Honda CB900 DragBike Look

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Jag ska väl lägga upp lite bilder på mitt bygge också.
Temat är Dragracing på min hoj. Motorn kommer från en hoj som bara gått några få hundra mil. Men sedan stått i 25 år. Får se om den vill behålla oljan.
Så kunder jag inte låta bli att köpa ett Avgasrör från MotoSpeed. Dom trodde det vara första Dragracingröret dom sålt till en CB900 :D :D
Konstigt! Kanske inte den snabbaste hojen på strippen. Men ganska snygga linjer. För att ytterligare förstärka linjerna ska det bli ett spikrakt styre, Cromat. Så ska jag montera Mikunisar men öppna trattar,

Mats

Bifogat

• CB900_front.jpg
    CB900_front.jpg
    132 KB · Visningar: 121
  • CB900_Höger.jpg
    CB900_Höger.jpg
    196.6 KB · Visningar: 278
  • CB900_Motor_Höger.jpg
    CB900_Motor_Höger.jpg
    216.5 KB · Visningar: 124
  • CB900_Sidepipe.jpg
    CB900_Sidepipe.jpg
    202.4 KB · Visningar: 143
  • CB_900_Dragbike.jpg
    CB_900_Dragbike.jpg
    231.1 KB · Visningar: 102
  • Toppar_cyllar.jpg
    Toppar_cyllar.jpg
    195.9 KB · Visningar: 100
Smäller inte lika högt som Suzukis från samma tid, i varje fall för mig. :tungan

Däremot lär det bli ett coolt bygge. :tummenupp
Finns det några planer på att ändra färg på hojen ?

Smäller inte lika högt som Suzukis från samma tid, i varje fall för mig. :tungan

Däremot lär det bli ett coolt bygge. :tummenupp
Finns det några planer på att ändra färg på hojen ?

Jo, det är Klart Men Suzuki finns det ju 13 på ett dussin av. Kul men någonting som man bli själv med.

Nej färg har jag inte valt. Måste få till formen på hojen först.
Sadeln vill jag sänka, ungeför som på en 1000Z Eddie Lawsson Replika.
Ankstjärten är inte så jävls snygg, men jag tror ändå att den ska få bli kvar. Men lite ombyggd. FUnderar också på hjulen. Dom är ju väldigt smala. Kanske en breddning av bakfälgen. 5" Med 160 däck skulle nog bli lagomt.

Mats

Meeen, det där är väl inte specialarn med Isr ram å allt du babblade om? Den vill jag se bilder på!!

Hur mycket gick avgaset på??

Va har du för sving, fyrkantsprofil, right? Är ju sketen klen med rör på min!

Vad har du gjort med gaffeln, lagt i distanser och sänkt? Ser mycket kortare ut än min...

Annars kommer den bli cool!

Meeen, det där är väl inte specialarn med Isr ram å allt du babblade om? Den vill jag se bilder på!!

Hur mycket gick avgaset på??

Vad har du gjort med gaffeln, lagt i distanser och sänkt? Ser mycket kortare ut än min...

Agasröret kostade strax över 3000 spänn! På MotoSpeed. Det var inte över 3500 i alla fall. Det är absolut inte lämpligt på en hoj för sportig körning då markfrigången blir väldigt begränsad åt höger.
I USA kostar röret ca 215 dollar, har sett extrapris på 180! Så om man orkar, så kan man ju beställa därifrån. Då innerhåller megafonen ingenting. Absolut ingen ljuddämpning.
Ett liknande system mer lämpligt att svänga, och lite tystare, med finns också på MotoSpeed, ock i USA naturligtvis får några kronor till.

CB ska bara vara testbänk för motorer till ISR'en, som ser ut så här!

Mats

Bifogat

• ISR_Vänster.jpg
    ISR_Vänster.jpg
    191.2 KB · Visningar: 139
  • ISR_Sving.jpg
    ISR_Sving.jpg
    140.3 KB · Visningar: 95
  • ISR_Framgaffel.jpg
    ISR_Framgaffel.jpg
    198.9 KB · Visningar: 94
Last edited:

Jag vet faktiskt inte vart svingen kommer ifrån. Någon sa från 1100an. Men det stämmer inte heller. Min är förnicklad! Den ser bra ut och kommer att sitta kvar där:D Troligtvis något tillbehör.
Gaffeln har jag bara skjutit ner i kronorna just nu. Men när jag ska dit med rätt styre måste jag nog bygga om på något sätt inne i gaffeln. Vet inte hur, men det är inga problem. Kortare fjädrar och längre "returfjäder" Så heter den väl inte med...

Tyvärr sitter framhjulet lite väl nära avgasröret. Skärmen tar i och hjulet är nära. Ska ändå byta däck på 19" hjulet. Ska försöka hitta en lägre profil.

Nå roliga saker har jag inte att sälja, men en hel del standard motor prylar. Kan ju behövas det mä, eller hur Micke?
Jo, en beg kolvsats på 70mm med 15mm kolvbultar med tillhörande foder. Alltså en 1063 sats för CB900

Mats

Ja jävlar, ser man där, cooolt!

Fler bilder på Isr! Har du nån motor på gång till den?

Vad är det för ISR XR500 du har? Kör en monsterdumpning med bilder i tråden bitte! (Snart står ett klassisk styck fackverkskonst i garaget här med...)

Hej.
Är ganska säker på att svingen är en Dresda sving.
Var mycket vanlig modell i slutet av 70 och början 80, fanns till de flesta stora japshojerna på den tiden.
Roffes i Sth. hade de i sin katalog tills för inte altför länge sen.
Var std. då med bussninger, i både nylon (hjälp,,) eller mässing, i baksvingen. Dresda hade koniska rullager,,det blev en klar förbättring.
Frostie.

Last edited:
nu vet jag inte om du tänkte göra så.. ser ut som det.
hade en hoj förr som jag svetsa nya fästen för bakdämparn lite längre bak på svingen och fick sänkningen så. :)

Vad hände med projektet?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...