HONDA crf 450 05 akut hjälp kopplingsproblem

kungen12321

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2009
Hoj
KYM 990 SM
Tjenare!

har precis bytt ut hela kopplingen "kopplingscentrum och kopplingskorg. Nu när jag la i en växel och kopplade och motorn inte var igång så rullade inte hojen. Vet att jag ställer en dum fråga, men ska den inte rulla då när det är en 4 taktare. För jag vet att när man lägger i en växel på en 2 taktare och kopplar så rullar hojen jätte fint.

Vågar man starta upp hojen utan att motorn haverierar. Kommer hojen rulla lättare när jag startar upp hojen och lägger i en växel och kopplar. eller har jag glömmt något

Lamellerna och stålbrickorna kan man inte vända fel på eller?

Tacksam för alla svar.

hände samma sak med min HM-03 när jag hade haft isär kopplingen och satt ihop den igen. när motorn va avstängd så la jag i ettan växel, höll in kopplingen fullt och försökte rulla, det gick inte alls.
men det va lugnt, jag startade bara MCn kopplade och petade i ettan, inga problem, körde en bit på alla växlar och sen va allt ba bra.
jag tror att koppligen va lite torr, den ville bara ha lite mer olja, så bara man kör lite så sprider sig oljan ;) du kan ju alltid ta en rullande start (alltså starta den, rulla lite lätt och sen peta i ettan) så slipper du få ett ryck.

edit: vet inte om man kan he lameller mm åt fel håll, tror man kan lyckas med det, men jag tror inte det e det som e problemet.

Hej!

Om du inte har manualen till hojen, ga till www.ronayers.com och klicka dig fram till microfichen som hor till CRF450. Dar finns sprangskiss over hela hojen, bl.a kopplingens delar. Jamfor sedan med hur du satte ihop grejerna. Var sarskilt uppmarksam pa kopplingskorgens inre lagring/ axialbrickan, sa du inte fatt ihop dessa fel.

Att starta hojen utan fungerande koppling ar val troligtvis ingen fara, men det ar ju trist om den skulle skena ivag...

Nar man monterar lamellerna/stalskivorna skall dessa blotlaggas i vxlladsoljan du anvander innan monteringen, att strunta i detta kan ge lustiga fenomen.

Om jag var du skulle jag ta lite fart nedfor en backe, trampa i 1an med kopplingen inne for att se om saker och ting borjar snurra som de skall. Men ar du osaker pa om du fatt grejorna ratt; jamfor mot microfichen och gor om gor ratt ifall det inte stammer.

Funktionen du beskriver 2t vs 4t ar precis samma for bada typerna av motor, alltsa ingen skillnad.

MVH/Lasse

Lameller

I instruktions boken så står det att två lameller som inte är färgade gula ska sitta längst in och en längst ut. Problemet är att alla är gula och jag ser ingen skillnad på dem. Någon som har något bra förlsag.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back