Honda crf250 -08 svårstartad? Nyrenoverad!

burtaaa

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2011
Hoj
KTM sxf 250-06
Halloj, efter mycket sökande på nätet hoppas jag på att hitta lycka här.
Är nämligen så att min Honda crf 250 -08 är svårstartad. Detta händer bara när hojen är varm, kall startar den på 2-5 kick.
Har bytt ;
Insugsventiler + frästa säten(stål)
Avgasventiler renoverade
Tändstift
Förgasare rengjord i ultraljudstvätt.
Munstycken ( lågf. 45 högf. 175)
Slipat ner decompen.
Olja+filer, luftfilter rent såklart.
Detta är gjort på mc-firma, då kontrollerades även kolven & den såg bra ut.

När jag fick tillbaka hojen från firman körde jag ca. 10 min vid garaget, hojen startade då på 1-3 kickar varm som kall.

Drog sedan dagen efter till crossbanan, körde ca. 30 min på sandbana (rätt så högt varv). När jag efter 10 min skulle kicka igång den igen, var den lika svårstartad som innan.

Kan ventilspelet ändras så pass snabbt?? Testade att stänga av soppakranen de sista 10 metrarna innan depån, då startade den lättare när vi skulle köra igen.

Känns som att det är förgasar-fel? När jag kickar lägger jag kicken i rätt läge och kickar utan gas & choke. Har testat med varmstart och utan.

Någon som har någon lösning på detta? Jääättejobbigt när man vurpar / bromsar stopp och hojen inte startar..

Tack på förhand!
/ Anton

Ventilspelet kan absolut ändras kolla det först. Cykel som går bra men är svårstartad brukar stavas för lite ventilspel

Okej, får kolla det. Du tror alltså inte på något förgasar-relaterat?
Kolla ventilspelet först, så att du kan utesluta det. Efter ett ventiljobb kan spelet initialt sjunka lite. Därför bra att kolla spelet efter de första drifttimmarna.

Är det förgasaren så kan varmstartsproblem isf vara tex chokekretsen som ligger på, eller för fet lågfartsblandning.
Munstyckena är ju knappast bytta. Kan även vara värt att kolla flottörnivån.
Även trötta tändspolar kan ge liknande problem när de är varma. Men det skulle ju isf inte ha ngn koppling till motorjobbet, men ibland händer osannolika ting.

Felsökning handlar om att utesluta saker och ting. Bäst är att inte utesluta troliga fel på forum, utan att istället kollar upp dem mot FSM irl. Det sista var en allmän uppmaning, inte ngt mot dig personligen.

Last edited:
Kolla ventilspelet först, så att du kan utesluta det. Efter ett ventiljobb kan spelet initialt sjunka lite. Därför bra att kolla spelet efter de första drifttimmarna.

Är det förgasaren så kan varmstartsproblem isf vara tex chokekretsen som ligger på, eller för fet lågfartsblandning.
Munstyckena är ju knappast bytta. Kan även vara värt att kolla flottörnivån.
Även trötta tändspolar kan ge liknande problem när de är varma. Men det skulle ju isf inte ha ngn koppling till motorjobbet, men ibland händer osannolika ting.

Felsökning handlar om att utesluta saker och ting. Bäst är att inte utesluta troliga fel på forum, utan att istället kollar upp dem mot FSM irl. Det sista var en allmän uppmaning, inte ngt mot dig personligen.

Yes får kolla ventilspelet. Men 30 min känns väldigt lite, fast spelet rör sig kanske snabbare när ventilerna är nya?
Jodå munstyckena är nya, dom bytte jag själv och resten är gjort på mc-firman.

Tacksam för all hjälp & tips jag kan få!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT