Honda NT650GT Bros Cafe racer

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Halloj allihop

Har haft en dröm att bygga en modern/gammal Cafe racer då all min tid har varit koncentrerad till Offroad med olika byggen mm. Fick nys om en special Honda uppe i Örnsköldsvik med 700cc.

Modellen heter NT650GT Bros och är en modell som fanns i Japan. Finns även en variant som bara såldes i USA som heter Hawk istället för Bros. En del kanske känner till VTR1000 som heter annars Superhawk i USA. Denna V-twin motor som är på 650cc härstammar ifrån såväl Transalpen som NTV650 till viss del. Det som gör denna modell lite rolig jämfört med Europeiska varianten som heter NTV650 är bla enkelsving lite som racing hondorna på sin tid och innan Ducati började med enkelsving. Modellen byggdes bara mellan 88-91 om jag har förstått allt rätt.

Min hade gått strax över 3800mil och hade planer på Ducati monster tank med tillhörande sadel och bakskärm. Även 1st framgaffel ifrån en CBR600RR -07 som är bolt on. http://www.allballsracing.com är bra att använda när man ska bygga och byta gaffel.

* CBR600RR 2007 framgaffel med krona, broms och hjul
* CBR600RR Carbon framskärm
* Ducati monster sadel med tillhörande skärm och sidopaneler
* VFR750 black 8 - bakhjul
* Hugger
* CBR900 fotpinnar
* Svart strålkastare
* Ny hastighetsmätare trailtech eller KOSO
* Måla motorn svart
* Nytt drivpaket med guldkedja
Plus lite annat smått och gått under tidens gång
Har även råkat köpa på mig en till 650Bros som jag vill ha original.

Så här såg den ut när jag köpte den och sen lite under byggandes gång.
Lite roligt att den är ifrån 1989. Honda gör bra grejer förutom bensintanken verkar vara en väldigt svag punkt på dem där de rostar sönder ganska snabbt.

r8e841.jpg



Dock gillar jag denna hoj mycket som kommer inspirera mig en hel del under byggandet.
v6ke3k.jpg


Andra som är läckra också.
2ag7s6t.jpg

j6s9d1.jpg
 
Last edited:
dom går att få rejält seriöst jäkla rajsiga- Durbahn har mycket jox till dom. motorn är skottsäker och håller en mansålder.
ditt bygge ska bli kul att se hur det artar sej!!

//jj
 
personligen gillar jag ju original-tanken mer än monster-tanken, fast monsterns sadel och kuts är snyggare :D
 
Durbahn jisses vilka priser de har. Visst OEM tank är nice men vill ha en fet tank och monster passar riktigt nice. Färgen kommer bli british racing green på tanken.
 
Spännande. Solid mekanisk bas med utrymme för att lägga energin på det relevanta. Heja heja!
 
Den hojen gjorde sig riktigt bra med VFR-fälg bak, är den bolt-on? Är gaffeln från 600rr någon speciell årsmodell för att vara bolt-on? Bygget skall givetvis följas med intresse så jag hoppas på mycket bilder. :tummenupp :tummenupp

Läst lite och kollat på bilder och ser att Hawk har kedja med en sving som ser väldigt lik ut VFR svingen. Möjligen är det lättare för hawkägarna att byta bakfälg. Har du samma sving på din som en vanlig NTV Revere? Blev givetvis sugen på att leta efter en Revere efter läst din tråd.
 
Last edited:
Honda Hawk och bros är snarlika men väldigt små skillnader se här
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_NT650

Finns olika lösningar ang konverteringen men ingen jag fått kläm helt och hållet men den fälgen jag har nu 8 ekrade ifrån VFR verkar vara den lättare varianten. Har monterat isär en extra drivlina som jag lyckades komma över inte så enkelt att hitta olika delar till dem. Det är tyvärr inte bara att montera på bakfälgarna på dem och montera en annan sving är inte heller så enkelt. Vet faktiskt inte måtten ifrån en VFR400 som är väldigt populära i UK. Ang framgaffeln så byter många till dem ifrån CBR600R äldre dock icke USD dock med dubbla skivor mm för att kunna använda antingen framfälgen men även använda hastighetsmätardrivningen. Använd Allballs lista och slå upp NT650GT så är det bara se vilka andra modeller och märken som använder samma mått, även suzuki GSXR passar sånär genom måtten. Min CBR600RR 2007 gaffel passade bolt on med allt på styrhuvudet. Dock är styrstoppen lite tilltagna men ska prova framöver om de behöver moddas eller inte men vet att Ducati hojarna har också väldigt tilltagna styrstopp så det blir inte så stora styrvinklar.

Som sagt min Bros har inte många liknelser med ntv650 så vet inte om det går att sätta på en annan bakfälg men det borde gå tycker jag likaså annan gaffel. Fanns en cafe racer baserad på NTV650 revere på blocket tidigare som såg nice ut men original fälgarna ser riktigt tråkiga ut. Har en till bros som jag köpte ifrån UK nyligen som jag skall regga in samt en annan Bros fast det är en 400 som jag skall hämta på tisdag som jag får se hur jag gör med annars är det bra med reservdelar. Till motorn skall jag spraya med skrynkel färg, kruxet är att jag måste göra något för att få till skrynkel effekten så skall bygga en liten lackbox och ställa en värmefläkt. Annars är det tiden som är svår att få då jag har grabben varannan vecka.
2nsxpj6.jpg
 
Last edited:
Det sket sig lite, började fila lite på den andra som är inreggad nu. Den andra får stå tills jag orkar. Så här ser den andra ut nu m den gaffeln.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1422995629734.jpg
    uploadfromtaptalk1422995629734.jpg
    597.9 KB · Visningar: 139
  • uploadfromtaptalk1422995659755.jpg
    uploadfromtaptalk1422995659755.jpg
    532.3 KB · Visningar: 225
Inte så mycket gjort men försöker passa in ducati tanken till orig sadeln

20150219_074318.jpg
20150219_074400-2.jpg
20150219_074418.jpg
 
Last edited:
Stort sett klar till slut men det är lite smågrejer kvar men hoppas få klart den denna vecka eller nästa :/


 
Satan i gatan :kär
 
Fy fan vad snygg den blev :tummenupp
Vad är det för mätarhus på hojen, är det Koso?

Ser nu att det är Biker's Choice :rofl
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top