Honda XL 1000 V

Hugoaxelsson

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2023
Hoj
Honda xl 1000 v
Tjena ja söker desperat hjälp med min hoj, jag hade den ståendes nu över vintern och nu när ja skulle starta den så gick den inte igång, så som man brukar så började ja felsöka och kom fram till att den inte tänder på något av stiften och även inte har tillräckligt med ström fram till soppa pumpen, har funderat vad detta kan vara för anledning men har slut på idéer, tack på förhand mwh Hugo
 
Lugn!

Stirra inte upp dig.
Ta ett djupt andetag och arbeta systematiskt.

Förgasare eller insprut?

Förvarad inne varmt eller ute fuktigt?

Underhållsladdad?

Möss som kan ha krupit in i luftboxen och byggt bo? Gnagt på elkablar?

Kopplingsbrytare, stödbrytare och dödare uppe på styret i rätt position?

Att du inte har ström nog till bränslepumpen men att startmotorn ändå går runt låter märkligt.
 
Lugn!

Stirra inte upp dig.
Ta ett djupt andetag och arbeta systematiskt.

Förgasare eller insprut?

Förvarad inne varmt eller ute fuktigt?

Underhållsladdad?

Möss som kan ha krupit in i luftboxen och byggt bo? Gnagt på elkablar?

Kopplingsbrytare, stödbrytare och dödare uppe på styret i rätt position?

Att du inte har ström nog till bränslepumpen men att startmotorn ändå går runt låter märkligt.
Den har stått inne dock inte värme, har inte hittat något som kan antyda att de har varit möss där, den har inte stått med underhållsladdning, det är en förgasare,
Allt låter bra när man försöker starta men stiften är torra och när ja testar att ta ut och kolla gnistan så får ja ingen på nån utav dem,

tack för snabbt svar mwh Hugo
 
Okay.

Ett "dubbelfel" i form av " ingen gnista" och helt torra stift är inte troligt.

Kolla om cykeln svarar på startgas.
Hostar den till där så är det bensintillförseln du skall inrikta dig på.
 
Viktigt att komma ihåg nu är att bara göra en åtgärd åt gången och provstarta emellan för att se var man är någonstans.

Öppnar man krig på flera fronter samtidigt så är det lätt att gå vilse bland åtgärdena.
 
Viktigt att komma ihåg nu är att bara göra en åtgärd åt gången och provstarta emellan för att se var man är någonstans.

Öppnar man krig på flera fronter samtidigt så är det lätt att gå vilse bland åtgärdena.
Har provat med start gas och de funkade inte men tvångsstartade soppapumpen och då kom de sopp till stiften men tänder inte, har provat med en tändningsprovare och den säger att de inte ger någon ström till stiften
 
Då skulle jag börja med att plocka av sadel och tank för att börja leta skadade kablar och oxiderade anslutningar.

Det bästa är om man har en liten hjälptank upphängd i droppställning som ger gravitationsmatning direkt till förgasarna för att eliminera en eventuellt krånglande bensinpump.
På det viset kan du enkelt provstarta emellanåt för att se om dina åtgärder ger resultat.
 
Om det är dåligt med ström till flera komponenter trots nytt batteri, så skulle jag börja med att se över alla jordpunkter. Lycka till, hoppas det löser sig!
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top