Honda crf 250 2009 eller Yamaha Yz250f 2012

Melle125

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2020
Ort
Sölvesborg
Hoj
Gasgas
Då nu dagen är kommen och ska köpa mig en 250. Har fått upp ögonen på en Honda crf 250 från 2009 och en Yamaha yz250f 2012. Båda hojarna är duktig nyrenoverade i hela motorn. Iaf hondan, Då va Kolv, ventiler, vevstake, ramlager, oljefilter, packningar o så bytt i den med kvitto o allt. Sen yamahan var det ny kolv o nya ventiler, kamkedja och lager o fjädring o så. Men hur är de olika motorerna. Kommer mest att köra på vägen med dom. Så inte så mycket att köra på bana eller skog. Mitt håll lutar åt yamaha för att det är en nyare hoj. Hjälp mig! Vilken ska man köpa!
Länk till Hondan: https://www.facebook.com/marketplace/item/344170010530676/
Länk till Yamahan: https://www.facebook.com/marketplace/item/4402404599826347/
 
Last edited:
Ska du köpa en cross att mest köra på vägen med?
Du kommer nog inte få de svar du vill ha..
 
Köp en reggad 450 om du ska köra på gatan.

Om man bortser från den saken samt att bägge hojarna är för dyra så har Hondan rullagrad kamaxel och Yamahans kamaxel är glidlagrad direkt i aluminiumet i toppen. Har Yamahan servats dåligt så kan den inte renoveras och är alltså skrot. Alltså är Hondan det givna valet om inte Yamaha-säljaren erbjuder sig att ta isär och visa kamaxelöverfallen.
 
Köp en reggad 450 om du ska köra på gatan.

Om man bortser från den saken samt att bägge hojarna är för dyra så har Hondan rullagrad kamaxel och Yamahans kamaxel är glidlagrad direkt i aluminiumet i toppen. Har Yamahan servats dåligt så kan den inte renoveras och är alltså skrot. Alltså är Hondan det givna valet om inte Yamaha-säljaren erbjuder sig att ta isär och visa kamaxelöverfallen.
Okej så hondan har en bättre motor då? jag läste nog på något annat ställe att det var tvärtom med glidlagrat kamaxel. att det va på hondan o inte yamahan som du skrev. men vet inte
 
Vilken är bäst då i motorn, ram och fjädring? vilken är mest stark och minst troligt mek med? alltså säkrast motor?
Den frågan kan man bara svara på om man har fullständig historik på båda hojarna, service på motorer, om fjädringen är servad/ ombyggd, till vilken vikt, typ av bana? Att köpa en beg cross är minst sagt ett lotteri med många nitlotter...
 
Vilken är bäst då i motorn, ram och fjädring? vilken är mest stark och minst troligt mek med? alltså säkrast motor?
Tävlingsfordon är alltid mek med skiter du i service har du ras istället en cross är gjord för hopp/stalp o bök inte vägkörning så ingen av dom är värst bra där o när du varken ska köra skog eller bana så förstår jag inte vitsen det är ju det dom är byggda för
Tråkigt svar men sån är jag , här blev en 15åring på en 250 cross ihjälkörd när han tog crossen till skolan och brände i sidan på en bil på morgonen som inte sett nån cross när han vänstersvängde på E45:n
 
Tävlingsfordon är alltid mek med skiter du i service har du ras istället en cross är gjord för hopp/stalp o bök inte vägkörning så ingen av dom är värst bra där o när du varken ska köra skog eller bana så förstår jag inte vitsen det är ju det dom är byggda för
Tråkigt svar men sån är jag , här blev en 15åring på en 250 cross ihjälkörd när han tog crossen till skolan och brände i sidan på en bil på morgonen som inte sett nån cross när han vänstersvängde på E45:n
okej, men om jag ställer denna frågan. vilken är bäst i motor? vilka motorer är bäst när det gäller uppbyggnad och så? Kommer ju såklart att serva o skruva med den. tänkte mest på intervaller o så. men ja, vilken är bäst i motor?
 
Den frågan kan man bara svara på om man har fullständig historik på båda hojarna, service på motorer, om fjädringen är servad/ ombyggd, till vilken vikt, typ av bana? Att köpa en beg cross är minst sagt ett lotteri med många nitlotter..
Den frågan kan man bara svara på om man har fullständig historik på båda hojarna, service på motorer, om fjädringen är servad/ ombyggd, till vilken vikt, typ av bana? Att köpa en beg cross är minst sagt ett lotteri med många nitlotter...
Så du vet inte om vilken motor som är byggd bäst?
 
Okej så hondan har en bättre motor då? jag läste nog på något annat ställe att det var tvärtom med glidlagrat kamaxel. att det va på hondan o inte yamahan som du skrev. men vet inte

Vad som är en bättre motor totalt sett vet jag inte men just den punkten är en extremt svag länk på så gamla hojar.

Du behöver inte spekulera på om det är tvärtom jag har slaktat många såna där hojar.
 
Vilken är bäst då i motorn, ram och fjädring? vilken är mest stark och minst troligt mek med? alltså säkrast motor?

Motorn har du redan fått svar på. Ramar har inte varit nåt problem på crosshojar sedan tidigt 90-tal.
Yamahas KYB SSS framgaffel som kom 2006 och fortfarande sitter på 2022 är outstanding och slår alla andra märkens gafflar.
Bakdämparen är har nog ingen betydelse.

Och andra sidan så tror jag att den som köper en 10år gammal crosshoj, ställer dessa frågor och tänker köra på gatan kan lika gärna ha fjädring från en 1985 års crosshoj utan att han kommer märka någon skillnad. Och rätt fjädrar för din vikt samt att fjädringen är regelbundet servad och hålls fräsh har större betydelse än fabrikatet.
Och om du inte gillar att meka så köp en ny crosshoj eller en gathoj, inte en beg crosshoj.

En servad Yamaha-motor är minst lika säker som en Hondamotor, problemet är att du inte vet hur den servats. Det ljugs tyvärr så in i bomben bland nasare som säljer gamla crosshojar.
 
Last edited:
Det spelar ingen roll vilken du köper den kommer ändå att gå sönder. En 10-12 år gammal cross som körs på väg med jämnt gas långt på högt varv håller inte. Speciellt inte en liten 250
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top