Hondas framtida motorcyklar

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Honda storsatsar på eldrivet – minst tio modeller till 2025​

2022-09-14

Honda, en av världens största motorcykeltillverkare, gör en grön framryckning. Inom tre år ska flertalet helelektriska mc-modeller släppas. Målet är att bli koldioxidneutralt till 2040.

Japanska Honda har sålt över 300 miljoner motorcyklar sedan företaget grundades 1948. Nu stundar kanske den största omställningen i Hondas snart 75-åriga historia.

Tre "större" modeller väntas​

Fordonstillverkaren har precis meddelat att man planerar att släppa ”åtminstone” tio helelektriska motorcyklar i en global satsning.
Inga detaljer om räckvidd och annan prestanda är offentlig i nuläget, men av en bild från lanseringen att döma är inga värstingmodeller att vänta. Det ser snarare ut som att minst fyra av elva modeller är mopeder och inte motorcyklar.

honda-elmodeller.png


Honda utlovar dock tre ”större” helelektriska modeller i den nya plattformen Fun. Dessa modeller ska släppas mellan 2024 och 2025, och kommer till Europa, Japan och USA.

Satsar på nya förbränningsmotorer​

Parallellt ska bolaget fortsätta att vidareutveckla sina förbränningsmotorer – men Honda lovar att göra dessa mer miljövänliga. Detta ska man uppnå genom att tillverka motorcyklar som använder E20-bensin (20 procent etanol inblandat) och E100, ett hundraprocentigt etanoldrivmedel. E20- och E100-modellerna ska släppas 2023 och 2025.

Hondas har dessutom som mål är att göra sin motorcykeltillverkning koldioxidneutralt till 2040.
Tio år innan det, 2030, ska eldrivet utgöra runt 15 procent av den totala motorcykelförsäljningen, hoppas tillverkaren.
 
Inte nog med att dom ska släppa 10 modeller (dom flesta skulle räknas som lekfordon/elcykel) dom ska ha ett batteri som inte är uppfunnet än!!!!
 
Inte nog med att dom ska släppa 10 modeller (dom flesta skulle räknas som lekfordon/elcykel) dom ska ha ett batteri som inte är uppfunnet än!!!!
Det är nog ganska sunt att göra så, när man pratar visioner. Att planera att man ska använda dagens teknik om 10-20 år är ett bra recept på att hamna på efterkälken, istället räknar dom med att tekniken har utvecklats så att den ligger i linje med deras behov då.

Industrigruppen JAS gjorde samma sak när dom tog fram Flygplan 39, och jag gissar att även Heart gör det: https://heartaerospace.com
 
Det är nog ganska sunt att göra så, när man pratar visioner. Att planera att man ska använda dagens teknik om 10-20 år är ett bra recept på att hamna på efterkälken, istället räknar dom med att tekniken har utvecklats så att den ligger i linje med deras behov då.

Industrigruppen JAS gjorde samma sak när dom tog fram Flygplan 39, och jag gissar att även Heart gör det: https://heartaerospace.com

I hate to break it to you, 2025 är två år bort....
Solid-state batterier har varit två år bort sedan 80 talet.....
 
Sedärja! Jag vädrar morgonluft! Förbränningsmotor i utveckling!

Äntligen en nyhet som ger hopp om livet i framtiden, jag personligen ger fulla fan i VAD det är i tanken som får min moppe att ta sig framåt bara det flyter och ger knuff!

El lockar, på ett nöjesfordon för mig som växt upp och fostrats i att hantera växlar och gaspåslag, inte ett jävla skit så detta är en underbar nyhet för mig.

Kanske det blir att byta till spritmoppe sen då! :tummenupp
 
Mest miljövänligt är det om Honda fortsätter på inslaget spår - de gör så tråkiga gubbhojar så ingen köper skiten = inga utsläpp!
 
Men det är nog närmare nu än det var på 80-talet... :krama

Jo, det är som fusionskraften, som hela mitt liv bara har varit något år bort, på 80 talet sa en person åt mig "det är närmare nu än det någonsin har varit"
Det får man ju ge honom rätt i....

Flygande bilar skulle vi ju alla ha 1911, och varje år sedan dess, och det är ju också närmare än någonsin...
 
Billig el finns det gott om tack vare alla som sparar el genom köra bensin, diesel eller gasbil.
Eller bensin MC.
Men då spar man inte lika mycket !
 
Inte nog med att dom ska släppa 10 modeller (dom flesta skulle räknas som lekfordon/elcykel) dom ska ha ett batteri som inte är uppfunnet än!!!!
Ptjaa, en snabb googling ger att Honda marknadsför 37 st varianter av tvåhjulingar bara i Sverige detta år och vi vet att det finns ett helt gäng modeller som aldrig når Europa. Så att marknadsföra tio elhojar till år 2025 låter väl i mina öron som en rätt modest, realistisk och inte alltför vågad tanke.

Solid state, grafen eller litiumjon i batterierna - när resten är klart lär de väl hitta några lämpliga batterier att lasta in som energibärare :) Det känns som att denna typ av lanseringar först och främst handlar om att hålla de märkestrogna borta från andra fabrikat som kan erbjuda hojarna redan idag. Och det är väl bra så, valfrihet brukar inte vara något negativt för oss konsumenter...
 
Äntligen lite bra nyheter. Att dom kommer fortsätta utveckla ice motorer är nog klokt.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top