Honda-försäkring jmf andra bolag

Maran

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Ska bli
Vad är det jag missar när jag tittar på Hondas (=if:s) försäkringspremier och villkor jmf andra bolag, t ex Trygg-Hansa? Om jag fattar infon på Hondas och if:s hemsidor rätt så är det helförsäkringar som erbjuds. Eller är det inte det? Att jag jämför med TH här beror på att det var det enda bolag som det gick att få premien direkt via nätet. Två exempel på Hondor och premieskillnader, 01:or båda två:

XL650V Transalp Honda/if 2650 kr/år TH 14716 kr/år
CB600F2 Hornet Honda/if 3100 kr/år TH 26035 kr/år

Någon som har en Honda försäkrad hos if? Typ av hoj och premie?

Har en Hornet 600 -98 försäkrad genom If. Betalar 3100 spänn om året för helförsäkring i zon 2. Som jag fattat det är självrisken det enda hondaförsäkringen är sämre på, 6k för vagnsskada t ex, dubbelt om föraren är under 25. Personligen tycker jag det känns bättre med låg premie än låg självrisk, så hondaförsäkringen får tummen upp av mig. :tummenupp

Jag har en Honda CB600F3 -03 Hornet
Jag fick pröjsa över 25000:- per år hos if innan märkesförsäkringen startade och nu pröjsar jag bara typ 3500:- per år.
Nackdelarna är att självriskerna är höga och att man inte får billigare om man ställer av på vintern. (dessutom måste man besiktiga hojjen hos honda center eller liknande om det är import)
Allt som allt tycker jag dock att den e kanon! :tummenupp

Du måste ju erkänna att du är lite sugen på att inte betala ett jäkla s**t
på vintern när det är is och slabb som gör att det kan vara lätt obehagligt att köra omkring på sommarpuckar.

Tack för svaren. Jag håller med Halogen om premie <--> självrisk. Så hemska tycker jag inte att självriskerna blir på hondaförsäkringen i och med att jag är äldre än 24 år. Eller så har jag bara blivit avtrubbad av bilförsäkringar.

Ringde precis if ang en försäkring på en cbr 600rr -05 och fick priset 17000.- hel/hel 9700.- halv/hel men då va stöldsjälvrisken på 15000.- mendans jag fick en halv hos if själva på 1100.- / månad påställd och 150.- / månad avställd och 5000.- stöld självrisk...

Cervantes skrev:
Ringde precis if ang en försäkring på en cbr 600rr -05 och fick priset 17000.- hel/hel 9700.- halv/hel men då va stöldsjälvrisken på 15000.- mendans jag fick en halv hos if själva på 1100.- / månad påställd och 150.- / månad avställd och 5000.- stöld självrisk...
kolla folkskam. fick 7400 halv/hel cbr600rr -05a kk 2002 ålder 26(när jag tecknade försäkringen) zon2.

Det som är lite surt med if's förs är att den inte gäller vid bankörning om den inte är arrangerad av SMC eller Honda....fast å andra sidan har jag ändå bara halvförs...

Bankörning lär inte bli aktuellt för mig, men det är ju trist för de som vill syssla med det, om inte bolaget accepterar det.

Pröjsar c:a 1350/mån helförs. och avställningsbar (52:-/mån) för 954 RR -03 på IF. Honda försäkringen låg på 1500:-/mån och inte avställningsbar!!!

IF är helt ok!

DwD skrev:
kolla folkskam. fick 7400 halv/hel cbr600rr -05a kk 2002 ålder 26(när jag tecknade försäkringen) zon2.

Fick 19000.- av folksam trots att jag hade alla mina försäkringar hos dem :huvet

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT