Honda CRF 450 SM -03 "smäller"

Gixxen Njurunda

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Njurunda (sundsvall)
Hoj
Honda CRF 450 SM
Har köpt en 450 Motard -03. när man släpper av på gasen så smäller det rejält flera gånger.
Har pratat med 2 olika verkstäder och fått olika svar: tändingen står fel? oförbränt bränsle? och Taskig ventil justering?. :confused:

Någon som har nån bra ide? :va

mvh/ Danne
 
Kan också vara tjuvluft, kolla hur ventilerna står. Vad du har för munstycken i förgasaren och hör med folk som har likadana hojar.
 
Har mätt ventilspelet och det är inom gränserna.
har bytt tändstift.
hörde av en jag pratade med att det sitter en bricka jäms med trotteln med ett hål i som kan vändas fel.
Men ska hålet vara uppåt eller neråt? någon som vet med säkerhet?

Har nyss köpt hojen och vet ej vad dom gjort innan,
 
Har hittat en sprängskiss o hålet på brickan ska vara neråt och den ligger rätt.

Ingen firma har tid förens om ett par veckor pga semester att hjälpa mig :(

det är säkert ett enkelt fel, gäller bara att hitta det

Det smäller lite vid jämn gas oct smäller mycket när man släpper gasen helt. :(
 
Går hojen bra förövrigt? Honda hadde väl problem med att äta ventiler på några hojar om jag inte minns fel.
 
My two cents: Den får för mycket bränsle eller tänder för sent (kolla det innan du river motorn).
 
Den går magert på lågfart och/eller är otät i avgassystemet.Helt meningslöst att börja riva i motorn för den saken åtminstone.Prova att vrida ut blandskruven ett halvt varv i taget och kolla om det blir bättre.
 
Jag kopierar Busabergs svar för det är felet = väldigt vanligt förekommande på alla hojar.

Citat.
Den går magert på lågfart och/eller är otät i avgassystemet.Helt meningslöst att börja riva i motorn för den saken åtminstone.Prova att vrida ut blandskruven ett halvt varv i taget och kolla om det blir bättre.

Jag betonar att krökens tätning mot cylinder "måste vara kanontät" annars får du aldrig bort smällarna prova dra åt skruvarna som håller fast kröken i toppen när den är varm.

Om det inte räcker med att justera ut blandskruven så byt till större lågfartsmunstycke.
 
Det viktiga är att den går bra med gaspådrag, tycker jag. Att bestycka bort smällar vid gasavslag med förgasare innebär att man bestyckar den för fett.
 
Det viktiga är att den går bra med gaspådrag, tycker jag. Att bestycka bort smällar vid gasavslag med förgasare innebär att man bestyckar den för fett.

De är sant,,,, jag bestyckar alla enduro och crosshojar en "aning" fett på lågfart för att slippa höga vattentempar (kokning) vid skogsbök och de svarar väldigt bra från låga varv med lite fet lågfart.

I detta fall prova skruva ut bränsleskruven mer o mer 2-3varv öppen är ok bara den går bra och skruven inte gängar lös sig själv. Om den går bäst med 2-3varv öppen skruv byt till 10% större lågfartsmunstycke och justera in skruven igen.
 
Kolla så den inte har läckage vid grenröret. Vid motorbroms kan den isåfall suga in luft dvs syre som får eventuella oförbrända bränslerester att antända.
 
Har nu fått cykeln att fungera hyfsat bra med bara någon enstaka "knall", jag har skruvat ut "blandskruven" till max. men vad ska jag byta till för munstycke för att få den funka perfekt?
Under dimensionerat tomgångsmunstycke? Byta till större?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top