Honda crf450 Är den slöare??

• Thread starter Thread starter zoda
  • Start date Start date

zoda

Guest
Hej...har nu bestämt mig för att köpa motard men är lite kluven på vad jag ska ha för någon. De som ligger varmast om hjärtat är Husaberg, Honda eller KTM men vet inte skillnaderna på dom.
Är Honda CRF 450 mycket slöare än Husa 650 å KTM 525???

Vilken rekommenderar ni?
Hurdana är kvaliteerna på de 3 olika modellerna?

mvh Johan

har aldrig kört nått annat än Husaberg 650.. men CRF:en ska tydligen vara en killer på bana..

CRF är en killer att köra. Hade jag haft råd hade jag haft en sån att leka med :fakta. Mycket service är nackdel och eftersom den är såpass högtrimmad så tror jag den har sämre hållbarhet än KTM 625/640/660.

Ska du åka mycket gata så är just 625/640/660 överlägsna i service/hållbarhetshänseende. Visst, lite tyngre, men ändå jätteroliga....

Husa är som husa är....

Lycka till med köpet!

//jaG

zoda skrev:
mvh Johan
Har du inte vänt på det nu? Är väl bra mkt bättre klipp i hondan än de andra, kubiken till trotts!? Rätta mig om jag har fel...

zoda skrev:
mvh Johan

Hur kan du tro att det är lika mkt drag i en 450 som i en 650?
Visst är crf:en en fin hoj. Smidig och lätt men det är fortfarande bara 450 kubik.
Ska du tävla eller bara köra på mindre banor så kommer du inte ångra dig men på större banor eller på gata så är det inte mkt att prata om.

mriders skrev:
Har du inte vänt på det nu? Är väl bra mkt bättre klipp i hondan än de andra, kubiken till trotts!? Rätta mig om jag har fel...

Ja det är mycket bättre klipp i hondan,jag tycker den är roligare o köra,och jag kan jämföra med ktm 660 och husa 650...tvekade oxå lite med det där med service,men det är inte så jobbigt som det låter,kolla ventiler,byta olja o hålla rent luftfiltret...

Ikon skrev:
Ja det är mycket bättre klipp i hondan,jag tycker den är roligare o köra,och jag kan jämföra med ktm 660 och husa 650...tvekade oxå lite med det där med service,men det är inte så jobbigt som det låter,kolla ventiler,byta olja o hålla rent luftfiltret...

Vad menar du med bättre klipp?
Hondan är ju stendöd på låga varv jämfört med Husa 650. Mindre toppeffekt har den oxå. Fast det känns som den varvar hur långt som helst.

Leffe skrev:
Vad menar du med bättre klipp?
Hondan är ju stendöd på låga varv jämfört med Husa 650. Mindre toppeffekt har den oxå. Fast det känns som den varvar hur långt som helst.

jag tycker den svarar mycket bättre på gasen o är rappare...men det kanske bara är jag som upplever det så

Nu ska vi inte blanda äpplen med meloner här. Vaddå bättre klipp?

Jag har kört mina husor på alla sätt tänkbara och CRF på crossbana och lite på gocartbana. På gocart och crossbana är CRF'n klart bra med rapp motor. Husan är av naturliga skäl starkare på botten (200cc extra går inte att snacka bort) men inte lika toksmidig på t.ex gocartbana med ultratvära kurvor (återigen de extra 200cc). Även om Husan slår alla LC4or med hästlängder.
En stor betydelse för hur en hoj upplevs är ju såklart oxå drevningen. Jag har min hoj drevad för ~190 blås när jag kör gocartbana medans de som kör CRF kanske gör 140-150 (rätt/fel?).
Ska man oxå räkna med nåt annat än bara åka små banor så är det ju så att husan har 90-95hk/l medans hondan har 110-120 vilket såklart gör att den slits betydligt mer.

Det jag försöker säga är att hur extrem husan än är så är hondan värre. På gott och ont. En 525a är ju då rimligen nånstans mitt emellan. Det man ska tänka på i KTM-fallet är skillnaden på EXC och SX (4vxl/6vxl och trimmningsgrad). Hondan har bara fem växlar.

550 vs 650

Men Husan finns ju också som 550..
Jag ska ha motarden på vägen dels för att lära mig hantera en hoj på ett bättre å roligare sätt (bakhjul/framhjul).
Är 650 bättre val då?

(Har en hornet600 nu som jag har svårt att lära mig köra på bakhjulet med)

mvh Johan

Ikon skrev:
verkar inte vara mer service på en CRF som på min husa då :)

sen har jag även "hört" att Husabergs 6ooCC maskin ska vara mycke rappare än 650cc från husaberg... är en aningen sugen å testa en 600.. å eventuellt ha som "extra" maskin ;) :D

angående drevingen på Husaberg.. jag har 38kuggat på bak drevet.. vikket gör att när jag har kört å pressat på en lång raka att nålen nästan gått mätarn ut... har aldrig kört riktigt fullt på sista vxl´n dock så har jag en förskärkligt mycke KG å släpa på så ja håller på att jobba bort det :D

Last edited:
zoda skrev:
Jag ska ha motarden på vägen dels för att lära mig hantera en hoj på ett bättre å roligare sätt (bakhjul/framhjul).
Är 650 bättre val då?

mvh Johan

Om du ska ha den enbart på vägen så titta på KTMs LC4-modeller. Bästa tipset idag.... Du behöver inte ha en rasmaskin med 5timmars serviceintervaller för att köra på fram och bakhjulet. Duger alldeles utmärkt med en 625/640/660

//JaG

zoda skrev:
Är 650 bättre val då?

mvh Johan
jag är som sagt inte så erfaren har inte kört alla dessa modeller.. men ja tror att 550 blir lite trött... eller så kommer du känna att du vill ha lite mer lite för tidigt :) jag har åkt på min 650 i sommar.. visst man blir stöddigare varje gång på de krokiga vägarna å så.. men ja kör ju långt ifrån va hojen klarar max.. så de finns massor med prestanda kvar i hojen å ta ut för min del :)

Zeb_Macahan skrev:
Om du ska ha den enbart på vägen så titta på KTMs LC4-modeller. Bästa tipset idag.... Du behöver inte ha en rasmaskin med 5timmars serviceintervaller för att köra på fram och bakhjulet. Duger alldeles utmärkt med en 625/640/660

//JaG

rasmaskin? näää så du säääääger ;) Husa fina grejer så länge man tar hand om grejerna :)

wdac skrev:
rasmaskin? näää så du säääääger ;) Husa fina grejer så länge man tar hand om grejerna :)

Precis.... därav att dom passar på banor när man inte åker så mycket. Som gatmaskin är ju faktikst KTM LC4 modellerna oöverträffade....250 mil eller 500 mil mellan servicarna är jättelagom..

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Precis.... därav att dom passar på banor när man inte åker så mycket. Som gatmaskin är ju faktikst KTM LC4 modellerna oöverträffade....250 mil eller 500 mil mellan servicarna är jättelagom..

//jaG
jo det är jääävligt sant.. men ja är så kär i min husaberg så ja tar de jobbiga med täta service tillfällen... :)

Angående prestanda så har jag och SlirDavid samma topphastighet på rakan, han är bättre chaffis och jag åker på mellanregistret tills fjärde-femte växeln, men då är jag även lättare (dock är väl CRFen lättare än Husan). Runt 130 toppar vi då det inte är en lång raka. På kalix såg det ut som om det gick trögt med de mindre maskinerna, så de e som tidigare talare sagt, beror helt på vart man ska vara å köra!

Jag har inte provkört CRFen själv så jag ska väl inte uttala mig mer än så angående prestandan :) Angående slangning så tror jag en större motor är lättare, jag upplever husan som väldigt plan i effekten, inte så att den rycker iväg när man kommer upp i varv utan följer med mjukt!

KTM 660 röstar jag på :>

wdac skrev:
jo det är jääävligt sant.. men ja är så kär i min husaberg så ja tar de jobbiga med täta service tillfällen... :)

Jag är lika kär i min 660, så jag tar att den måste servas så ofta som var 250e mil :tungan

//jaG

Zeb: Min husa har gått 50h/300mil och jag har bytt olja 8-9 gånger. 660n har nästan samma trimgrad som husan men att byta en tiondel så ofta känns inte vettigt. Trots nästan dubbelt så mkt olja. Jag tror du tar ihjäl hojen på det sättet....

Zoda: Visst finns det både 450 och 550 husor oxå. Lite mindre effekt i 550n som enduro än 650n men den finns ju som FC550 oxå. Alltså en 550cc cross. Där har du en dräparmaskin!!!
Jag är rätt kass på att slanga men på husan går det tokenkelt. Jag vågar inte köra på ettan och nästan inte tvåan heller för det blir för hetsigt. Jag använder 3an och 4an för det. De som har bättre teknik kör även på 5an.

*/ ?>
Back