900(med passagerare).:D

Det beror ju givetvis på hur snabbt man vill om och är väl inte en helt klockren beskrivning =) men bra säljarsnack är ju alltid roligt att lyssna på.

Summasumarum: 600 är lite mer för de som är aktiva i vänsterfoten/handen. 900 är en bra allroundmotorcykel. Jag har pendlat varje vardag under sommaren på motorväg/landsväg samt haft skojturer på kurviga 70 vägar och hojen levererar varje gång.

Jag har sett Kraschpuckar på lite olika sidor men inte skaffat några själv... Tyvärr körde jag lite enduro i augusti och la omkull hojen men wtf shit happens:va det är lätt att vara efterklok.

Eftersom vi redan har en shadow nere i garaget och en varadero 04a (inför nästa års semester) på ingång så känner jag att det hade varit kul att få en hoj som man kan leka med men som även tjejen kan köra. Själv är jag inte den som tycker om att ligga och växla hela tiden. Tycker om att bara kunna dra på gasen o de suger till i magen :yoparty
var ju som sagt ute och körde 600an men var inte nöjd för de va för mycket växlande. Men annars var det en riktitg grymm och härlig hoj o köra me:tummenupp

Vilket årtal är bäst om man ska ha en 900, eller kvittar det? T.ex varaderon är mycket bättre efter -03 och framåt med abs insprutare mm.

Hehe jag ringde nyss IF och frågade va dom skulle ha för en 03a och de blev som för dig 8118 :- hel/helår :D

Rent hantermässigt måste jag tänka på att min kära fru är ganska liten och pinett:tummenupp För hon ska ju kunna hantera hojen me
Nå ner hade hon gjort på 600an och vad jag har läst är sadlarna i samma höjd.

Annars är det en riktigt vacker hoj att titta på :D
:tummenupp

Har själv en 900 som jag är riktigt nöjd med.Inga problem att köra fort
på favoritvägen eller glida omkring å kolla på naturen.Eller?nä,den bjuder upp till massa bus,är riktigt svårt att köra utan ett stort leende.Bakhjul 1,2:an
är inga problem,med lite hjälp med kopplingen.Drevade om min lite 15-45,
men hann inte känna om det blev någon skillnad för jag råkade dra ut bakhjulet i en fet sladd med en highsider som följd.
Övningskörning för frugan är nog inga problem.Har själv precis börjat köra med min fru å hon är 160cm och aldrig kört moppe ens å hon blev förvånad
över hur lätt den var å köra.Summa sumarum:Köp en 900,du kommer inte
ångra dig!

Vilket årtal är bäst om man ska ha en 900, eller kvittar det? T.ex varaderon är mycket bättre efter -03 och framåt med abs insprutare mm.
:tummenupp

Bra fråga... Jag har en 02:a
Är det nån som vet om det skett nån uppdatering på de här hojarna? Förrutom att det är guldfärgade bromsar på de nyare årgångarna?

Jag har haft 2 st 600'or och dom har varit hur bra som helst, inte saknat kraft eller något. Dock så ligger dom (som alla andra 600'or) lite högt i varv, men inget farligt. Köp en sån, smidighet framför kubik, det är därför vi åker sporthoj och inte goldwing.

abs

Finns det ABS på dom nyare hornet 900orna? Ingen som vet något om uppdateringar i hornet 900an under åren?

Jag har haft 2 st 600'or och dom har varit hur bra som helst, inte saknat kraft eller något. Dock så ligger dom (som alla andra 600'or) lite högt i varv, men inget farligt. Köp en sån, smidighet framför kubik, det är därför vi åker sporthoj och inte goldwing.

Oj den satt hårt... du menar att min CB900F borde heta GL900?:confused: :)

När det gäller smidighet så är det ingen skillnad mellan 600:an och 900:an. Jag tror att man ska välja beroende på vilket körsätt man gillar.

Personligen gillar jag att kan ligga på 6:an i 80km/h och känna att jag har bra drag från 3000 rmp. Men visst det är givetvis häftigt att blåsa förbi någon när nålen pekar på 12-13000 rpm som 600 klarar...

Bästa tipset är väl att pröva...

Finns det ABS på dom nyare hornet 900orna? Ingen som vet något om uppdateringar i hornet 900an under åren?

Nej, ingen ABS på 900...

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back