Okej, i med att du inte har körkort räknar jag med att du menar att du testkört en R1 eller ZZR1100 på inhägnad område / på 1an.
En ny 600 håller relativt jämnt med en literhoj på högavarv. Men iofs du säger att du inte vill varva, så jao. En 900cc+ hoj ger dig vad du söker.
Jag säger från erfarenhet att jag sett folk köpa det de vill ha pga utseende m.m och sen ett par dagar senare dumpa hojen pga wheelieförsök eller helt enkelt oerfarenhet vad gäller beräkna kurvhastighet, gaspådrag med kalla däck, frambromsanvändning osv... Kommentarer efteråt från dessa personer som kraschar får mig att tänka att det är bättre att starta på mindre hoj och sen 1 år senare uppgradera till en större hoj (varför har man bråttom att gå till det senaste o bästa?). En starkhoj placerar dig där du vill vara, snabbare än vad du kanske tänkt dig. Och med lite erfarenhet så kommer du troligen tabba dig, eller med tur undgå en olycka.
Hur jag vet är för att jag bott i Kalifornien där folk är dumma i huvet i val av hoj och deras mentalitet är att de kan allt direkt. Sett newbisar dumpa sina hojar o varje gång gråta (innobords iaf, vilket inte är svårt att se) över hur de tabbat sig. Jag fick väldigt ofta folk som kom upp till mig och frågade om tips och det enda jag kan säga är att "försök inte att börja med att köra som andra mer erfarna förare, du kommer till slut tabba dig". Vilket oftast gick in i ena örat och ut i det andra, varpå en vecka senare vid nån gruppkörning så dumpar de hojen i nån sväng pga de blev rädda för hastighet / trodde sig se nått på vägen (varmt därborta så man hallucinar ibland). Ett exempel är där en kille på en sproilans 600RR följer med en grupp mcfolk ut mot öknen och det är väldigt raka vägar till en början. Så på en väg som är kanske 3-4km RAKT FRAM så försöker killen toppa sin hoj och tycker han är skitball, varpå till slut vägen faktiskt inte går rakt fram längre utan han har legat under kåpan och pressat och pressat och vipps, vägen borta och han flyger ut för ett stup och landar på nått sätt med hojen ovanpå sig o får en fotpinne inkörd i hjälmen. Trodde först hans hjärna skulle rinna ut men hjälmen gjorde sitt jobb. Dock bröt han en del andra ben.
äh, jag behöver inte babbla på.
Jag har iaf slutat köra i stora grupper / leda grupper (ack, aldrig mer! .. har en erfarenhet att berätta där oxå, men helst inte...).