Honda CBR 1000RR

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Anderstorp
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Honda CBR 100RR

Är det ingen här som har införskaffat sig nån CBR 1000 ännu... Jag var ute och provkörde denna i förra veckan. Måste säga att jag blev helt frälst.... Det var det grymmaste hårigaste jag någonsin kört vilket inte säger så mycket då jag inte har särskillt stor erfarenhet beträffande olika modeller och märken. Därför är jag väldigt nyfiken på vad ni andra tycker och tänker om denna hoj. Inlägg som typ " Den ser ju för fan ut som en gravid pansarvagn" undanbedes vänligen men bestämt då detta är en högst subjektiv fråga...

Köregenskaper?
Motormässig?
Jämförelse med de andra 04.orna...

Något jag tänkte på var hur bra chassit var. Man kunde helt enkelt bestämma sig för ett spår in i kurvan hur ojämn vägen än är och hojen håller sig där utan att flytta sig en mm. Styrdämparen fungerar utmärkt. Ingen tendens till styrvobbel hur hård körningen än är...
Jag tror säkert att både Yamahan och Kawan är värre motormässigt men att man på landsväg kör minst lika fort med hondan p.g.a. dess fina chassi...

Åsikter??!

//200+
 
Honda CBR 100R.... :va

Nysatsning på 2-taktare? :D

Här ska provköras jävlar!! (så fort jag fått tebax mitt körkort då)

Har inga åsikter än så du får snällt vänta :hoppa

Pöss!
 
Nya 04orna är alla väldigt bra Chassimässigt. Det Hondan skiljer sig på är att den väger betydligt mer än de övriga 04orna.

Hondan har ju diverse raceprylar som borde komma tillgängligt till allmänheten senare i år, dessa prylar ger dig bättre egenskaper på alla områden. Men så har ju faktiskt även R1an (www.yamaha-racing.com) och Kawasaki.
 
ruskigt nyfiken på att prova den och jämföra lite med andra, jag hade 04 ärrettan ett par dagar och körde stjärten ur den...den var imponerande på en del sätt, men också lite keff tycker jag....hyfsat drag, skaplig väghållning, men bromsarna suger....
Vad är livet utan Nos.... :näsblod
 
Swedie skrev:
Nya 04orna är alla väldigt bra Chassimässigt. Det Hondan skiljer sig på är att den väger betydligt mer än de övriga 04orna.

Ja 7 kg... Det kan ju inte vara så mycket o bråka om... Då med ett slipon så är det kirrat sen...

eller?
 
200+ skrev:
Ja 7 kg... Det kan ju inte vara så mycket o bråka om... Då med ett slipon så är det kirrat sen...

eller?
ja, men byter du slipon på de andra hojarna så väger de oxå mindre...

Tror det var snack om 15kg, eller var det bara 7kg?

Såg en CBR1000RR här i stan igår. Den såg ok ut, men gillar inte hondas färger, vit röd o blå. För kladdful.
 
Swedie skrev:
ja, men byter du slipon på de andra hojarna så väger de oxå mindre...

Tror det var snack om 15kg, eller var det bara 7kg?

Såg en CBR1000RR här i stan igår. Den såg ok ut, men gillar inte hondas färger, vit röd o blå. För kladdful.


Hondans torrvikt är 179 yamaha 172 = 7kg

JAg håller med dig om färgerna.. Men den ser riktigt hårig ut i svrt/grå eller röd/svart.
(Nu gled jag själv ifrån ämnet) :huvet
//200+
 
Var ut å prövade den idag, å det är minst sagt en komplett maskin ;)
Måste börja med att tillägga att jag inte har så hemskt mycke erfarenhet men...
...jag tycker den var snällare än R6an, missförstå mig inte, det är mycke å åka med, men karaktären va riktigt snäll å mjuk. Jag kunde stoppa ner huvudet å hålla fullt från ettan och den sköt iväg utan några riktiga wheelies å tala om. Man insåg inte direkt vilken acceleration det var! Koppling och växellåda kändes helt rätt även den, mycket smörigare än på min cykel.

Det första jag tänkte när jag satte mig på den var "vad är det här för crosscykel?" Det kändes oerhört fritt runt styret! I övrigt kändes det som om jag passade riktigt bra i sadeln. Även bromsarna var riktigt smöriga å det var lätt att hitta gränsen direkt.

Att den e trög i styrningen (att lägga ner) kan jag hålla med om (iofs kör jag en liten cykel), men inte alls så att det är något monster man brottas med. Fjädringen är som allt annat på cykeln riktigt bra, sväljer det mesta och slår aldrig tillbaka på samma sätt som min cykel.

Slutord: Lätt den mest kompletta cykel jag sutte på. Massor me kraft som e helt kontrollerbar.
 
OlleR6 skrev:
Var ut å prövade den idag, å det är minst sagt en komplett maskin ;)
Måste börja med att tillägga att jag inte har så hemskt mycke erfarenhet men...
...jag tycker den var snällare än R6an, missförstå mig inte, det är mycke å åka med, men karaktären va riktigt snäll å mjuk. Jag kunde stoppa ner huvudet å hålla fullt från ettan och den sköt iväg utan några riktiga wheelies å tala om. Man insåg inte direkt vilken acceleration det var! Koppling och växellåda kändes helt rätt även den, mycket smörigare än på min cykel.

Det första jag tänkte när jag satte mig på den var "vad är det här för crosscykel?" Det kändes oerhört fritt runt styret! I övrigt kändes det som om jag passade riktigt bra i sadeln. Även bromsarna var riktigt smöriga å det var lätt att hitta gränsen direkt.

Att den e trög i styrningen (att lägga ner) kan jag hålla med om (iofs kör jag en liten cykel), men inte alls så att det är något monster man brottas med. Fjädringen är som allt annat på cykeln riktigt bra, sväljer det mesta och slår aldrig tillbaka på samma sätt som min cykel.

Slutord: Lätt den mest kompletta cykel jag sutte på. Massor me kraft som e helt kontrollerbar.

Smöriga bromsar låter farligt :gnissla
 
200+ skrev:
Ja 7 kg... Det kan ju inte vara så mycket o bråka om... Då med ett slipon så är det kirrat sen...

eller?

Slipon är inte mycekt lättare än dagens originalljuddämpare. Dessutom väger de inte 7 kilo ens, snarare 3-4...
 
Silwer skrev:
folk är bortskämda, här har en annan haft 250+ kiloshojar, är man elitåkare kqnske någrq kilo är mycket viktigt
Det är ju siffrorna som säljer. Är ganska säker på att CBRen med en svensonförare är den snabbaste av alla hojjar vid rödljuset, liggandes över tanken med fullt öppet spjäll från 4000varv ville den då inte upp för mig, int ens på ettan!

Å just ja, växlingslampan sög ;D Svår att se i dagsljus.
 
OlleR6 skrev:
Det är ju siffrorna som säljer. Är ganska säker på att CBRen med en svensonförare är den snabbaste av alla hojjar vid rödljuset, liggandes över tanken med fullt öppet spjäll från 4000varv ville den då inte upp för mig, int ens på ettan!

Suckisuckin är nog ungefär lika snäll. Jag kommer med mer exakta jämförelser när jag har provat hyndan...

//jaG
 
Vägde min GSXR1000-03 för ett par veckor sedan. <190 fulltankad.

Uppgiven torrvikt: 168 (168+18+4+4 (bensin+olja+vatten)borde bli mer än 190)

Vägd på nykalibrerad industrivåg.. jag är jättenöjd... nu ska skiten bara bänkas med... :fakta

//jaG

Shitbreak skrev:
Jag läste i Bike att Hondan vägde 198kg fulltankad och Kawan 184kg...
och det är ju en del..
 
Zeb_Macahan skrev:
Vägde min GSXR1000-03 för ett par veckor sedan. <190 fulltankad.

Uppgiven torrvikt: 168 (168+18+4+4 (bensin+olja+vatten)borde bli mer än 190)

Vägd på nykalibrerad industrivåg.. jag är jättenöjd... nu ska skiten bara bänkas med... :fakta

//jaG

Fan, jag vill väga mina blyklumpar.... men inte på en hästvåg.

Var kan man hitta en nykalibrerad industrivåg?
 
Zeb_Macahan skrev:
Exempel: Box delivery i Jönköping AB (med andra ord min arbetsplats)

:tomten

//jaG

eller på NormansAB..

har bara provat kawan.. (av 04:orna) o jag är nöjd med den..
 
Äh, den bromsar ju mycket tidigare än suckan i kurvorna :tungan :rolleyes:

Men just det, det va ju racingställets fel... :fakta

//jaG

Goffe skrev:
eller på NormansAB..

har bara provat kawan.. (av 04:orna) o jag är nöjd med den..
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top