Honda cb 750-83, koppling

Maxpayne

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
1982, Honda CX 500 EU Sport
Hejsan Alla

Behöver er hjälp.......
Jag skulle ta mitt första turen med min mc efter 3år i garaget. Allt fungerade som det skulle (trodde jag). Startade som den skulle.
Allt gick bra ända tills jag la i ettan?? Kopplingen frikopplar inte???
Jag har skruvat sönder och ihop kopplingen 5ggr utan att hitta något fel??
Det ända jag kom på, jag hade inte bytt olja på de 3 åren.
Lamellerna är inte pur- färska men inte slut.

Är det någon som har råkat ut för samma sak?? Att kopplingen inte vill fri- koppla.

Jag har varit med om det där på en gammal moppe en gång. Ibland så klistrar det hela fast i kopplingen (vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men grejerna fastnar i varandra och vägrar frikoppla liksom) efter längre uppehåll bara. Hur väl har du skruvat isär kopplingen? Plockat ur lamellerna och särat på dem eller bara plockat av lamellpaketet? Det jag gjorde var att jag plockade isär hela skiten i sina beståndsdelar och oljedränkte lamellerna ett tag var för sig innan jag monterade ihop det hela igen, och det funkade klockrent. I efterhand fick jag dock höra att det ibland kan vara så enkelt som att du kan låta den stå med surrat kopplingshandtag över en natt och så ska det släppa... Det vågar jag dock inte svära på att det funkar då jag aldrig testat.

Nej har inte plockat ur nånting har bara kollat men märkte att de lamellerna är sattfast ihop.
jag ska testa detta inatt får se hur blir det imorgon i alla fall skönt och höra att det är inte svåra problem.
Jätte tacksam

Precis som Bushido säger, kan lamellerna klibba ihop.
Fråga: tog du ÄVEN isär alla lameller när du rev kopplingen eller tog du ut dem som en bunt?
Ta i annat fall isär dem (notera noga ordningen!), tvätta dem med fotogen eller liknande, montera sen.

Fråga två: kan du rulla hojen med växel i och kopplingen intryckt? Dvs kopplar den ur då utan att motorn är igång?
Annars är detta ett bra sätt att "slira loss" gamla klibbade lameller genom att gunga hojen fram och tillbaka tills det släpper :tummenupp

Ett annat problem är RÄTT kopplingsjustering.
Många hojar har inte enbart en vajerjustering/spänning, utan har även en justerskruv i kopplingscentrum på själva excentern som frikopplar.
Är den t.ex noll men man har rätt vajerspel, så spelar det ingen roll, kopplingen kommer ändå inte fungera som den ska.

Hur dohc-hondan har det minns jag inte, men kan givetvis kolla.
Gamla SOHC hade iaf både wire OCH excenterjustering som båda ska matchas mot varann.

Last edited:
Hej
Nej har inte plockat isär lamellarne än tänkte kolla om det finns en enklare lösning för detta .
Nej kan inte rulla hojen med växel i och koplingen intycket.
Tack på förhand

Hej
Nej har inte plockat isär lamellarne än tänkte kolla om det finns en enklare lösning för detta .
Nej kan inte rulla hojen med växel i och koplingen intycket.
Tack på förhand

Börja då med detta enkla bonntrix - det kan få loss dem, men kan kräva en hel del kraft och baxning och sen när/om de släpper kommer de bara bli bättre vartefter, eftersom du såklart har bytt olja till en ny ren och fin MC-olja. Eller hur?

Har inte bytt olja sedan tre år. hehe men ska börja nog med detta imorgon byta olja och oljafilter

Min första Gixxer hade liknande fenomen. Det slutade med att jag fick springa upp den i fart och sen lägga i ettan, å sen hade jag permanentdrift :gnissla Det krävdes många dragracingstarter innan den blev som den skulle igen. Det var efter en vinter. Fick den stå några veckor blev det liknande, men inte på långa vägar lika illa. Efter att jag böt olja, och slutade använda Castrol GPS, försvann problemen! :tummenupp

Jahoo, den fungar hehe räckte att byta olja o filter sen bara kör på ettan sen problem solved.
Jätte tacksam till alla

Samma princip på Doch!

Alltså du har en justering bakom den stora "skruven" som man ska ha en giiiiiiiiiiigantisk spårmejsel till! (Jag använder en 5-krona och polygrip).

Men mest troligt lär mellanskivorna vara rostiga och lameller har klibbat fast i dom.

Demontera, blästra mellanskivorna...eller slipa rent med smärgelduk. Sen dränka in allt i olja och gasa helvete!

Precis som Bushido säger, kan lamellerna klibba ihop.
Fråga: tog du ÄVEN isär alla lameller när du rev kopplingen eller tog du ut dem som en bunt?
Ta i annat fall isär dem (notera noga ordningen!), tvätta dem med fotogen eller liknande, montera sen.

Fråga två: kan du rulla hojen med växel i och kopplingen intryckt? Dvs kopplar den ur då utan att motorn är igång?
Annars är detta ett bra sätt att "slira loss" gamla klibbade lameller genom att gunga hojen fram och tillbaka tills det släpper :tummenupp

Ett annat problem är RÄTT kopplingsjustering.
Många hojar har inte enbart en vajerjustering/spänning, utan har även en justerskruv i kopplingscentrum på själva excentern som frikopplar.
Är den t.ex noll men man har rätt vajerspel, så spelar det ingen roll, kopplingen kommer ändå inte fungera som den ska.

Hur dohc-hondan har det minns jag inte, men kan givetvis kolla.
Gamla SOHC hade iaf både wire OCH excenterjustering som båda ska matchas mot varann.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025