Honda CB1100

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Enda sen det blev klart att cb1100 skulle komma till Sverige 2013 så har jag suktat och funderat.
Det är en hoj som verkligen faller mig i smaken utseendemässigt.
Så om bara priset blev rätt så var tanken att beställa en hoj så fort dom kom till butik...

Så idag presenterades priset på Hondas hemsida..... 124 900:- ??????

Det ska bli mycket intressant att se om denna hoj verkligen går att sälja till det priset, jag gissade på att den skulle landa under 100 000:-

Trisst...
 
Hade som du hoppats på ett pris på 99 900:- , men nu tror jag dock att Honda Sverige prisat bort sig igen, tyvärr.

Flertalet bekanta som hade hoppats på ett pris under 100 och då varit intresserade.

Honda i Kungsbacka kommer antagligen stå med ett antal Demo hojar till salu
igen hösten 2013 :(
 
Last edited:
Räknat på inflation vad en Honda 750 kostade 1970 så skulle
1100:an kosta 75200:-
Med lite lull lull ABS mm så är väl 100.000:- rimligt inte högre.
 
När Honda släppte sin nya fina häftiga chopper så blev många sugna, men så kom prislappen som låg i paritet med HD(165000:-) som gav mig avsmak och säkert många fler.. Idag kostar en ny ca 140000:- och ändå är dom svårsålda..

Så om inga köper cb1100 så kanske den kommer ner till rimliga nivåer, den är ju förbenat fräck..
 
Räknat på inflation vad en Honda 750 kostade 1970 så skulle
1100:an kosta 75200:-
Med lite lull lull ABS mm så är väl 100.000:- rimligt inte högre.
Hur ser jämförelsen om du jämför mot råvaror istället? Alltså cb750 mot tex 1kg kaffe/stål/guld etc? Är nyfiken om motorcyklarna verkligen är dyrare idag mot vad övriga saker kostar.
 
Hur ser jämförelsen om du jämför mot råvaror istället? Alltså cb750 mot tex 1kg kaffe/stål/guld etc? Är nyfiken om motorcyklarna verkligen är dyrare idag mot vad övriga saker kostar.

Eller jämför med kvadratmeterpriset på en bostadsrätt i Stockholms innerstad och se vad som hänt mellan 1970 och 2013...:va
 
Jäkligt snygg hoj :tummenupp

Med vad fasen baserar dom ett pris på 125000kr på? Så när som på ABS, bränsleinsprutning och katalysator så är det väl något som knappt ens hade räknats som nyskapande 1980 på den bågen? Den verkar alltså bli dyrare än både CB1000R och CBF1000 men svagare motor, tyngre och bara femväxlad växellåda (bland annat).

Svenska Honda har ett prissättningsmöte:

Med sitt klassiska utseende så är det en hoj som jag antar kommer konkurrera om köparna med Triumphs Bonneville-modeller, Moto Guzzis V7-familj, kanske Yamaha XJR1300 och Kawasaki W800 och i viss mån H-D Sportster 1200. De hojarna ligger de flesta kring 100000kr (ca 95'-105'), förutom Sportstern som ligger en bra bit högre (ca 120'-130'). Då har Honda valt att lägga sig på samma nivå som Sportstern.
 
Ja det är en mycket underlig prisbild tycker jag. Och modellen i sig är ju inte ens ny.
Under 100 tror jag att den hade haft en bra möjlighet att sälja rätt bra.

Nu räknar jag inte ens på det, men det blir säkerligen en cb1100 om några år när det finns begagnade att få tag i. Om det säljs några förstås =)

Men återigen.... Trisst nu när dom presenterar en sån cool retromaskin.
 
Snygg som attan, men när jag jämför med tex en BMW R1200R som ju inte är lite retro den heller så framstår ju plötsligt BMWn som ett under av prestanda.

Synd att Honda valde att helt inrikta sig på gamla gubbar som drömmer sig tillbaks till 70-talets modeller och tycker att 90hp är mycket ;) Hade ju kunnat bli riktigt bra annars. Lite större tank och en 30hp till så kanske jag hade vart intresserad.
 
Snygg som attan, men när jag jämför med tex en BMW R1200R som ju inte är lite retro den heller så framstår ju plötsligt BMWn som ett under av prestanda.

Synd att Honda valde att helt inrikta sig på gamla gubbar som drömmer sig tillbaks till 70-talets modeller och tycker att 90hp är mycket ;) Hade ju kunnat bli riktigt bra annars. Lite större tank och en 30hp till så kanske jag hade vart intresserad.

90 Häst räcker långt för dom allra flesta, det är ju ändå ingen sporthoj vi snackar om. En riktigt cool retrohoj att njuta på snarare.
 
Jag gillar ju gamla Hondor och varför kan de inte släppa en CB1300, som var så snygg i sitt första utförande då kring -99, fast med en sexcylindrig motor?

Den på bilden ovan var snyggast längst bak. Tanken och ventilkåporna tycker inte mina ögon om.
 
99 000:- hade nog varit rätt pris på CB1100.

124 900:- Hade passat bättre på konceptet CB1100R som var på G men inte kom i produktion, i alla fall inte ännu, hade utan vidare beställt en omgående.

HondaCB1100R_profile.jpg
 
90 Häst räcker långt för dom allra flesta, det är ju ändå ingen sporthoj vi snackar om. En riktigt cool retrohoj att njuta på snarare.

Det är väl klart att 90hp är mer än vad 90% av alla faktiskt behöver, problemet som jag ser det är dock att det för dom pengarna finns avsevärt bättre alternativ och jag tycker att det är synd att Honda inte gått lite längre i sin strävan att skapa en unik produkt. Att dra ut 20-30hp till ur den motorn borde ju inte vara något problem alls, dessutom tror jag att hojen hade vart snyggare med lite större och fetare tank.

Tyvärr ser det ju ut som ännu ett exempel på japansk design som är förnuftigt i teorin men inte speciellt originellt eller roligt i praktiken.
 
90 Häst räcker långt för dom allra flesta, det är ju ändå ingen sporthoj vi snackar om. En riktigt cool retrohoj att njuta på snarare.

Ja, fast 90 hästar hade ju hojen på 80-talet. Tycker det är lite tragiskt, även om hojen idag marknadsförs som en typ av "myshoj" som man bara ska ut och tuffa runt på lite grann.
 
Hur som haver. 90 hästar eller ej.
125 000:- kr för en hoj som inte erbjuder något annat än just utseendet tycker jag är otroligt dyrt.
Jag kan liksom inte förstå vad det är som är så kostsamt på en hoj av denna sort.

Så vad är alternativet då Mr Voland?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top