Honda FT 500 milt masserad

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Dessa hojar har jag sett på bild några år, tänkt att det vore intressant att se hur den ser ut om man kortar dynan och sänker ner lykta & instrument ( som sitter skrattretande högt ).

Andra hojar kom före men nyligen köpte jag äntligen en Honda FT 500 Ascot, FT står för flattrack och därmed förpassar den alla ombyggda åttiotalspendlarvrak till skamvrån, med sin fullständiga och äkta framtoning.

Fast egentligen förstod ingen -82 vad den skulle vara bra för, ansågs slö mm, därför blev det ingen mer efter -83.
 

Bifogat

  • 20141113_153712.jpg
    20141113_153712.jpg
    579.3 KB · Visningar: 552
  • 20141104_164449.jpg
    20141104_164449.jpg
    706.8 KB · Visningar: 487
  • 20141105_171331.jpg
    20141105_171331.jpg
    578.7 KB · Visningar: 468
Efter några kvällar, och en osydd sadel från målet, ser den ut ungefär såhär:)

Ja grejerna är ju ditlagda, men så fort dynan är klar så är den typ klar. Jag körde en sväng igår, vattensprut i nacken från bakhjulet och vattensprut i nunan från framhjulet. ohalt.
 

Bifogat

  • 20141124_205926.jpg
    20141124_205926.jpg
    754 KB · Visningar: 683
Coolt och se en annan FT som är ute och rullar, inte ofta (aldrig) man ser en annan. Det är tur att de är roliga att göra med, eller iaf skiljer sig mot GSX-R:en, för de är inga vackra skapelser.

Har tom kört en SMC-körning på Gröndal i snabba gruppen, bara för att visa att det går att köra fort med en 30 år gammal hoj. Fotpinnarna tar dock i så fort man närmar sig en kurva.

Stoppa på en annan förgasare och öppet filter. Min gick från 20hk till 35hk på bakhjulet på det viset.
 

Bifogat

  • 6tag_260614-220130.jpg
    6tag_260614-220130.jpg
    327.7 KB · Visningar: 380
easy rider?, rakt styre eller högt monterat kläppång, väck med instrumentklumpen och dit med en koso lr acewell, lite högre monterat lyse och kanske dra tillbax fotpinnarna en skit aning och saken är rätt. blev ubersnyggt med kortad rumpa!! lägg igen urgröpet i bakändan på tanken och kör med en dyna som slutar där tanken börjar. detta är bara mina små funderingar på utseende....
kommer till att bli en rolig moppe när du är färdig, lycka till!!

//jj
 
Last edited:
Coolt och se en annan FT som är ute och rullar, inte ofta (aldrig) man ser en annan. Det är tur att de är roliga att göra med, eller iaf skiljer sig mot GSX-R:en, för de är inga vackra skapelser.

Har tom kört en SMC-körning på Gröndal i snabba gruppen, bara för att visa att det går att köra fort med en 30 år gammal hoj. Fotpinnarna tar dock i så fort man närmar sig en kurva.

Stoppa på en annan förgasare och öppet filter. Min gick från 20hk till 35hk på bakhjulet på det viset.

Kul med en till!! Jag har faktiskt 2 st FT:D

Bänkade du den? De ska ju ha 35 hk i motorn orginal.

Något annat nyttigt att dela med dig av ang dessa hojar?
 
Kul med en till!! Jag har faktiskt 2 st FT:D

Bänkade du den? De ska ju ha 35 hk i motorn orginal.

Något annat nyttigt att dela med dig av ang dessa hojar?

Fantastiskt! Då har du en startkoppling till reserv när den går sönder...Tydligen en svag punkt som jag själv inte råkat ut för än. Sedan kan även kamlagringen i toppen gå ner sig. Den är glidlagrad direkt i toppen, så då är det toppbyte. Dock finns det MegaCycle-kammar att stoppa i som man då konverterar till kullagrad istället, då slipper man jaga efter en ny topp. Jag är sugen på en ny kam bara för att få lite mer effekt. Wiseco har även 6mm överborr till 594cc...

Jag bänkade faktiskt den och det var inte mer än 14hk på hjulet från början. Stoppade på en VM-förgasare och ett knfilter. Supertrappdämparen satt på den när jag fick den.

Tydligen ska CBR600 Hurricane gaffel och hjul passar direkt i gaffelkronan om man vill få dit 17" istället. Det passar även bak, om man köper allt som finns mellan svingen på Hurricane, man får dock göra egna distanser.

De flesta rekommenderar Bridgestone BT45:or om du ska byta däck på originalhjulen. Köpte mig ett set i våras och de håller i bra, även för seriös tuktning på gocartbana. :hihi

Den är lite charmig hojen, det är händer att jag tar FTn istället för gixxern, bara för den verkligen sprider den där äkta hojkörarglädjen och man inte behöver vara så "seriös" i körningen :hihiFT500.jpg
 
Last edited:
Förstår att det blev skillnad om du hade 14? Hästar. Vilken storlek på förgasare?
 
Snygg! Nu kommer tanken till sin rätt, vilka linjer den har! Att sidokåporna täcker bakfjädrarnas övre fästen gör att de ser lite svullna ut, jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är en snygg, udda och unik form eller om det gör den lite för bred om höften, det kanske lägger sig när sadeln kommer på och ger den lite höjd. Behåll framstänkan, kanske slipa av den lite fram och bak. Det där blir en superläcker jobbpendlare! :)
 
Tack Teddy!! Sidokåpan är långt ute, för cutsen är inklämd bakom. När det kapas och passas in hamnar sidokåpan tight, och sitter precis och kramar bakstudsen.
 
Jag har en komplett framgaffel med allt samt sving med hjul från en cbr600f hurricane om ni är intresserade.

Fantastiskt! Då har du en startkoppling till reserv när den går sönder...Tydligen en svag punkt som jag själv inte råkat ut för än. Sedan kan även kamlagringen i toppen gå ner sig. Den är glidlagrad direkt i toppen, så då är det toppbyte. Dock finns det MegaCycle-kammar att stoppa i som man då konverterar till kullagrad istället, då slipper man jaga efter en ny topp. Jag är sugen på en ny kam bara för att få lite mer effekt. Wiseco har även 6mm överborr till 594cc...

Jag bänkade faktiskt den och det var inte mer än 14hk på hjulet från början. Stoppade på en VM-förgasare och ett knfilter. Supertrappdämparen satt på den när jag fick den.

Tydligen ska CBR600 Hurricane gaffel och hjul passar direkt i gaffelkronan om man vill få dit 17" istället. Det passar även bak, om man köper allt som finns mellan svingen på Hurricane, man får dock göra egna distanser.

De flesta rekommenderar Bridgestone BT45:or om du ska byta däck på originalhjulen. Köpte mig ett set i våras och de håller i bra, även för seriös tuktning på gocartbana. :hihi

Den är lite charmig hojen, det är händer att jag tar FTn istället för gixxern, bara för den verkligen sprider den där äkta hojkörarglädjen och man inte behöver vara så "seriös" i körningen :hihiView attachment 413609
 
Jag har en komplett framgaffel med allt samt sving med hjul från en cbr600f hurricane om ni är intresserade.

Jag har en USD, alusving och 17" hjul som åker på om det känns kul. Men dina grejer passar tydligen bolt-On, är ju nyfiken på vad du skulle vilja ha betalt för rubbet?
 
Bra jobbat!

Snygg, men skulle det inte passa med ett lägre och bredare cross-styre och lite upprensning vid lyktan ?
 
Bra jobbat!

Snygg, men skulle det inte passa med ett lägre och bredare cross-styre och lite upprensning vid lyktan ?

Den är helt klart i kraftigt behov av rensning, helt klart. Detta var dock hela tanken, att korta röv och sänka lyktarrangemanget. Den visade sig vara rolig att köra, så kanske fortsätter jag med att ta bort allt framför gaffeln..
 
Gött! Jag bytte till ett runt lyse o rund cb hastighetmätare på min. Blev rätt mkt cleanare i fronten. Jag har också fimpat alla kåpor bak för tillfället.
Nån hade satt aphänge på min när jag köpte den så alla vajrar o slangar är på tok för långa.
Men visst är dom kul köra ändå, man är ju sugen på få upp effekten en aning.

Ft500_liten.jpg
Ft500_styreLiten.jpg
 
Nu är den "lite mer" klar, var bara tvungen att montera rearsets och clip-on:)
 

Bifogat

  • FT500.jpg
    FT500.jpg
    556.6 KB · Visningar: 340
  • FT 500.jpg
    FT 500.jpg
    688.5 KB · Visningar: 363
Fantastiskt! Då har du en startkoppling till reserv när den går sönder...Tydligen en svag punkt som jag själv inte råkat ut för än. Sedan kan även kamlagringen i toppen gå ner sig. Den är glidlagrad direkt i toppen, så då är det toppbyte. Dock finns det MegaCycle-kammar att stoppa i som man då konverterar till kullagrad istället, då slipper man jaga efter en ny topp. Jag är sugen på en ny kam bara för att få lite mer effekt. Wiseco har även 6mm överborr till 594cc...




Jag bänkade faktiskt den och det var inte mer än 14hk på hjulet från början. Stoppade på en VM-förgasare och ett knfilter. Supertrappdämparen satt på den när jag fick den.

Tydligen ska CBR600 Hurricane gaffel och hjul passar direkt i gaffelkronan om man vill få dit 17" istället. Det passar även bak, om man köper allt som finns mellan svingen på Hurricane, man får dock göra egna distanser.

De flesta rekommenderar Bridgestone BT45:or om du ska byta däck på originalhjulen. Köpte mig ett set i våras och de håller i bra, även för seriös tuktning på gocartbana. :hihi

Den är lite charmig hojen, det är händer att jag tar FTn istället för gixxern, bara för den verkligen sprider den där äkta hojkörarglädjen och man inte behöver vara så "seriös" i körningen :hihiView attachment 413609


Hej, köpte en Mikuni Flatslide 37 mm idag, tror du det räcker?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top