Honda xr600r problem

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
Crescent
Jag tror jag har problem iaf. Jag ska ta allt ifrån början så får vi se vad ni säger.
Det är så att jag köpte min honda i slutet av sommaren; inga problem med den och den gick fint i motorn. Med gick fint menar jag inga missljud eller så.
Men jag tyckte den va lite slö, eller slö är fel ord för knuff i den finns det men den går inte upp på bakhjulet så lätt. PÅ ettan så reser sig den utan problem men på tvåan har jag bara fått upp den 1 gång med gas och det var kanske 1 dm lyft med nästan tom tank dessutom.

Jag har hört att xr ska gå upp på tvåan utan problem så det funderade jag lite på men avfärdade det iom att jag är ny på cykeln (har
inte behagat ta kort för den än så jättemycket körning har det inte blivit)
Och så igår så sprang jag på den här tråden:
http://www.rfvc.se/viewtopic.php?t=40
Och jag är 99,9% säker på att det är min cykel.

Allt har fått mig att fundera är det så att min cykel är extra slö av någon anledning(och i så fall vad) eller är det bara jag som är exeptionellt dålig på att hantera den?

om allt verkar stämma med tråden om block o borr o annat så är de säkert denna.. o ja.. om man inte fegar ska den gå upp på 2an med enbart gas.. 3 med liite ryck. om luft soppa o avgassystem är fixat? köpte min orginal o fick knappt upp den på 2an.. efter lite enkelt fix o körning gick den som en dröm

om allt verkar stämma med tråden om block o borr o annat så är de säkert denna.. o ja.. om man inte fegar ska den gå upp på 2an med enbart gas.. 3 med liite ryck. om luft soppa o avgassystem är fixat? köpte min orginal o fick knappt upp den på 2an.. efter lite enkelt fix o körning gick den som en dröm

ok jo det sitter en 630cc cylinder på denmed ett par flatsideförgasrare och en supertrapp burk.

Men jag har funderat på det här nu och även varit ute och tittat på hojen Och jag kom på att det är väldigt mycket vrid på gasrullen innan den går i boten kan det vara så att man aldrig får upp förgasarna helt och därför går den inte upp på slangen?

Inte så mycket :näsblod så jag antar att det är en anledning men när jag hittade den gammla tråden från förra ägaren så blev jag lite orolig

Det är troligen inget fel på din hoj, utan din erfarenhet på ett hjul. Gäller att hitta rätt varvtal att dra upp den på. Annars så finns det en koppling! ;)

har läst tråden.... Om det är på det viset att blocket kommer från en xl ink vevaxel så är ju slaget för kort om det sitter en xr cylinder på din!! kolven når inte ända upp Blir minst sagt dåligt kompförhållande då (ej att förväxla med kompretion) Org ligger en xr600 på 9-1 men har du xl-Blocket + xr cylle så hammnar du på runt endast 7-1!:näsblod Du får nog lyfta på toppen o titta:)

har läst tråden.... Om det är på det viset att blocket kommer från en xl ink vevaxel så är ju slaget för kort om det sitter en xr cylinder på din!! kolven når inte ända upp Blir minst sagt dåligt kompförhållande då (ej att förväxla med kompretion) Org ligger en xr600 på 9-1 men har du xl-Blocket + xr cylle så hammnar du på runt endast 7-1!:näsblod Du får nog lyfta på toppen o titta:)

Inget annat sätt att se det genom motornummer eller nått?

Inget annat sätt att se det genom motornummer eller nått?

om cyllen som sitter på är 589 så lär det vara rätt för då är det ju ett xl block:tummenupp För hade det varit ett xr block med 589 cylle skulle toppen flygit till månen.. ( jag har för mig att xl var 589)

Xr xl rx xx rrxl rx rr xx:)

om cyllen som sitter på är 589 så lär det vara rätt för då är det ju ett xl block:tummenupp För hade det varit ett xr block med 589 cylle skulle toppen flygit till månen.. ( jag har för mig att xl var 589)

Xr xl rx xx rrxl rx rr xx:)

Var ute och kollade idag och det sitter en 589 cylinder på. Men fanns det röda xr motorer?

Nej . xl kan ha haft röd i tyskland eller?

Nej jag har en röd cyllinder där det sår 591 på nämligen och mina "sidokåpor" på motorn är också röda.

så allt sammans är väl ett hopp plock antar jag. hur ser man om en kamaxel och topplock är slitet?

Nej jag har en röd cyllinder där det sår 591 på nämligen och mina "sidokåpor" på motorn är också röda.

så allt sammans är väl ett hopp plock antar jag. hur ser man om en kamaxel och topplock är slitet?

Ja om Hmmmmm.. kan vara svårt för otränat öga. Men om vi tar uppenbara skador såsom pitting = bitar har släppt av ytan så att grov yta blottar sig. vanligt på xr/xl600 förr i tiden. Då kan den ju se ut som månens yta och ska bytas.. vanliga släpripor kan det ju vara. Dom behöver inte vara farliga. Men att se om kamaxeln är nedsliten är svårare... Försök se om någon del (längst ut på höger eller v sida av nocken är högre kan vara bara en halv mm eller mer. Om man har tur syns detta. Där har i så fall inte släpan/Lyftarn tagit, på så sätt har du org höjd där på kamen och kan jämföra med slitaget i mitten av nockarna. Annars måste du mäta och jämföra med verkstadsbok.:tummenupp PS jag har också haft en 86 xr600.:tummenupp

Börja :fakta med att ta ett komptest.

Börja med det.

Är det tokbra komp, så kan felet tänkas vara en feltajmad kamaxel som kommit ett hack fel.

Lite nya grejer nu
Skulle ställa ventilerna igår men det var stört omöjligt att få svänghjulet att stanna på rätt markering. Är det ett tecken på en felställd kamaxel?
Och med omöjlig att få att stanna så menar jag att svänghjulet bara åkte förbi hela tiden det lixom fanns "lägen" där det stannade och den markeringen var inget sånt läge:huvet

Lite rörigt kanske men hoppas att ni fattar

Lite nya grejer nu
Skulle ställa ventilerna igår men det var stört omöjligt att få svänghjulet att stanna på rätt markering. Är det ett tecken på en felställd kamaxel?
Och med omöjlig att få att stanna så menar jag att svänghjulet bara åkte förbi hela tiden det lixom fanns "lägen" där det stannade och den markeringen var inget sånt läge:huvet

Lite rörigt kanske men hoppas att ni fattar

Du har ju flera streck där men det är T som gäller.. Just där är den lite hal... men det är normalt.. Det ska gå att få den att stå stilla det kan underlätta om du sveper i en växel eller tar hjälp av någon som tjurhåller den i T läget med en verktyg:tummenupp var uppmärksam så att du ställer i rätt T läge dvs när alla ventiler är stängda helt (alla glappar både insug & utblåsvippor!!) Ha även koll så inte den manuella dekompen är för spänd i detta läge, Det gäller även viren som går till kicken!!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon