Video Honda NSX vs. CBR100RR

NSXen var lite trött ;D
Du spelar ju i en annan liga med din överladdade Beemer :tungan

Däremot har ju de flesta nya sportbilarna siffror som liknar literklubborna när det gäller 0-100 km/h.
Literhojarna börjar ju t.ex ha svårt att hänga med en standard Porsche 911 Turbo i det intervallet.

Porsche 911 Turbo 0-100 km/h 3,0 s :näsblod
 
Jag tycker att såna här jämförelser egentligen handlar om fysiken som är inbyggd i de båda fordonstyperna. En bil har oftast problem med fästet och en hoj att hålla ned framhjulet. Det vet alla som t.ex. kört roadracing - man vill iväg snabbt, men inte så snabbt att man måste slå av pga för mycket res.

Med rullande start, som vid andra repan, suddas problemen till stor del ut och börjar mer handla om respektives maximala ax på ett mer "ärligt" sätt. Och vem som ger fullt den där tiondelen före den andre.

Men okej då, biljäveln är snabb! :smasha
 
Last edited:
Faktum kvarstår. betalar man 15 gånger mer än vad en literklubba kostar kan man numer vinna rödljusracen. Det var inte så vanligt för 10 år sedan.
 
Faktum kvarstår. betalar man 15 gånger mer än vad en literklubba kostar kan man numer vinna rödljusracen. Det var inte så vanligt för 10 år sedan.

För 40 år sedan: Porsche 911 Turbo, Ferraris BB512 och dåtidens sporthojar låg allihop på strax under fem sekunder för 0-100. Hisnande siffror då. Idag har man kapat nästan två sekunder.

Men då fanns Porsche 917... förvisso en racer men den spöade dåtidens hojar med en gäspning, även roadracinghojarna.
 
Skulle tävlat mot en BMW 330, alla vet att mc har ingen chans mot en 330.
 
Vem fan köper de nya CBR? Detta jämförelse är inte rätt.

De borde jämföra en ny sporthoj fullt späckad med modern elektronik(som funkar kanon). NSX har ju all modernt i sig inkl de fantastiska 'launch control' som sportbilarna har nu är ju helt underbart!
 
Vem fan köper de nya CBR? Detta jämförelse är inte rätt.

De borde jämföra en ny sporthoj fullt späckad med modern elektronik(som funkar kanon). NSX har ju all modernt i sig inkl de fantastiska 'launch control' som sportbilarna har nu är ju helt underbart!
:va
Det är en CBR1000RR från 2018.
"Det elektroniska styrsystemet ger föraren konstant och valbar hjälp som dessutom kan finjusteras. Systemets viktigaste komponent är en 5-axlad tröghetsmätare (Inertial Measurement Unit – IMU), som mäter exakt vad maskinen gör på alla plan. Den styr Honda Selectable Torque Control (HSTC), som med precision reglerar bakhjulets grepp via FI-ECU och Throttle By Wire (TBW). ABS-systemet (styrs också av IMU) ger Rear Lift Control (RLC) och möjligheten att bromsa hårt in i kurvor på ett säkert sätt. Om skillnader mäts mellan fram- och bakhjulshastighet aktiveras Wheelie Control beroende på inställningar."
 
Om de har fixat sin elektronik ja kanske det, men kraften räcker ju inte till heller jämfört med andra hojarna. CBR:en är fortfarande långt efter de andra sporthojarna.

Nu vet jag inte hur mycket bättre elektronik de har i 2018 modellen. Men fan de hade problem med elektroniken CBR. Plus att den är slö!!!
Man vet att honda kan göra sååå mycket bättre än vad de har gjort med CBR. Man vill ju se lite av det där gamla när honda kom in med sin nya V-twin bara för att försöka klå Ducati. Gamla goda tider!
 
Om de har fixat sin elektronik ja kanske det, men kraften räcker ju inte till heller jämfört med andra hojarna. CBR:en är fortfarande långt efter de andra sporthojarna.

Nu vet jag inte hur mycket bättre elektronik de har i 2018 modellen. Men fan de hade problem med elektroniken CBR. Plus att den är slö!!!
Man vet att honda kan göra sååå mycket bättre än vad de har gjort med CBR. Man vill ju se lite av det där gamla när honda kom in med sin nya V-twin bara för att försöka klå Ducati. Gamla goda tider!
Nyss var det ju elektroniken det var fel på när det gällde CBR:en, nu är det kraften. Du gillar inte Honda va? :tungan

Självklart vore det intressant att jämföra andra hojar mot andra bilar. Men nu är det ju ett test som är genomfört med hjälp av Honda och då jämför de....Hondor.
Tycker personligen de borde haft med en SP-modell. Men det är ju en annan kategori.
 
Vem fan köper de nya CBR? Detta jämförelse är inte rätt.

De borde jämföra en ny sporthoj fullt späckad med modern elektronik(som funkar kanon). NSX har ju all modernt i sig inkl de fantastiska 'launch control' som sportbilarna har nu är ju helt underbart!

En duktig förare startar snabbare än launch controlen. Och ska man jämföra fordonen så ska man ju ha en förare som kan klämma det absolut sista ur dem.
Sedan så lider ju inte direkt hondan av att ha 20 häst mindre på topp i på de första par växlarna, för att det ändå är hojens geometri som sätter begränsingen... Vill man ta en snabb start på en sporthoj får man klämma på långsving och annat tokigt, för att motverka att den går upp på bakhjulet. Lite som amerikanerna gör, därför att de har en dragstripp i varannan buske. :hihi
 
Vilket gnäll på hojar som ändå 99,99467% av alla cyberhjältar på sporthoj ändå inte skulle märka skillnaden på prestandamässigt...:smasha
 
Nyss var det ju elektroniken det var fel på när det gällde CBR:en, nu är det kraften. Du gillar inte Honda va? :tungan

Självklart vore det intressant att jämföra andra hojar mot andra bilar. Men nu är det ju ett test som är genomfört med hjälp av Honda och då jämför de....Hondor.
Tycker personligen de borde haft med en SP-modell. Men det är ju en annan kategori.

:D Ne de nya hondorna är ju inte så pass bra som de ska vara!
SP Modellen skulle ju inte gjort mycket bättre.

Jo såklart det är honda vs honda. Men här har honda en bil som är grym och är ganska lik i prestanda jämfört med andra bilar i samma kategori. Sen har vi MC honda som inte är grym och matchar inte alls de andra hojarna i sin kategori.
Min poäng var just att om Honda hade en MC som var lika snabb och bra som andra hojar i samma kategori så skulle det vara mer rättvist att köra mot bilen.
Men nu var det ju en ganska dålig MC modell som de kör med mot en kanon bil. Därför tycker jag att honda ska gå tillbaka till fabriken och ta sin rc213v i produktion! Vi vet att de kan göra en kanon sporthoj men de satsar på en bil istället, vad är det för trams från honda!?

Såklart vill man se honda med en topp sporthoj som förr. Det är det som är lite synd att de har kommit ut med en bil i den klassen men en hoj som är åratal bakom konkurrenterna.

@BrooklynS, Såklart man märker skillnad på hojarna...annars skulle MC vara exakt likadana och bara 1 tillverkare då enligt dig så märker man ingen skillnad...
Man märker skillnad mellan olika modellerna av sporthojar. Sen att det inte skiljer många sekunder mellan sporthojarna runt en bana är en helt annan grej.

@Ulvhamne, Jag menade inte att MC:n ska ha launch control. Det jag sa var att bilarna har sån fantastisk launch control med deras elektronik!
Det du glömmer är att tex anti-wheelie på hojarna är det skillnad på olika hojar. Vissa har bra elektronik som ser till att inte klippa för mycket kraft och utnyttja mer av hojen i de första växlarna. Där har CBR haft dålig elektronik som inte funkar lika bra som andra modeller.

Såklart så har du rätt med att initialt så skiljer det väldigt lite mellan sporthojarna dvs 0-100 då det begränsas av naturens lagar och utan modifikationer så kan man inte få det mycket bättre. Men efter det där så finns det hojar som skriker sig fram som satan!
 
Last edited:
Jag sätter två gamla tändstift på att vurparen inte jämfört nya CBR med andra motsvarande hojar...

Specen på papperet eller i marknadsföringsmaterialet är inte alltid avgörande i verkligheten.

Stor humor i övrigt!
 
Jag sätter två gamla tändstift på att vurparen inte jämfört nya CBR med andra motsvarande hojar...

Specen på papperet eller i marknadsföringsmaterialet är inte alltid avgörande i verkligheten.

Stor humor i övrigt!

Saknar provkörning av senaste CBR japp, De flesta andra sporthojar har man kört. Har fortfarande inte haft möjlighet att prova en R1 av senaste generationen.
Så igen det finns skillnad mellan hojarna då man har provat vissa av de olika sporthojarna.
 
Jag sätter två gamla tändstift på att vurparen inte jämfört nya CBR med andra motsvarande hojar...

Specen på papperet eller i marknadsföringsmaterialet är inte alltid avgörande i verkligheten.

Stor humor i övrigt!

https://www.bennetts.co.uk/bikesoci...ews/john-mcguinness-to-retire-from-superbikes

Hade jag fått välja (och någon annan betalar) hade jag alla gånger valt bilen.
Har för övrigt aldrig sett McPint så friskt solbränd, tycks tom tappat nått kg
eller ser jag fel ?
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top