Honda crf 450 -05 som går att springa igång men inte kicka igång!?

Roddan87

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Husqvarna 701 SM -22, Yamaha R6 -99, Honda CRF 450 -05
Honda crf 450 -05 som går att springa igång men inte kicka igång!?
Han jag köpte den av sa att det va ny cdi-box som behövdes, men har hört andra teorier nu. Tex som brända lr felinställda utblås-ventiler. Men ventilerna va nyligen bytta..
Tacksam för alla tips jag kan få !
 
Ventilspel enligt ovan, och kontrollera bestyckningen i förgasaren (gör rent samtidigt), vet att polarn's CRF450 -05 var helt hopplös innan han såg över just bestyckningen.

Kicka rätt är viktigt med på stånkorna, leta efter dödläget....trampa lite försiktigt på kicken tills det blir att gå tyngre, ta omtag och veva till.
 
Finns ingen CDI Box på CRF 450, det enda i strömväg kommer direkt från generatorn för att lämpor, blinkers och mätaren ska fungera, om det nu är en HM Motard du har. Det är en speciell teknik att kicka igång CRF. Kicka långsamt 2-3 ggr till du känner att kolven är i topp, dra sedan på fullt med hjälp starten intryckt. Har du inte riktiga Cross stövlar är det inte lätt. På CRF ska kolv bytas var 15:e timme, samt ventiljustering sker då i samband med detta. Se även till att du har rätt bestyckning.

CRF är en ren Cross hoj som HM byggt om i Italien för att det skall fungera på landsväg
 
15 timmar är kanske lätt överdrivet...50-60 timmar är närmare sanningen, förutsatt att det är normal körning och inte 15 timmar elitkörning på cross/motardbana.
 
15 timmar är kanske lätt överdrivet...50-60 timmar är närmare sanningen, förutsatt att det är normal körning och inte 15 timmar elitkörning på cross/motardbana.

Det är väl kanske sanningen vid moderat gatkörning. Givetvis ska man kontrollmäta kolven innan man byter, är den ok är det bara fortsätta köra. Personligen mätte jag var 20-25 timme beroende på körning. Men, ska du följa service intervallerna är det 15 timmar. Det har hänt ett flertal ggr att CRF cylinder har skurit p.g.a. slarv. Den förbannade kolven är nästan 8 cm dia och tunn som en snusburk:D

EDIT:Kollade precis i manualen kolven är t.o.m 96 mm dia:yoparty
 
Last edited:
Finns ingen CDI Box på CRF 450, det enda i strömväg kommer direkt från generatorn för att lämpor, blinkers och mätaren ska fungera, om det nu är en HM Motard du har. Det är en speciell teknik att kicka igång CRF. Kicka långsamt 2-3 ggr till du känner att kolven är i topp, dra sedan på fullt med hjälp starten intryckt. Har du inte riktiga Cross stövlar är det inte lätt. På CRF ska kolv bytas var 15:e timme, samt ventiljustering sker då i samband med detta. Se även till att du har rätt bestyckning.

CRF är en ren Cross hoj som HM byggt om i Italien för att det skall fungera på landsväg

Då ska vi klargöra en del saker.

För det första, CDI:n sitter framför styrhuvudet.
För det andra, nån hjälpstart, eller dekompspak finns inte, det som sitter vid kopplingshandtaget är en varmstart. Vilket innebär att med den indragen magrar man ut bränsle/luftblandningen för att underlätta start vid varm motor. Rör inte denna vid kallstart således.

Den dekomp som finns är automatisk och sitter i änden på kamaxeln och påverkas av varvtalet, är den feljusterad kanske det inte går att starta med kicken utan det krävs lite mera snurr som du får vid springstart.
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top