Honda CBR954RR. Bra första hoj?

Status
Ej öppen för fler svar.

Wheelie84

No Wheelie no ride
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
CBR 954RR -02 "Såld" ZX10R blir nog nästa hoj.
Japp ska köpa en sån till nästa sommar..blir 21 då o tar kortet då..:) Är den en bra första hoj? vill inte ha en 600 nå..blir för mycke varva..har kört cross sen jag var 8 år..o vad jag har hört så är det väll nästan 600an lite som en 125..o 954an som en 250..alltså en jävla skildnad när det gäller vrid och körsätt. Får man en 954RR -02 med typ 1000 mil på mätaren för 70-75 i Januari? Vill att det ska vara slipon eller hel system på den från början.

Swedie skrev:
vad har du kört tidigare? Alltså MC. Inte moppe.

Lite R1a har jag kört..zzr 1100..nej moppe är ju joll..mycke cross har jag kört..håller på o tränar på o hjula klock rent med crossen nu..de lär man ju kunna när man har 954an.,.:)

Provkör om du har möjlighet!
En 600:a räcker gott och väl!
Varva..Då blir det ju mer aktiv körning lixom..

Okej, i med att du inte har körkort räknar jag med att du menar att du testkört en R1 eller ZZR1100 på inhägnat område / på 1an.

En ny 600 håller relativt jämnt med en literhoj på högavarv. Men iofs du säger att du inte vill varva, så jao. En 900cc+ hoj ger dig vad du söker.

Jag säger från erfarenhet att jag sett folk köpa det de vill ha pga utseende m.m och sen ett par dagar senare dumpa hojen pga wheelieförsök eller helt enkelt oerfarenhet vad gäller beräkna kurvhastighet, gaspådrag med kalla däck, frambromsanvändning osv... Kommentarer efteråt från dessa personer som kraschar får mig att tänka att det är bättre att starta på mindre hoj och sen 1 år senare uppgradera till en större hoj (varför har man bråttom att gå till det senaste o bästa?). En starkhoj placerar dig där du vill vara, snabbare än vad du kanske tänkt dig. Och med lite erfarenhet så kommer du troligen tabba dig, eller med tur undgå en olycka.

Hur jag vet är för att jag bott i Kalifornien där folk är dumma i huvet i val av hoj och deras mentalitet är att de kan allt direkt. Sett newbisar dumpa sina hojar o varje gång gråta (innobords iaf, vilket inte är svårt att se) över hur de tabbat sig. Jag fick väldigt ofta folk som kom upp till mig och frågade om tips och det enda jag kan säga är att "försök inte att börja med att köra som andra mer erfarna förare, du kommer till slut tabba dig". Vilket oftast gick in i ena örat och ut i det andra, varpå en vecka senare vid nån gruppkörning så dumpar de hojen i nån sväng pga de blev rädda för hastighet / trodde sig se nått på vägen (varmt därborta så man hallucinar ibland). Ett exempel är där en kille på en sproilans 600RR följer med en grupp mcfolk ut mot öknen och det är väldigt raka vägar till en början. Så på en väg som är kanske 3-4km RAKT FRAM så försöker killen toppa sin hoj och tycker han är skitball, varpå till slut vägen faktiskt inte går rakt fram längre utan han har legat under kåpan och pressat och pressat och vipps, vägen borta och han flyger ut för ett stup och landar på nått sätt med hojen ovanpå sig o får en fotpinne inkörd i hjälmen. Trodde först hans hjärna skulle rinna ut men hjälmen gjorde sitt jobb. Dock bröt han en del andra ben.

äh, jag behöver inte babbla på.

Jag har iaf slutat köra i stora grupper / leda grupper (ack, aldrig mer! .. har en erfarenhet att berätta där oxå, men helst inte...).

Last edited:
hehe..nejdå..var ute med min morbrors R1a/zzr1100 o körde några km efter vägen..200 gick det med 1100an..jo det tar ju ett tag o lära sig köra landsvägare..stor skildnad mot cross..med tekniker o så..men wheela säger dom är mycke lättare med en landsväg..pga av den jämmna kurvan..honda 250in jag köpt nu för o lära mig o wheela riktit med är rätt svår..ettriga..alla jag snackat med som är kung på hjulet säger att de blir mycke lättare när jag köpt hoj..jaja..ska ta de lungt med 954an i början..lära sig köra riktit..tänkte först på en cbr600rr..men som sagt..varva...inte min grej..inte hela tiden som man antagligen får göra på en sån.

Swedie skrev:
Okej, i med att du inte har körkort räknar jag med att du menar att du testkört en R1 eller ZZR1100 på inhägnad område / på 1an.

En ny 600 håller relativt jämnt med en literhoj på högavarv. Men iofs du säger att du inte vill varva, så jao. En 900cc+ hoj ger dig vad du söker.

Jag säger från erfarenhet att jag sett folk köpa det de vill ha pga utseende m.m och sen ett par dagar senare dumpa hojen pga wheelieförsök eller helt enkelt oerfarenhet vad gäller beräkna kurvhastighet, gaspådrag med kalla däck, frambromsanvändning osv... Kommentarer efteråt från dessa personer som kraschar får mig att tänka att det är bättre att starta på mindre hoj och sen 1 år senare uppgradera till en större hoj (varför har man bråttom att gå till det senaste o bästa?). En starkhoj placerar dig där du vill vara, snabbare än vad du kanske tänkt dig. Och med lite erfarenhet så kommer du troligen tabba dig, eller med tur undgå en olycka.

Hur jag vet är för att jag bott i Kalifornien där folk är dumma i huvet i val av hoj och deras mentalitet är att de kan allt direkt. Sett newbisar dumpa sina hojar o varje gång gråta (innobords iaf, vilket inte är svårt att se) över hur de tabbat sig. Jag fick väldigt ofta folk som kom upp till mig och frågade om tips och det enda jag kan säga är att "försök inte att börja med att köra som andra mer erfarna förare, du kommer till slut tabba dig". Vilket oftast gick in i ena örat och ut i det andra, varpå en vecka senare vid nån gruppkörning så dumpar de hojen i nån sväng pga de blev rädda för hastighet / trodde sig se nått på vägen (varmt därborta så man hallucinar ibland). Ett exempel är där en kille på en sproilans 600RR följer med en grupp mcfolk ut mot öknen och det är väldigt raka vägar till en början. Så på en väg som är kanske 3-4km RAKT FRAM så försöker killen toppa sin hoj och tycker han är skitball, varpå till slut vägen faktiskt inte går rakt fram längre utan han har legat under kåpan och pressat och pressat och vipps, vägen borta och han flyger ut för ett stup och landar på nått sätt med hojen ovanpå sig o får en fotpinne inkörd i hjälmen. Trodde först hans hjärna skulle rinna ut men hjälmen gjorde sitt jobb. Dock bröt han en del andra ben.

äh, jag behöver inte babbla på.

Jag har iaf slutat köra i stora grupper / leda grupper (ack, aldrig mer! .. har en erfarenhet att berätta där oxå, men helst inte...).

Varför fråga om det är en bra förtahoj när du uppenbarligen redan bestämt dig för att köpa en sån.. :confused:

Wheelie84 skrev:
hehe..nejdå..var ute med min morbrors R1a/zzr1100 o körde några km efter vägen..200 gick det med 1100an..jo det tar ju ett tag o lära sig köra landsvägare..stor skildnad mot cross..med tekniker o så..men wheela säger dom är mycke lättare med en landsväg..pga av den jämmna kurvan..honda 250in jag köpt nu för o lära mig o wheela riktit med är rätt svår..ettriga..alla jag snackat med som är kung på hjulet säger att de blir mycke lättare när jag köpt hoj..jaja..ska ta de lungt med 954an i början..lära sig köra riktit..tänkte först på en cbr600rr..men som sagt..varva...inte min grej..inte hela tiden som man antagligen får göra på en sån.
alltid detta "lättare att wheela". Suck...

Du kommer krascha inom första månaden du har körkortet. Iaf med den attityden. Sen är inte nya 600or som gamla 600or. stor skillnad på hästkrafter.

okaj....man får köra med huvudet..så ska det nog gå bra..prisbild på en 954a tror ni?
Swedie skrev:
alltid detta "lättare att wheela". Suck...

Du kommer krascha inom första månaden du har körkortet. Iaf med den attityden. Sen är inte nya 600or som gamla 600or. stor skillnad på hästkrafter.

sök efter 954 annonser, ta högsta och lägsta och dela på 2 så får du ett snitt.

sen skriver du inte att du har en Honda 954 i din profil om du inte har en. Skriv "Söker efter..."

Swedie skrev:

Jo Swedie!

Det är lärorikt om det nu inte är någon jobbig grej du inte vill skriva om -- problematiken är mer aktuell än någonsin, bästa sättet är att göra alla medvetna om den. Sporthoj.com har större makt än jag tror de flesta förstår i att upplysa göra folk medvetna och förebygga med denna typen av skrifter.

Samtidigt tror jag att ditt "lilla" forum bidragit till att starkt accellerera sporthojskulturen sista åren, detta gör ju att hojvett som kommuniceras här inne smittar av sig i vår lilla "subkultur" på ett effektivt sätt. Tycker mig även se allt som oftast att det är "blivande" knuttar som är här och förkovrar sig.

Med rätt mentalitet i gruppen behöver det du beskriver inte hända. Är själv rätt nybliven hojåkare (tog kort hösten 02 och bara kört 2000 mil ännu) så jag känner igen lite av det, men insåg som tur var själv att ta det i eget tempo är det enda sättet att överleva.. Nu kör jag iofs ifrån mina polare så istället så jag får inte vara med :tungan :lol

Last edited:
Wheelie84 skrev:
okaj....man får köra med huvudet..så ska det nog gå bra..

Lycka till... lätt att säga när man inte har hojen. Den sköna adrenalinkicken man får av att dra på hårt med en litersporthoj kommer att ta över "köra med huvudet" ... utan undantag.

DaGaz: ska också åka i en grupp som inte racar på hela tiden..kul o glida lite också..är så där olyckorna händer..upptrissning..farlit de..nej roligare o ha en tjej bakpå o ut o glida lite..de är mer nice..:)

Santo skrev:
Lycka till... lätt att säga när man inte har hojen. Den sköna adrenalinkicken man får av att dra på hårt med en litersporthoj kommer att ta över "köra med huvudet" ... utan undantag.

.. kanske kan ha med ålder (läs mognad) att göra ...?
( jag är glad att jag inte hadde råd med en 1-litaRe när jag var 20) :rolleyes:

Wheelie84 skrev:
...men som sagt..varva...inte min grej..inte hela tiden som man antagligen får göra på en sån.

Exakt hur menar du att du skall varva med en 600 för att få den att röra på sig så att det blir jobbigt? Du inser att till och med gamla 600or har upp emot 100 häst? Vilket flyttar på sig rätt bra.......

Wheelie84 skrev:
haha..skrot..:) ge mig 30 år till så kanske man kan kolla på sån där..kanske..:)

Jaha.. trodde nästan det!

Kan inte tolka detta på annat sätt än att du överväger altså att inom en inte alltför avlägsen framtid åka på en dyl..

PS. Caravan Club erbjuder er en fin gemenskap .DS :hihi

Ja Swedie - jag slutar tönta mig nu!

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Back