Honda cbr 125r

kalle_a

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Ort
Sala
Hoj
R1 - 05
Hejsan

Jag har en Honda då som sagt.
Och nu till frågan.Jag hade isär hojen igår och satt ihop den idag, för att jag skulle kolla vilket munstycke som sitter på den.

När man har kört och "dragit på" ett litet tag så dör den helt lägger av alltså, låter som om den motorbromsar.
Då får man vänta ca. 2-3 minuter sen går den som den ska igen.
Värt att tilläggas är att den startar lättare om man håller chocken uppe då.


Någon/ra som varit med om liknande fenomen.Vad/vilka ev fel det kan vara.
Kan jag ha råkat förväxlat att satt vaccum slagen på soppaslangen, och satt dom på fel ställe.

Tacksam för så många svar som möjligt!!
mvh// Kalle
 
Låter som du har för litet ventilspel på avgassidan....när den blir riktigt varm så ligger nockarna på kamen an hela tiden och så stänger inte ventilerna riktigt.

Bara en tanke som slog mig när jag läste...
 
Busgrabb skrev:
Låter som du har för litet ventilspel på avgassidan....när den blir riktigt varm så ligger nockarna på kamen an hela tiden och så stänger inte ventilerna riktigt.

Bara en tanke som slog mig när jag läste...



nomolas: ja, men jag hade isär den för att jag var tvungen att kolla vad det var för munstycke på den.

Busgrabb:Okej, vad menas med för litet ventilspel på avgassidan då???
Vilka åtgärder lär jag göra ?

mvh// kalle
 
kalle_a skrev:
nomolas: ja, men jag hade isär den för att jag var tvungen att kolla vad det var för munstycke på den.

Busgrabb:Okej, vad menas med för litet ventilspel på avgassidan då???
Vilka åtgärder lär jag göra ?

mvh// kalle

= Spelet på avgasventilerna är för litet, justera. Men varför skulle ventilerna bli galna? Du har väl inte pillat på det?
 
Regel nummer ett: Rör ALDRIG saker som fungerar! :mattias
 
kalle_a skrev:
nomolas: ja, men jag hade isär den för att jag var tvungen att kolla vad det var för munstycke på den.

Busgrabb:Okej, vad menas med för litet ventilspel på avgassidan då???
Vilka åtgärder lär jag göra ?

mvh// kalle

Det ska vara ett litet spel mellan vipparmen/el kamnocken och tryckaren till ventilen för att det ska komma in olja imellan och för att ventilen ska stänga riktigt.

Antar att du inte kört så mycket med hojen eftersom den är ny...och det kan varit för litet spel från fabrik och när ventilerna ''sätter sig'' lite i säterna så blir spelet mindre och vid hög värme så ligger liger det an, alltså inget spel.

Du borde inte behöva kolla detta själv utan det ska återgärdas på garantin men om du vill mecka så ska du lyfta av ventilkåpan och ställa motorn i kompläge och då mäta ventilspelet med ett bladmått.
Hur stort ventilspelet ska vara står kanske i instruktionsboken...annars får du ringa Honda och höra.
Vet inte om detta är felet alltså men det låter så... :rolleyes:
 
Last edited:
Busgrabb skrev:
Det ska vara ett litet spel mellan vipparmen/el kamnocken och trycken till ventilen för att det ska komma in olja imellan och för att ventilen ska stänga riktigt.

Antar att du inte kört så mycket med hojen eftersom den är ny...och det kan varit för litet spel från fabrik och när ventilerna ''sätter sig'' lite i säterna så blir spelet mindre och vid hög värme så ligger liger det an, alltså inget spel.

Du borde inte behöva kolla detta själv utan det ska återgärdas på garantin men om du vill mecka så ska du lyfta av ventilkåpan och ställa motorn i kompläge och då mäta ventilspelet med ett bladmått.
Hur stort ventilspelet ska vara står kanske i instruktionsboken...annars får du ringa Honda och höra.
Vet inte om detta är felet alltså men det låter så... :rolleyes:


Du har säkert rätt att det kan vara ventilerna, men eftersom det uppkom i samband med mek tvekar jag.

Vad rörde du egentligen?
 
cRoC skrev:
Du har säkert rätt att det kan vara ventilerna, men eftersom det uppkom i samband med mek tvekar jag.

Vad rörde du egentligen?

Jahaa....jag trodde han hade isär den för att kolla munstycket därför den gjorde så redan innan men jag kanske fattade fel... :rolleyes:
 
Kanske hamnade skit i soppatillförseln i förgasaren, så att flotörhuset töms efter hand du kör och så stannar hojen
Sedan kanske den fylls på sakta (2-3 minuter) bara för att det är skit i nån slang/kanal i förgasaren :va

Bara en tanke men är inte så haj på förgasare så det kanske inte kan vara så :)
 
"Jag hade isär hojen igår och satt ihop den idag, för att jag skulle kolla vilket munstycke som sitter på den."

Vad var det för munstycke? ska nämlingen byta jag med..
 
Busgrabb skrev:
Det ska vara ett litet spel mellan vipparmen/el kamnocken och trycken till ventilen för att det ska komma in olja imellan och för att ventilen ska stänga riktigt.

Antar att du inte kört så mycket med hojen eftersom den är ny...och det kan varit för litet spel från fabrik och när ventilerna ''sätter sig'' lite i säterna så blir spelet mindre och vid hög värme så ligger liger det an, alltså inget spel.

Du borde inte behöva kolla detta själv utan det ska återgärdas på garantin men om du vill mecka så ska du lyfta av ventilkåpan och ställa motorn i kompläge och då mäta ventilspelet med ett bladmått.
Hur stort ventilspelet ska vara står kanske i instruktionsboken...annars får du ringa Honda och höra.
Vet inte om detta är felet alltså men det låter så... :rolleyes:



Hm, till att börja med så vill jag tacka så hemskt mycket för alla svar!!!! :Bugar

Jag hittade ev. felet idag(den har gått bra ett tag nu allafall så), eftersom att det är en vuccumförgasare så sitter det en massa drenerinsslangar os v. Och det gick tydligen en dreneringsslang från förgasaren som ska/skulle dra ut överskottet på bränslet. Den hade jag glömt att dra ner, så den låg över förgasaren.

Då när man har "gasat" på ett litet tag så blir det fel i trycket på bränslet och då kan den inte trycka ut det.. Därför la den av och gick inte att starta, fick vänta ett tag så att soppan ska rinna ner i förgasaren igen.Personligen tycker jag att det va ett konstigt fel. Men det är ju inte så stora motorer så det är ju känsliga grejer.

Men den har stannat en gång efter det fast då hade jag kanske kört ca. 4mil fast då startade den på en gång igen.Kan ju vara att det inte ställt in sig rätt igen efter som jag körde ett litet tag när den gick dåligt!??!????Eller kan det vara ventilerna?

Tycker att det vore konstigt ändå för att jag har ju inte varit på dom.Det ända som jag har gjort är ju att ta bort luftburken och förgasaren.Och plockat ut munstycket.

/kalle
 
Last edited:
kalle_a skrev:
Hm, till att börja med så vill jag tacka så hemskt mycket för alla svar!!!! :Bugar

Jag hittade ev. felet idag(den har gått bra ett tag nu allafall så), eftersom att det är en vuccumförgasare så sitter det en massa drenerinsslangar os v. Och det gick tydligen en dreneringsslang från förgasaren som ska/skulle dra ut överskottet på bränslet. Den hade jag glömt att dra ner, så den låg över förgasaren.

Då när man har "gasat" på ett litet tag så blir det fel i trycket på bränslet och då kan den inte trycka ut det.. Därför la den av och gick inte att starta, fick vänta ett tag så att soppan ska rinna ner i förgasaren igen.Personligen tycker jag att det va ett konstigt fel. Men det är ju inte så stora motorer så det är ju känsliga grejer.

Men den har stannat en gång efter det fast då hade jag kanske kört ca. 4mil fast då startade den på en gång igen.Kan ju vara att det inte ställt in sig rätt igen efter som jag körde ett litet tag när den gick dåligt!??!????Eller kan det vara ventilerna?

Tycker att det vore konstigt ändå för att jag har ju inte varit på dom.Det ända som jag har gjort är ju att ta bort luftburken och förgasaren.Och plockat ut munstycket.

/kalle

Okay...
Nä jag vet inte om det är ventilerna men jag har sett detta innan på nya hojar som stannat och inte gått riktigt, bara hojar med vipparmar och skruvjustering visserligen.

Alltså det kan mycket väl vara fel ventilspel utan att du har pillat på dom.
 
Busgrabb skrev:
Okay...
Nä jag vet inte om det är ventilerna men jag har sett detta innan på nya hojar som stannat och inte gått riktigt, bara hojar med vipparmar och skruvjustering visserligen.

Alltså det kan mycket väl vara fel ventilspel utan att du har pillat på dom.


okej, men kan det ha uppkommit med milen eller? Fabrikationsfel?! :va

Men som sagt det går nog på garantin. Tur att hojen inte är trimmad å så då. Ska in med den på torsdag så, då får dom väl ta och fixa till det!
 
kalle_a skrev:
okej, men kan det ha uppkommit med milen eller? Fabrikationsfel?! :va

Men som sagt det går nog på garantin. Tur att hojen inte är trimmad å så då. Ska in med den på torsdag så, då får dom väl ta och fixa till det!

Jo uppkommit med milen kan det göra...men det är inget direkt fabrikationsfel utan mer en feljustering, OM det nu är detta, det är ju inte säkert...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top