Horna/Hona??

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Jag har några småfrågor här.

Heter det horna eller Hona??

Vad gör man när man hornar/honar?? Slipar man så att det blir små repor i cylinderväggarna som oljan ska fastna på eller gör man så den blir slät??

Behöver man överd. kolv om man gör det, eller är det bara när man borrar??

Vart kan man få cylindern hornad/honad, och vad kostar det på en höft??

Hur vet man att man behöver få cylindern hornad/honad??

Hona utan "r" (verb).
Korrekt beskrivning i nästa inlägg.

Last edited:
storcken89 skrev:
2403082 Jag har några småfrågor här.

Heter det horna eller Hona??

1 Vad gör man när man hornar/honar?? Slipar man så att det blir små repor i cylinderväggarna som oljan ska fastna på eller gör man så den blir slät??

2 Behöver man överd. kolv om man gör det, eller är det bara när man borrar??

3 Vart kan man få cylindern hornad/honad, och vad kostar det på en höft??

4 Hur vet man att man behöver få cylindern hornad/honad??

1 Slipar småsmårepor för att oljefilmen ska fastna japp
2 Nej en honing tar ca 1/100mm i diameter
3 Vilken mc-verkstad som helst, typ. Se till så dom har en riktig maskin bara. Ca 200kr

4. Be en verkstad titta på cylindern. Det ska finnas tydliga korsrepor annars är det läge att hona

Eldstorm skrev:
2403099 Hona utan "r" (verb) = slipa bort (mindre) repor i cylinderväggen.
Tar den mycket olja och det inte hjälper att byta kolvringar brukar man hona, har jag för mig.

Nja man honar om det behövs, när man byter ringar

Tar den olja trots nya ringar (och ventiltätningar ok) lär man ha mkt stort kolvspel = dags att borra

Last edited:
Alltså cylindern har en massa smårepor i sig men de verkar liksom inte vara som ett mönster eller nåt.
Sen på vissa ställen finns det inga repor alls, och det är liksom som 2 stående kanaler i cylinder som är några mm breda där det är replöst. Nu när jag tänker efter så är nog kanalerna på samma ställena där skarven i kolvringarna är så det kanske beror på det.
Kan vara lika bra att ta med cyllen till en butik å fråga vad de anser. Inte så lätt att visa på kort här på sh skulle jag tro.

storcken89 skrev:
2403241 Alltså cylindern har en massa smårepor i sig men de verkar liksom inte vara som ett mönster eller nåt.
Sen på vissa ställen finns det inga repor alls, och det är liksom som 2 stående kanaler i cylinder som är några mm breda där det är replöst. Nu när jag tänker efter så är nog kanalerna på samma ställena där skarven i kolvringarna är så det kanske beror på det.
Kan vara lika bra att ta med cyllen till en butik å fråga vad de anser. Inte så lätt att visa på kort här på sh skulle jag tro.

Fråga på mer än ett ställe. Det är svårt att veta om MC-verkstäder har den rätta kompentesen för att kunna avgöra sådant.

Har du fodrad cylinder, så är risken stor att det är dags för borrning.

Mats757 skrev:
2403571 Fråga på mer än ett ställe. Det är svårt att veta om MC-verkstäder har den rätta kompentesen för att kunna avgöra sådant.

Har du fodrad cylinder, så är risken stor att det är dags för borrning.
Har för mig att det finns en motorslip häromkring trakterna, kan kila in där å fråga.

Varför skulle det vara dags för borrning??

dom där släta ytorna du pratar om är troligtvis 90 grader mot vevaxeln?
Det beror på rörelsen/vinkeln på kolven när den åker upp resp. ner...
Då slits dom två ytorna mest...

Be en hojmek mäta upp hur ovala dom är...
Är det för mycket så är det borra dags... Vad det är för toleranser på
en hojmotor har jag inte den blekaste om dessvärre...
Har inte hunnit sätta mig in i hojvärlden riktigt än...
Suttit fast i bilvärlden för länge... :D

Hur pass ovala dom är går att mäta med kolven på plats men
ska du ändå plocka isär den mer så få den uppmätt och
åtminstone honade och nya ringar på...

storcken89 skrev:
2403657 Har för mig att det finns en motorslip häromkring trakterna, kan kila in där å fråga.

Varför skulle det vara dags för borrning??

Motorslipfirman är ett bra ställe att rekomendera.
En 2-T blir nästan bara sliten runt avgasporten och insuget.
Slitaget blir då lite S-format. Men inget slitage i sidled.

Hur långt har kolven gått?
Sitter det orginalkolv i eller öd?

Finns det repor du känner med nageln?

Ljunghusen skrev:
2405410 Hur långt har kolven gått?
Sitter det orginalkolv i eller öd?

Finns det repor du känner med nageln?
Det är standardkolvven som sitter i.

Alltså jag vet inte hur långt den har gått, det kan tom vara så att den aldrig är bytt. För för muttrarna till topplocket och cylindern är helt intakta, inte ett märke på dom. Om det nu är på det viset har kolven gått 2500mil ungefär.

Inga repor som känns med nageln.

storcken89 skrev:
2409528 Det är standardkolvven som sitter i.

Alltså jag vet inte hur långt den har gått, det kan tom vara så att den aldrig är bytt. För för muttrarna till topplocket och cylindern är helt intakta, inte ett märke på dom. Om det nu är på det viset har kolven gått 2500mil ungefär.

Inga repor som känns med nageln.

Ok. Knalla till en mc-firma med cyl + kolv. Be dom mäta cyl,kolv och hur pass oval den är. Är cyl inom toleranserna (kolla meckboken) och ej oval, hona den och tryck i en ny kolv. Är den oval eller sliten ("för stor".. kolla meckboken) borra och tryck i en ÖD (överdimension)

Ljunghusen skrev:
2410879 Ok. Knalla till en mc-firma med cyl + kolv. Be dom mäta cyl,kolv och hur pass oval den är. Är cyl inom toleranserna (kolla meckboken) och ej oval, hona den och tryck i en ny kolv. Är den oval eller sliten ("för stor".. kolla meckboken) borra och tryck i en ÖD (överdimension)
Ok, blir väl å göra så. Men åker till en motorslip här i trakterna istället, känns som att de har bättre grejor för sånt.
Ljunghusen, hade inte du en tzr förut?? Jag hade för mig att du kunde dina grejor å, vet du om det är nån skillnad på växelpedalerna från de olika årsmodellerna??

Har inte tzr:en en alu/nicasil cylinder?

Fråga 2. dessa kan man väl inte hona? :confused:

zykl0n skrev:
2411588 Har inte tzr:en en alu/nicasil cylinder?

Just ja, det var å en fråga jag tänkte ställa.
Men jag tror inte att det är nicasil, för att man ser att det liksom är en skarv mellan två material några mm ut från cylinderväggarna. Borde det inte vara ett foder då, för nicasilet är väl bara som en beläggning. Kan man ha ett nikasilat foder??

zykl0n skrev:
2411588 Har inte tzr:en en alu/nicasil cylinder?

Nae den har stålfoder!

storcken89 skrev:
2411372 Ok, blir väl å göra så. Men åker till en motorslip här i trakterna istället, känns som att de har bättre grejor för sånt.
Ljunghusen, hade inte du en tzr förut?? Jag hade för mig att du kunde dina grejor å, vet du om det är nån skillnad på växelpedalerna från de olika årsmodellerna??

Ingen skillnad mellan 87-91... Men därefter vet jag inte

Last edited:
Jag såg i v.boken nu att man skulle borrra om toleranserna var för stora så då måste den ju ha stålfoder som ljunghusen säger.

Ang. växelspaken, ok men då vet jag. Skulle beställa en begagnad ifrån sams mc-skrot men det var en -87 och jag var osäker om den passa på min -91.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti