Honda VTR vs Triumph speed triple

Flyingdanne

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2012
Hoj
Yamaha YZ250
Har nu varit utan landsvägscykel i 3 år och abstinensen börjar bli svår.Tänkte inhandla mig en cykel i höst.valet står mellan Speed Triple 99-01 eller en VTR 97-00.ni som har ägt dessa cyklar,kan ni tala om ris och ros på dessa modeller.mvh Danne

Hej! Gå in på vi VTR frälstas forum (www.vtr.nu) och läs om denna fantastiska cykel.. är inne på min andra nu och kommer definitivt köpa flera:yoparty
Äger en 98 firestorm och den bara går och går om man håller efter den dvs
Vad du ska kolla upp på dessa är att kamkedjesträckarna är bytta (mindre bra) Håller om man byter relativt tätt
Och att laddningsregulatorn är utbytt gärna till en mosfet, Hondas orginal är skit
Annars så är det en grym hoj med grymt bra försäkring Bara KÖP:banana

2001 kom en uppdatering med större tank (19L) mot 16 på de äldre samt annat instrument startspärr (HISS) mm

För mig finns ingen annan modell, men så är jag lite vtr skadad:yoparty överlåter speed triplandet till nån som diggar och kan den

Lycka till!!

Last edited:
Nu är ju kanske "de frälsta" inte rätt personer att svara.

De två modellerna är ganska olika typer av hoj. Har aldrig kört de äldre Speed Triple. De moderna är dock riktigt råa street-hojar, varvvilliga, rappare och mer lättstyrda än en VTR. Men då prisklassen och årsmodellen är en begränsning skulle jag nog ge VTR en fördel. Den har typ sett likadan ut sedan 97, med mindre förändringar.

Plus VTR:
* Honda, skiten håller tills jorden går under.
* Twin med riktigt härligt bottenvrid. Första gången du kör den tror du den ska spotta ut kolvarna ur avgasrören när du drar på.
* En bra kompromiss mellan sport och touring. Inga problem med långkörning och körställningen är rätt bekväm.
* Försäkringen är generellt ganska humana på dem, klassas som sport touring.
* Rätt gott om tillbehör, går att få riktigt fin (högdraget avgassystem, magkåpa och lite annat blingbling)

Minus VTR:
* Kamkedjesträckarna är en varningsklocka på äldre modeller. Laddningsregulatorn lika så. Delar som är relativt enkla att byta.
* Effektkurvan är rätt linjär. Saknar effekt på toppen om man är van att köra en radfyra.
* Förgasare, snudd på usel bränsleekonomi.
* Fjädringen lämnar en del att önska. Om du är tung är den svampig. Om du är lätt så är den stel och mindre följsam.

Last edited:
Jag har kört VTR en gång i tiden och gillade den skarpt! :)
Skön landsvägshoj som går att köra fort med på kurvig väg, lite svajig i chassit när det börjar gå fort i kurvorna på väg eller bana men annars en riktigt bra väghoj som sagt. Bästa wheeliehojen jag haft, en liten dutt på kopplingen vid 3000 rpm på tvåan och den sköt framhjulet i luften :hihi.

Den hade lite hyss för sig, den nös till ibland och nån gång dog den när man bromsade stenhårt till stopp. Det har med de gigantiska 48mm förgasarna att göra tydligen och det fanns en fix för problem vet jag. Undvik dynojetkittade förgasare då nålarna sliter ut emulsionsrören i förtid och då måste hela förgasaren bytas har jag för mig.

Har nån nämnt Sp1 ???

Det är ju inte riktigt rättvist att jämföra med, då det är en fullblodsräser som antagligen är är aktuell pga prisklass/försäkring.

Kanske inte, men det stod inget om nån budjet, ville bara tipsa om en riktigt sjysst hoj...:tummenupp

Kanske inte, men det stod inget om nån budjet, ville bara tipsa om en riktigt sjysst hoj...:tummenupp

Det är rätt:) Har tyvärr inte fått äran att köra en spetta men ägde för ett par års sedan en Sp2 och du milde vilken maskin.. Har aldrig haft så kul på 2 hjul:kär Högre budjet krävs på både inköp och försäkring men minst dubbel glädje tbax:banana... Så fort frugan inser vad som är bäst för mig och familjen kommer det skaffas en igen:hihi

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!