Honda cbr 929 dör vid fullgas över 7000 rpm

Heavy84

Medlem
Gick med
8 Feb 2008
Hoj
Honda Cbr 929
Har blivit svår att starta vid kallstart och dör vid fullgas över 7000 rpm vet inte om det hänger ihop med varandra?
men vet inte i vilken ände jag ska börja felsöka?

Tacksam för förslag

Skulle nog kolla/byta tändstift, göra rent luftfilter, spridare å byta bränslefilter/pump

Last edited:
Har bytt tändstift och rengjorde luftfiltret för ca 1 månad sedan vet inte det har någon betydelse men jag köpte stift från ebay enligt numret så ska dom passa men ska prova dom gamla i morgon

Hur ofta ska man byta bränsle filtret har aldrig gjort det har kört ca 2000 mil

Vet inte för mc, men bilen min ligger väl runt 12 000mil sen skiljer det väl i storlek mot mc... men kostar ju knappt 200kr.

Ominte jag har fel så brukar man lyfta tanken för att byta tändstift? isf finns ju en sak till man kan kolla innan å det är avluftningen till tanken. Vet dock inte hur det ser ut, men slang som hamnat i kläm eller nått?
Inte tillräckligt insläpp av luft = undertryck = förlite bränsle ner till motorn.

Provade på nytt att rengöra luftfiltret och olja in det men efter det så starta den inte:gråta
Men lyfter jag i fram på bensintanken så starta den direkt släppte ner tanken gasa lite den dog med en gång
lyfter jag i tanken så dör den inte
?funderar på om det är bränsle pumpen som krånglar?

Slangen från pumpen i tanken till fuelrailen har ett veck på sig när du lägger ner tanken och hojen dör.
Den kan ha gett sig och vikt sig så när hojen behöver bränsle vid högvarv räcker det inte till.
Och nu när du lyfte på tanken så vek den ihop sig helt.

Prova att få slangen i ett nytt läge så den inte viker sig...

Hittade vecket till slut svårt att se, kollade sist och då såg jag det inte
det gick inte att ändra slangen något blev fortfarande ett veck men jag drog ett buntband över vecket när slangen var sträckt så nu kan den inte böja sig något mer

Stort tack för hjälpen!

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...