Honda cbr 600 svår att varva ur, för mycket bensin?

abrahamzon

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
Honda CBR 600F3 -97
Tjenare

köpte mig en cbr 600 i våras, då gick den som en klocka den lilla stunden jag provåkte i alla fall.

Jag ströp den till 25kw och nu efter jag har tagit bort strypningarna så går den mycket sämre en va den gjorde innan.

den har kraft upp till 5000 varv, sen får man minska på gasen till nästan inget för att ta sig över 6500 varv där går den fint tills 7-8000 varv. ifall jag gasar mer dör den så man är tvungen att släppa på gasen tills den håller varven jämt för att sedan gasa minimalt för att uppnå 9000 varv.

högre växlar dödar den sig själv nästan direkt över 5000 varv. kan inte starta på växlar över 3an för att få upp hojjen i över 100kmh.

den har en tendens till att baktända när man släpper på gasen efter man har "halvdödat"

Har inte gjort något med hojen förutom tvättat och slängt på ny olja på luftfiltret men kan jag använd för mycket?

va en del oljeavlagringar i luftburken när jag öppnade.

den blöddrar när man gasar på för att sedan få bra effekt (dock bara på 1 samt 2an)

När jag satte på trimröret igår tyckte jag att den gick aningen jämnare. inte lika mycket blödder men den går fan inte köra:) kommer inte över 185kmh

tror jag fick med alla fenomen:)

får den för mycket bensin,luft eller har jag vart för generös med luftfilterolja. va nog lika generös som jag vart mot crossarna jag ägt när jag tänker efter.

Last edited:
prova plocka bort luftfiltret och se hur den går till att börja med. det ska väl inte ens ha olja ifall du inte har satt på ett kråss-styre förståss.

har du bara tagit bort strypningen? har du ställt in förgasarna?

när man stryper med ringarna så ställer man även om förgasarna så den går bra med strypsatsen monterad.

om du nu bara har tagit bort strypsatsen så går maskin dåligt för att förgasarna ger för lite luft å soppa.

har du bara tagit bort strypningen? har du ställt in förgasarna?

när man stryper med ringarna så ställer man även om förgasarna så den går bra med strypsatsen monterad.

om du nu bara har tagit bort strypsatsen så går maskin dåligt för att förgasarna ger för lite luft å soppa.

Strypningarna monterade jag själv. Struntade i att ställa in förgasarna efter detta gjordes. Skulle endå bara till besiktningen och sen kasta ut de :D

prova plocka bort luftfiltret och se hur den går till att börja med. det ska väl inte ens ha olja ifall du inte har satt på ett kråss-styre förståss.

Ska testa detta när jag kommer hem. Tror också att detta är felet nu när jag har tänkt efter. Har tidigare bara kört cross så att slänga på lite luftfilter olja var nog av en riktigt dum vana:va

Tror du detta går att tvätta ur?

Last edited:
Ska testa detta när jag kommer hem. Tror också att detta är felet nu när jag har tänkt efter. Har tidigare bara kört cross så att slänga på lite luftfilter olja var nog av en riktigt dum vana:va

Tror du detta går att tvätta ur?

tror inte att det går att tvätta ut men snikvarianten är att slita loss "tyget" och limma dit ett par gamla kalsonger eller högtalartyg istället.

Kolla så du inte glömt ansluta tillbaka en av vakuumslangarna på förgasarna.

Min ninja beter sig ungefär som du beskriver när man gjort detta. Den går inte att varva över 5-6k.

/a

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...