Honda CBR 600 97-98 /00-01 (info tack)

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Hoj
KTM Superduke
Honda CBR 600 97-98 /99-00 (info tack)

Är nu på jakt efter min första sporthoj.
Har nästan bestämt mig att det blir en CBR600, men inte riktigt vilken "generation". Vad jag förstått så skedde det en kraftig uppdatering år 97 och 99. Kan någon bekräfta detta? Vad som gjordes och om det verkligen stämmer. Skulle vilja ha en "timeline" på hela utvecklingen av Cbr'n.

Last edited:
CBR600F
95 fick den ramair o lite annan design (och lite andra förändringar), 99 kommer nog den uppdatering du far efter, dvs lite mer effekt o så. 2001 är med insprutning, sen byter den namn till R 2003.

91-98 är alltså i princip samma hoj.

Ka11e skrev:
Är nu på jakt efter min första sporthoj.
Har nästan bestämt mig att det blir en CBR600, men inte riktigt vilken "generation". Vad jag förstått så skedde det en kraftig uppdatering år 97 och 99. Kan någon bekräfta detta? Vad som gjordes och om det verkligen stämmer. Skulle vilja ha en "timeline" på hela utvecklingen av Cbr'n.

Den effarenhet jag har av ändringar a´la Honda är tex ett växellådsdrev som de ökade radien på, dock med samma antal kugg. Detta gör att F2delar inte passar på F3............och förmodligen inte F3 på F4. Bara hoppas att du inte ska ha sån otur som jag.

Däremot fick jag höra av en Veidecförare att NYA CBR hade fått ett underbart snabbt chassi jämfört med innan. Så den nu är i klass med R6.

Men då är det ju ´03 det handlar om.

Om jag vore dig skulle jag kolla på designen och bestämma vilken du vill ha, sen kolla i plånboken och se om det funkar. :)

/J

Rätta mig om jag har fel men så här har jag för mig.

-87 första CBR 600:an (tack för rättningen borde ju ha kommit ihåg 87:an...)
-91 F2 kallad, helt ny hoj
-93 Borde ha uppdaterats något, men jag vet ej.
-95 F3 starkt uppdaterad hoj (har jag haft en, supernöjd)
-97 Fortfarande F3, något uppdaterad
-99 F4 helt ny hoj, bla Alu-ram istället för stål
-01 Fortfarande F4, något uppdaterad, även en Sportversion
-03 CBR 600 RR, Helt ny hoj inte längre touringanpassad, riktig gatracer.

Jag hade satt mina pengar på -99 framåt idag.

Last edited:
här är en cbr600 -00
ser lite annorlunda ut i ramen
mycke snyggare enligt mig :tummenupp
tror insprutsförgasaren kom -01 :va

cbr600f_00.jpg

Någon som kört både 97-98 och 99-00?? Och upplevt några skillnader?
99-00 är kanske lite väl dyr för plånboken, men skiljer det massor mellan dom två så kanske man skulle sikta på en sådan.

Min version:

1987 kom den första CBR600F.
1991 var det dags för den första rejäla uppdateringen, kallad CBR600F2. Ganska enkel fjädring med bara förspänningen justerbar fram och förspänning och returdämpning justerbar bak.
1993 fick den nya passagerarfotpinnar, kompressionsdämpningsjustering på bakstötdämparen och returdämpningsjustering på gaffeln. Nya passagerarfotpinnar och hjälmlås. 93-or är ofta rosa. :)
1995 blev det CBR600F3, ramair, nya, snyggare kåpor, bredare bakfälg, flytande skivor fram.
1997 kom ny, spetsigare bakdel.
1998 är sista året för "järnsängen", dvs stålram.
1999 kom CBR600F4 med aluminiumram, ny motor. Egentligen en helt ny modell med bara namnet gemensamt med föregångaren.
2001 fick den insprutning och nytt utseende. Förutom F-modellen finns nu F-sport, med separata sadlar och annan utväxling. Lite annorlunda insprutning också.
2003 kom CBR600RR, inget gemensamt med tidigare modeller alls.
2004 fortfarande CBR600RR.

Jag har ägt 91, 92, 94 och 96 års modeller, sikta in dig på en 93 eller nyare så får du bättre gaffel.

Det jag har gjort är att sänka hojen lite fram, för att få den lite mer medgörlig i svängarna. 10-12 mm brukar vara lagom. Annars finns inte mycket att justera på 1991-orna, förspänning fram och förspänning och returdämpning bak. Jag kör med förspänningen fram på två ringar, och förspänningen bak på läge sju med returen fullt inskruvad=max. Nu går det bra att köra ifrån R1 och GSX R1000 på slingerbulten med den. Bak har jag ing anmärkningar på fjädringen, men fram är den lite hoppstylta. Snabba kompressioner gör gaffeln stum och framhjulet studsar över ojämnheterna, men det bidrar bara till fartkänslan.

Motormässigt är det bara att hålla den välservad så går den för evigt. Växellådan är lite ömtålig, så ska du köra på bakhjulet så gör det på tvåan. Kamkedjesträckaren är ett annat "problem", den tappar spänsten och låter kamkedjan rassla runt en del. Oftast kan man med gott samvete skita i det tills det rasslar ordentligt. En ny kamkedjesräckare kostar 700:- ungefär. Jag kör med Shell Advance VSX delsyntetolja i min motor.

Bromsarna räcker till, gott och väl. Se till att du kör med originalbromsbelägg och byt bromsvätska minst varje år.

Annars är det världens bästa hoj, förutom att den saknar ett lättåtkomligt bagageutrymme.

Detta gäller alltså "järnsäng"-modellerna, 91-98.
Nån som ägt/äger en 99 eller nyare kan säkert ge dig mer info om dessa.

bock och tack! :tummenupp

Mattias skrev:
Min version:

1987 kom den första CBR600F.
1991 var det dags för den första rejäla uppdateringen, kallad CBR600F2. Ganska enkel fjädring med bara förspänningen justerbar fram och förspänning och returdämpning justerbar bak.
1993 fick den nya passagerarfotpinnar, kompressionsdämpningsjustering på bakstötdämparen och returdämpningsjustering på gaffeln. Nya passagerarfotpinnar och hjälmlås. 93-or är ofta rosa. :)
1995 blev det CBR600F3, ramair, nya, snyggare kåpor, bredare bakfälg, flytande skivor fram.
1998 är sista året för "järnsängen", dvs stålram.
1999 kom CBR600F4 med aluminiumram, ny motor. Egentligen en helt ny modell med bara namnet gemensamt med föregångaren.
2001 fick den insprutning och nytt utseende. Förutom F-modellen finns nu F-sport, med separata sadlar och annan utväxling. Lite annorlunda insprutning också.
2003 kom CBR600RR, inget gemensamt med tidigare modeller alls.
2004 fortfarande CBR600RR.

Jag har ägt 91, 92, 94 och 96 års modeller, sikta in dig på en 93 eller nyare så får du bättre gaffel.

Det jag har gjort är att sänka hojen lite fram, för att få den lite mer medgörlig i svängarna. 10-12 mm brukar vara lagom. Annars finns inte mycket att justera på 1991-orna, förspänning fram och förspänning och returdämpning bak. Jag kör med förspänningen fram på två ringar, och förspänningen bak på läge sju med returen fullt inskruvad=max. Nu går det bra att köra ifrån R1 och GSX R1000 på slingerbulten med den. Bak har jag ing anmärkningar på fjädringen, men fram är den lite hoppstylta. Snabba kompressioner gör gaffeln stum och framhjulet studsar över ojämnheterna, men det bidrar bara till fartkänslan.

Motormässigt är det bara att hålla den välservad så går den för evigt. Växellådan är lite ömtålig, så ska du köra på bakhjulet så gör det på tvåan. Kamkedjesträckaren är ett annat "problem", den tappar spänsten och låter kamkedjan rassla runt en del. Oftast kan man med gott samvete skita i det tills det rasslar ordentligt. En ny kamkedjesräckare kostar 700:- ungefär. Jag kör med Shell Advance VSX delsyntetolja i min motor.

Bromsarna räcker till, gott och väl. Se till att du kör med originalbromsbelägg och byt bromsvätska minst varje år.

Annars är det världens bästa hoj, förutom att den saknar ett lättåtkomligt bagageutrymme.

Detta gäller alltså "järnsäng"-modellerna, 91-98.
Nån som ägt/äger en 99 eller nyare kan säkert ge dig mer info om dessa.

Som det redan är sagt här så blev det rejäl uppdatering -99, jag tror att den fick ca: 10hk mer, MEN ett klart sämre mellanregister, jag upplevde 99/00 som slöare än tidigare modeller. Jag rekomenderar dig starkt att du provkör dom olika modellerna.
Om ekonomin tillåter skulle jag föreslå en -01 (har en själv) och den är jag kanon nöjd med.

Ekonomin tillåter inte en 01, max 45.000:- har jag till mitt förfogande.
Har också läst att 99ans mellanregister är klart sämre än tidigare, men att du har 10hk mer på topp. Just därför funderar jag faktiskt på en 97-98. Sen samtidigt är 99-00 så mkt fräshare och knappt dyrare... :huvet :huvet :huvet

Honda forever skrev:
Som det redan är sagt här så blev det rejäl uppdatering -99, jag tror att den fick ca: 10hk mer, MEN ett klart sämre mellanregister, jag upplevde 99/00 som slöare än tidigare modeller. Jag rekomenderar dig starkt att du provkör dom olika modellerna.
Om ekonomin tillåter skulle jag föreslå en -01 (har en själv) och den är jag kanon nöjd med.

Mattias skrev:
Min version:

Bättre växellåda på 97:an med.

Håller med ang. årsmodellerna.

Ka11e skrev:
Ekonomin tillåter inte en 01, max 45.000:- har jag till mitt förfogande.
Har också läst att 99ans mellanregister är klart sämre än tidigare, men att du har 10hk mer på topp. Just därför funderar jag faktiskt på en 97-98. Sen samtidigt är 99-00 så mkt fräshare och knappt dyrare... :huvet :huvet :huvet
Med den budgeten vore det tjänstefel att inte köpa en Fireblade -96/-97 istället. Om du ska ha Honda, alltså.

Kör er5a idag, så cbr600 är ett monster utan dess like för mig. Köper jag Fireblade nu så kommer jag ju inte ha något att byta upp mig till när jag om 2 år känner att den är för slö. Sen är jag 24, så försäkrningen på 600 är fullt tillräcklig :gnissla

valmers skrev:
Med den budgeten vore det tjänstefel att inte köpa en Fireblade -96/-97 istället. Om du ska ha Honda, alltså.

Ka11e skrev:
Kör er5a idag, så cbr600 är ett monster utan dess like för mig. Köper jag Fireblade nu så kommer jag ju inte ha något att byta upp mig till när jag om 2 år känner att den är för slö. Sen är jag 24, så försäkrningen på 600 är fullt tillräcklig :gnissla

Lite intressant det där. Jag har hört att TH (tror jag) har sänkt premierna för tidiga 90-talare..........så då kanske en Blade 92-93 blir billigare att försäkra än en 99-00 600cc.............

Är väl värt att kolla upp iallafall.

/J

letar du lite så hittar du en fräsch 99a för ca 40 papp, det betalde jag för min och jag är inte ensam, leta lite som sagt...lovar att det dyker upp en. ett tips är på blocket att använda annonsbevakning, där finns klippen.

// Niklas

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back