Honda shadow misständer och är svårstartad

Anton.u

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2014
Hoj
Honda shadow vt 600 - 98
Hej jag var och tvättade hojen då jag var klar så startade den lätt sen krypkörde jag lite och lät den stå på tomgång ett tag och då dog den. Sen blev den svårstartad och misständer på höga varv. Den går bra på låga varv då man får igång den. Jag antar att det kan ha kommit vatten in nånstans där det inte ska vara? Vart ska man börja felsöka? Har någon annan nån teori på vad det kan vara?

Det är en Honda shadow vt 600 98 som är ombyggd till en bobber som vi pratar om

Bort med tändkablarna och blås torrt med måttligt tryck så ska du se att det löser sig, sen kan du passa på att kolla rent generellt så att det inte kommit in vatten på fler olämpliga ställen och kanske se över tvättrutinen ;)

Var och provade på morgonen nu och då startade den bra och gick som den skulle i några kilometer sen dog den och vägra starta. Det kanske inte har nått att göra med tvätten ändå? Vad skulle det annars kunna vara?

Det blir ju gissningar. Så jag börjar med det som är lättast att kolla.
1) Är polskorna dragna?
2) Batterispänningen efter hojen startat med belysningen (hel eller halvljus) tänd. Bör vara över 14 Volt redan på tomgång.
(För batterispänningen med tänt ljus är omkring 14,3 Volt redan direkt efter start på mina två hojar.)
3) Vakuum i tanken för luftningshålet igensatt? Då ska motorn gå igång utan problem efter du öppnat tanklocket och stängt tanklocket.
4) Bensinpump (om det finns sådan?) har lagt av.
5) Stopp i bensinfilter.

Nr 26 ser ut som ett vacuum-membran.
I så fall öppnar detta bensinflödet när motorn är igång, och stänger detsamma när motorn slås av.
Nr 10 på bilden borde då vara vacuumslangen, kopplad till förgasarna.
Kranen har kanske tre lägen?
"ON" och "RES" (vacuumstyrt) samt "PRI" (fritt flöde, ej vacuumstyrt).

Nr 26 är misstänkt likt en såkallad bränslepump

3 petcock assy
9 petcock auto

Jag ser ingen fuelpump.
Det är väl tillräcklig fallhöjd för soppan så det inte behövs bensinpump på denna?
Det är en felkonstuktion om förgasarhojar behöver en soppapump. Bara strul med dessa. :tungan
På hojar med insprutning är det ok, och ett måste. :)

Det kan vara fel på vakumslangarna, spruckna eller att de inte sitter på ordentligt.
Det sitter ett membran i den grunkan som swlabr la in ovan. Du lossar de fyra blanka skruvarna sedan kan du kolla om det är sprucket eller har något hål.
Blir det inget vakum så kommer det ingen soppa (om du inte vrider kranen till Pri). Lite vakum ger lite soppa, kanske.

Testa gärna att den går fint på Pri-läget på soppakranen först. Och att slangarna sitter som de ska och är hela.

Veck på bränsleslangen då du monterar tank / sadel ?

Vad skulle hända om man tar bort membranet som sitter där inne?

Min bränslekran har 3 lägen on off res.

Jag har såklart bränsle i tanken.

Någon soppapump tror jag att jag inte har.

Slangar och sånt måste jag dubbelkolla mot sprickor och sånt.

Och tack för alla svar :tummenupp

Om du tar bort membranet så får förgasaren ingen soppa eller så får den soppa hela tiden och det funkar så länge som flottörnålarna håller tätt. Sedan har du soppa överallt. Vet inte vilket alternativ som sker. Ingen bra idé.
En manual till en 97:a http://mybikemanuals.com/?wpfb_dl=1256 för de som är intresserade av denna variant av manuell och automatisk kran.
För att utesluta soppatorsk så kan du slå på reserven även om du vet att du har soppa. Jag tror inte att det blir någon skillnad. Däremot samlas eventuellt vatten i botten av tanken. Vid reservläget tas också soppan från botten av tanken. Har du mycket vatten i tanken så får du kanske bara vatten till förgasarna nu!
Tvättar man hojen eller kör i regn så finns det en viss risk för vatten i tanken. Soppan kan inte ta hand om hur mycket vatten som helst. Kondens ja, men inte 1-2-3-4 liter vatten. Jag skulle kolla hur soppan ser ut i förgasarna.
Den går på tomgång och lågfartsmunstyckena men inte när soppan ska komma från huvudmunstycket? Den stannar när en går länge på tomgång? Å det enda du gjort är att tvätta hojen?

Hela vatten-i-soppan-teorin är ett långskott. Jag har aldrig råkat ut för det någon gång. En högtryckstvätt kanske kan pressa in vatten genom avluftning och packning. På en vinterhoj fick jag is i förgasaren. Det var långt innan mackarna tillsatte k-sprit i soppan. Tror inte att du har det problemet. :)

Vatten i bränslet har jag uteslutit eftersom jag har tömt tanken och bytt bensin. Rengjort gasaren osv

I denna vakuumstyrda kran finns bränslesilar/filter som kan sättas igen.
Öppna upp rengör , notera hur det sitter ihop så den blir rätt ihopmonterad sen.

Jag skulle gissa att tillsammans med membranet där inne så sitter det en ventil, som isåfall är själva grejen som öppnar/stänger. Tar du bort dem så kanske bensinen även flödar genom vacuum-slangen ner till förgasaren. Inte bra. Det borde rimligtvis vara enklare att koppla bort hela apparaten och köra endast soppakran nr 1 direkt till förgasaren. Verkar det gå att göra så? Se isåfall till att täppa igen vacuum-uttaget i förgasaren. Funkar med slangklämma på slangen. Då ställer du kranen på ON när du du kör och OFF när du inte kör.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman