Honda transalp

• Thread starter Thread starter Ace.Rider
  • Start date Start date

Ace.Rider

Guest
Hejsan,
går i tankarna om att köpa en transalp xl 650 v från 2006.
Den är körd 22 000km och har topbox och sidoväskor.

Nu skulle jag gärna vilja veta lite av någon som äger eller har ägt en sådan om hur de är att köra, vi kommer ofta vara två på. Vad den är bra på och vad den är dålig på?
Service intervaller osv...

Ifall det finns någon som gärna delar med sig av sina erfarenheter och diskuterar detta med mig så skicka fast telefon nummer på PM så ringer jag upp och så diskuterar vi lite, är väldigt intresserad av att höra hurudan denna cykel är.

Annars tackar jag mycket också information som skrives in hit!

Mvh. D

Har haft en. (se mitt galleri)
Den är
-enkel att köra
-roligt att köra
-går att köra på grus utan problem
-driftsäker
-lättmekad
-går att köra två på och passageraren sitter riktigt bra.
-har kört MC-semester med den, inga problem.

Nackdelar:
Är ingen racermaskin direkt...
Har ganska högt vartal när du kör motorväg.
Kan upplevas något trött när ni är två i accelaration eller uppförsbackar av typen rullstensåsar, fjälltoppar.
Jag saknade en 6.e växel.
Allt ovan är kopplat till den förhållandevis "hästsvaga" motorn.

Sammanfattning.
Tycker det är en kanonbra cykel men är något motorsvag, därav att jag bytte till något liknande fast med mer hästar och vrid. Tror inte du blir missnöjd.

Bästa forumet för Transalp är http://www.transalp.se/
Där finns massor att läsa.

Lycka till.:tummenupp

Har haft en. (se mitt galleri)
Den är
-enkel att köra
-roligt att köra
-går att köra på grus utan problem
-driftsäker
-lättmekad
-går att köra två på och passageraren sitter riktigt bra.
-har kört MC-semester med den, inga problem.

Nackdelar:
Är ingen racermaskin direkt...
Har ganska högt vartal när du kör motorväg.
Kan upplevas något trött när ni är två i accelaration eller uppförsbackar av typen rullstensåsar, fjälltoppar.
Jag saknade en 6.e växel.
Allt ovan är kopplat till den förhållandevis "hästsvaga" motorn.

Sammanfattning.
Tycker det är en kanonbra cykel men är något motorsvag, därav att jag bytte till något liknande fast med mer hästar och vrid. Tror inte du blir missnöjd.

Bästa forumet för Transalp är http://www.transalp.se/
Där finns massor att läsa.

Lycka till.:tummenupp

Tack så jätte mycket för väldigt god information!! :krama

Det var nog inget för mig. Blir för liten med två på.

Vet någon nått om Cagiva Navigator 1000?

Som jag förstått så är det sv1000 i dem med 100hk. Så motorn i dem borde vara bra, men läste någonstans att insprutningen kan krångla men framkom inte vad som krånglar eller om det är dyrt att åtgärda.
Sedan har den 18 tums framdäck, svårt att hitta däck?

Har du kollat på Transalps storasyster Varadeo? BMW:s GSar är också fina.

Det var nog inget för mig. Blir för liten med två på.

Vet någon nått om Cagiva Navigator 1000?

Som jag förstått så är det sv1000 i dem med 100hk. Så motorn i dem borde vara bra, men läste någonstans att insprutningen kan krångla men framkom inte vad som krånglar eller om det är dyrt att åtgärda.
Sedan har den 18 tums framdäck, svårt att hitta däck?

Jag har haft en sån en kortare tid. Mycket trevlig hoj med fint chassi och bromsar. Insprutningen är inte sämre än på motsvarande V-Strom med samma motor dvs de går lite ryckigt ibland som fixas till med PCIII och slip-on, eller enbart PCIII, på Navigatorn vill man nog behålla de snygga orginaldämparna. Plasten på Navigatorn är någon sorts gjutet och väldigt hårt material. Tanken består av två halvor i detta material och det spricker lätt vid en vurpa med läckage som följd och är svindyrt att ersätta, och jag vet inte hur det är med tillgången på reservdelar till den.

Jag skulle nog hellre satsa på en V-Strom DL1000 eller DL650.

Har du kollat på Transalps storasyster Varadeo? BMW:s GSar är också fina.

Jo testade den igår, som att köra ett tåg men på två hjul. Nä men visst var den skön att köra med, men alldeles för tung och klumpig för mitt tycke.
Gs 1200 skulle ju vara dröm hoj men har inte råd med en sådan. I Finland kostar de en förmögenhet så sen när jag blir pensionerad kanske.
Testade en GS igår också, helt otroligt skön hoj!!

Jag har haft en sån en kortare tid. Mycket trevlig hoj med fint chassi och bromsar. Insprutningen är inte sämre än på motsvarande V-Strom med samma motor dvs de går lite ryckigt ibland som fixas till med PCIII och slip-on, eller enbart PCIII, på Navigatorn vill man nog behålla de snygga orginaldämparna. Plasten på Navigatorn är någon sorts gjutet och väldigt hårt material. Tanken består av två halvor i detta material och det spricker lätt vid en vurpa med läckage som följd och är svindyrt att ersätta, och jag vet inte hur det är med tillgången på reservdelar till den.

Jag skulle nog hellre satsa på en V-Strom DL1000 eller DL650.

Var och testade Navigatorn idag, helt skön hoj att köra, kändes väldigt lätt och smidig, men är osäker på den, känns bara inte som nått jag skulle våga köra längre på, alltså med tanke på om nått skulle hända och man skulle behöva reservdelar.

Måste kolla på V-strom eller Dl1000.

Gammal Africa Twin annars. Varaderon är mer SkogsGoldwing...

Hur är det med Africa twinnen, vad är maximala tyngden på en sån?? Svårt att hitta en som inte är så mycket körda här och om de är lite körda kostar de mycket.

Vad skulle annars kunna fungera bra för två pers som väger tillsammans 170-175kg + packning? Maan hälst kunna ta ut den på lite sämre vägar ibland.

Tack för era svar :tummenupp

Last edited:
Tittat nåt på Triumph Tiger 800 XC?
Jag har kört min ett tag nu, den känns pigg även när man sitter två på den och den tar sig fram bra även där det inte är perferk race-asfalt. :)

Spara och köp en GS, jag hämtade ut min nya R1200GS Adventure i fredags. Sjukt nöjd!

Hur är det med Africa twinnen, vad är maximala tyngden på en sån?? Svårt att hitta en som inte är så mycket körda här och om de är lite körda kostar de mycket.

Kommer inte exakt ihåg vad lastvikten var, inte regplåten jag hade heller. Men det var inga problem med mig+skjuts, cirkus 200kg, på min -90'a. Saken med Afrikaner är att dom går i all oändlighet. Dom som äger dom kör dom därefter oxo. Bytte enbart olja,filter,drivpaket på 3000 mil på min. Just ja, kedjeskyddet försvann och laddreläet gav upp, men då hade den 10000 mil på mätaren. Jag körde den överallt utom bana och på isen istortsett ;)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!