Honda CB 125 70-80? "info"

axello

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
Honda XR125L
Jag och min far har funderat på att köpa en gammal cb125(70-80-talet) och renovera till min 16-årsdag. det jag undrar är: hur bra acc dom har, toppfart, nackdelar, vanliga fel och dyl. tacksam för svar/ Axel

Det är inte särskilt snabbt kan jag säga.

Eftersom den har dubbla förgasare
så kan det vara ganska så svårt att få dom att gå rent.
För övrigt så är den mycket bekväm att åka på,
och har grymt bra bromsar för att vara trumbromsar.

Har en cb 125 k5 med nyborrade cylindrar, nya kolvar, sportavgasstem och trim kamaxel till salu

Fast den funkar ju redan.

axello skrev:
Jag och min far har funderat på att köpa en gammal cb125(70-80-talet) och renovera till min 16-årsdag. det jag undrar är: hur bra acc dom har, toppfart, nackdelar, vanliga fel och dyl. tacksam för svar/ Axel

Har toppat min 80-tals CB till 120 på mätaren. Går snabbare/bättre är Derbis och Yamahas nya fyrtaktare. Motorn är en slitvarg när den väl går.

Jag ägde en cb125T-77 i några år. Den är inte snabb, har riktigt usla bromsar och inte speciellt bra chassie. Jag köpte den som 15-åring eftersom jag gillade utseendet och ljudet, sen var den ganska lagom att lära sig köra hoj på. T-modellen har mekanisk skivbroms fram och det bromsar bättre om man stoppar stövlarna i backen. Köp en och bygg om i cafe-stuk med öppen pipa, skrota luftburken, höj den bak med nya dämpare osv, sen har du en hoj som slår alla moderna tvitaktare utseendemässigt och framförallt ljudmässigt.

Jag undrar om Honda CB125T klassas som lätt mc?

Vad jag har läst så står det att dom har 12kw
men gränsen för lätt mc går vid 11kw

har bilprovningen överseende med det eller?

Farmarn skrev:
Jag undrar om Honda CB125T klassas som lätt mc?

Vad jag har läst så står det att dom har 12kw
men gränsen för lätt mc går vid 11kw

har bilprovningen överseende med det eller?
ne! men det är ju bara att strypa ner den.

Tror inte ens att man behöver strypa, bara att göra en körning i bänken troligen, det har nog dött en hastkräfta eller två under 25 år :)

ang. Honda cb 125

Jag kör en cb 125 twin -77
Nackdelar är bla att det är svårt att synka förgasarna så att den går jämt och fint men annars är det en rolig hojj!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!