Honda Africa Twin vs BMW R1200GS

Moffop

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2015
Hoj
Yamaha R1 2005
Hej!

Nu börjar våren äntligen närma sig och jag ska äntligen köpa en ny mc för första gången i mitt liv (har dock ägt flera motorcyklar innan). Efter att ha provkört ett antal olika motorcyklar i höstas så står det nu mellan två modeller, Africa Twin och R1200GS. Tyvärr så körde jag bara båda två korta sträckor i lägre hastigheter, dvs jag är intresserad av hur de känns i 110-120 på landsväg. Jag är fullt medveten om för- och nackdelar med respektive mc (kedja/kardan, vikt, utrustning, effekt, pris, garanti etc), men det som jag skulle vilja veta är om någon kan vara vänlig och berätta hur mycket respektive mc vibrerar i handtagen (och även för övrigt). Mitt problem är att min högra hand har en tendens att domna av lätt. På min R1:a så domnade handen redan efter ett par mil.

Tack på förhand!

Mvh Kent

Det där med vibrationen är en för viktig grej att fråga andra om.
Du måste skapa dig en egen uppfattning.

Stilla dig med beslutet tills du kan provköra på hemmaplan, eller annanstans i Sverige.

Här i Göteborg är det provkörningsväder med jämna mellanrum även på vintern.
HondaCenter / Ahlqvist är inte omöjliga - ring och snacka med dem, bevaka 5-dygnsprognosen och ge dig av när vädret är okay. Bike Göteborg har BMW att sälja. Samma sak där: snacka med dem och gör upp om provkörning när vädret är bra.

Nödlösning:
Lägg några hundralappar på en lågprisbiljett till en ort i Tyskland, England eller whatever där du kan få göra en ORDENTLIG provkörning. Flyg iväg över dagen och testa hur grejerna funkar för just dig.

AT är en dyr men enkel hoj som har en del inte helt funktionella konstruktionslösningar. dessutom är den ganska tung och svag. köpgruppen är kravlösa medelålders gubbar som skiter i vad det kostar.
Det är väl en OK hoj, men priset är fel ...:huvet
"
BMW är fin hoj med tveksam "BMW-kvalité" Den är dyr, men känns ända som att bättre alternativ än AT`n:tummenupp

Mitt tips är en KTM 1290, jag kör själv en sådan. När jag köpte den så var både AT och BMW med i funderingarna:va :D

Last edited:
Hej och tack för era svar! Jo jag vet att motorn i AT är i klenaste laget. Men ATn är väldigt välbalanserad och lättkörd. Den är garanterat jättekul att åka lite lätt "offroad" med. Till saken hör att jag börjar bli till åren (50 i höst) och orkar således inte åka runt på obekväma sporthojar längre, dvs jag tillhör numera kategorin "kravlösa medelålders gubbar" :lol BMWn är garanterat bättre på vägen, men den är inte någon skönhet.. Till saken hör att jag precis blev erbjuden en ny AT med en del utrustning till ett mycket bra pris., dvs feedback från mcåkare med erfarenhet av hojarna vore toppen. :banana KTMen är kul att köra, men jag prioriterar numera körställning framför motorstyrka :tummenupp

Bra hojar allihopa, men vad var problemet med KTM 1290 och dess körställning? :confused:

Har haft 1190 Adv R och kör nu 1290 Super Adv T, suveränt skön hoj med väldigt bekväm körställning. AT, 1200 GS/A och 1290 SA är nog en smaksak och möjligen en prisfråga.

Ps... är 49 så vi borde väl vara lika gamla och slitna :-)

Till saken hör att jag precis blev erbjuden en ny AT med en del utrustning till ett mycket bra pris...

Ny? "Ny" som i ny-ny? Med tanke på att alla CRF med diverse elektroniskt stöd sålde slut i ett nafs, så torde det vara en av de "osäljbara" hard-core exemplaren som du erbjudits...?

Sorgligt egentligen: Honda ville vara bus(s)iga och ta in så många hojar som möjligt som 2016-producerade och därför möjliga att regga utan ABS. Deras - och mitt antagande var att folk skulle hoppa jämfota av glädje över chansen att kunna köpa en riktig hoj utan handikapputrustning, men det sket sig.

Så indoktrinerade är folk att dom inte ens vågar köpa en offroadhoj utan ABS A.D 2017.

Synd, det är en utmärkt hoj - om man tänkt behålla den livet ut.
Men, planerar man att sälja/byta inom några år lär det bli tufft - eftersom den är svårsåld ens som ny.

Honda försöker sälja med massa utrustning "med i priset" men sanningen är den att hojen borde vara många 10-tusenlappar billigare som ny för att man inte skall tappa en hel massa pengar i nästa byte.

Det är bara att inse att AT är ingen offroadhoj. det finns bättre hojar för det ...
skulle komforten vara speciellt bra på AT?
Är BMW och KTM 1290 osmidiga,? -jag tycker att båda hojarna är otroligt smidiga för sin storlek. dessutom har de bra komfort.

När jag valde hoj så hade jag 5 alternativ
1. AT´n verkade vara en enkel och vettig hoj, men ca 30 000:- för dyr i förhållande till vad man får.
2. BMW xr 1000. kul hoj med vibrationer, lite för mycket sporthoj och det hade jag ju redan en.
3. BMW GS 1200 A. Bra och komfortabel, lite högt pris.kardan
4. Ducati multistrada enduro. snygg, snabb och dyr. passade inte min image. kör mer än poserar.
5. KTM 1290 SA mest pang för pengarna. Hade allt som bmw 1200 gs hade, men lite vassare på allt , men ingen kardan.

Jag är gubbe (+50) och förstår inte varför man skall välja tråkiga hojar av ålderskäl :va
Har man en liten livslåga kvar så väljer man inte en AT, sedan får de "köpta" journalisterna skriva vad fan de vill ..
AT är en typisk "gammal off-road", inte bra på något...:fakta

Det är bara att inse att AT är ingen offroadhoj. det finns bättre hojar för det ...
skulle komforten vara speciellt bra på AT?
Är BMW och KTM 1290 osmidiga,? -jag tycker att båda hojarna är otroligt smidiga för sin storlek. dessutom har de bra komfort.

När jag valde hoj så hade jag 5 alternativ
1. AT´n verkade vara en enkel och vettig hoj, men ca 30 000:- för dyr i förhållande till vad man får.
2. BMW xr 1000. kul hoj med vibrationer, lite för mycket sporthoj och det hade jag ju redan en.
3. BMW GS 1200 A. Bra och komfortabel, lite högt pris.kardan
4. Ducati multistrada enduro. snygg, snabb och dyr. passade inte min image. kör mer än poserar.
5. KTM 1290 SA mest pang för pengarna. Hade allt som bmw 1200 gs hade, men lite vassare på allt , men ingen kardan.

Jag är gubbe (+50) och förstår inte varför man skall välja tråkiga hojar av ålderskäl :va
Har man en liten livslåga kvar så väljer man inte en AT, sedan får de "köpta" journalisterna skriva vad fan de vill ..
AT är en typisk "gammal off-road", inte bra på något...:fakta

Mycket bra samanställning av alternativen i denna klass:tummenupp. Kunde inte sagt det bättre själv:D. Är en mycket nöjd ägare av 1290 SA efter ca. 2600 mil. Är 52 bast.

Hej!

Tack för era inlägg! Jo, jag misstänker att AT är svårsåld eftersom att Hondabutikerna verkar har varit lite väl optimistiska när de tog in hojar för försäljning. Jag vidhåller dock att den är skön att åka på, KTMen är definitivt piggare och roligare landsvägshoj, men jag gillar tyvärr inte utseendet.. Även R1200GS är en (i mina ögon sett) ganska ful rackare, men man åker skönt på den. AT:n är iaf klart snyggast! Erbjudandet gällde en splitt ny ABS, Manuell, årsmod 2017, inkl de tillbehör som man förväntade sig få från början (crashbar, eluttag, centralstöd). Gillar ATn pga den känns mer som en liten lättkörd 800cc.

Inköp av en BMW innebär sannolikt att man måste köpa med diverse paket och tillbehör för att den ska bli lättsåld när man väl vill sälja den (typ ledbelysning etc). Dvs priset landar minst på 170-180000:- = dyrt!

Hm. Skulle gärna köpa en Multistrada 1200, men den blir dyr att serva, likaså litar jag inte riktigt på att den håller måttet kvalitetsmässigt! Möjligtvis en 950. Triumph 1200 går bort, den känns som en traktor, 800:an är rolig att köra men låter som en vinande symaskin. Yamaha Super Teneré känns klumpig.

Har även funderat lite på en Kawasaki Z1000SX, årets modell är klart snyggare än den gamla modellen. Man sitter också ganska bra på den. Är dock en gnutta besviken på att man inte kan ha packväskor och topbox på den samtidigt, dvs inte så bra tourer.

Svårt detta, men kul! :banana

Men det vore fortfarande kul om någon vore vänlig och delgav sina tankar angående vibrationer (jag inser att jag behöver testköra själv också, men det är alltid kul att veta vad andra tycker).

BMW är ju boxer, vilket betyder att vibrationerna dels tar ut varandra till största delen, dels är den relativt lågvarvig och dels är den ägnad åt långfärder på alla andra vis vilket visar sig i långtidskomforten.

Kort sagt, vibrationer brukar inte alls vara ett problem med boxrar men du skall självklart kolla själv.

Sedan tror jag att Honda absolut kommer att vara mer felfri i längden, tyvärr har BMW haft en hel del barnsjukdomar som visserligen hanteras generöst inom garantin men ändå innebär tjorv för ägaren. Synd då det verkligen är rara ärtor i övrigt - egenskapsmässigt brukar många vara överens om att det inte finns så mycket övrigt att önska.

Men med avseende på vibrationer finns det nog väldigt få motorcyklar överhuvudtaget som är bättre för en vibrationskänslig förare än BMW boxer, hur lustigt det än kan låta.

Det skall förresten vara Triumphs trecylindriga då, det är fina cyklar på många sätt och kanske en sådan kunde vara något?

Jag bryr mig inte så mycket angående om det blir svårt att sälja den eller inte. Jag köper den jag gillar och vill ha. Om du nu inte tänker sälja efter en sommar.

Tänker man ha den många år så får det bli ett senare problem.

Hade en Super tenere förut riktigt bra cykel.
Kör nu Z1000SX är super nöjd med den.

BMW är ju boxer, vilket betyder att vibrationerna dels tar ut varandra till största delen, dels är den relativt lågvarvig och dels är den ägnad åt långfärder på alla andra vis vilket visar sig i långtidskomforten.

Kort sagt, vibrationer brukar inte alls vara ett problem med boxrar men du skall självklart kolla själv.

Sedan tror jag att Honda absolut kommer att vara mer felfri i längden, tyvärr har BMW haft en hel del barnsjukdomar som visserligen hanteras generöst inom garantin men ändå innebär tjorv för ägaren. Synd då det verkligen är rara ärtor i övrigt - egenskapsmässigt brukar många vara överens om att det inte finns så mycket övrigt att önska.

Men med avseende på vibrationer finns det nog väldigt få motorcyklar överhuvudtaget som är bättre för en vibrationskänslig förare än BMW boxer, hur lustigt det än kan låta.

Det skall förresten vara Triumphs trecylindriga då, det är fina cyklar på många sätt och kanske en sådan kunde vara något?

Jag kan nog tänka mig att en radsexa är rätt fri från vibrationer, men några allroadiga sådana känner jag inte till.

BMW 1000rx hade högfrekventa vibrationer runt 5000 varv som fick fingrarna att domna.
vibrationer är inget problem på moderna twinnar med balansaxlar mm.

Bästa komforten har nog min xl 250 s från -81, för övrigt en ganska värdelös hoj...

Som svar på din fråga från en som kört några säsonger GS-13:
Vibrationer, vare sig det gäller i styret eller någon annan stans, är inget problem på en 1200GS på landsväg i 110-120 med gat/touringdäck.
Kan dock inte jämföra med AT, den har jag inte kört.

Hej och tack för era inlägg!! Det var precis vad jag ville höra angående GSen & köpråd. Nu när jag köper en ny båge kommer jag att sannolikt att behålla den i fem-sex år. Dvs det är inte så noga angående andrahandsvärdet, det viktigaste är att jag får en bekväm motorcykel som jag gillar. Ska definitivt provköra en GS, Africa Twin och Z1000SX på landsväg innan jag bestämmer mig. Tills dess har jag ett par månader på mig att försöka vänja mig vid tanken på att eventuellt bli GS:ägare (= gubbigt, hehe..). Stort tack igen till er alla!!

Glöm inte att prova även KTM 1290 och Yamaha xtz 1200.
Tänker du köra "off road" köp i stället en mindre enstånka eller enduro .. det blir roligare då.

Mycket bra samanställning av alternativen i denna klass:tummenupp. Kunde inte sagt det bättre själv:D. Är en mycket nöjd ägare av 1290 SA efter ca. 2600 mil. Är 52 bast.

Tycker jag saknar flera hojar tex. Triumph och Aprilia.

Hej och tack för era inlägg!! Det var precis vad jag ville höra angående GSen & köpråd. Nu när jag köper en ny båge kommer jag att sannolikt att behålla den i fem-sex år. Dvs det är inte så noga angående andrahandsvärdet, det viktigaste är att jag får en bekväm motorcykel som jag gillar. Ska definitivt provköra en GS, Africa Twin och Z1000SX på landsväg innan jag bestämmer mig. Tills dess har jag ett par månader på mig att försöka vänja mig vid tanken på att eventuellt bli GS:ägare (= gubbigt, hehe..). Stort tack igen till er alla!!

GS:en är inte "gubbig" om du köper med "dynamicpaketet" med utökade körlägen. Den är dock väldigt snäll och trygg om man vill det. Och bekväm. Och det vill ju vi "gubbar" ha till vardags...

https://www.youtube.com/watch?v=tjnTNOlKy-M

P.s. Det är inte jag på filmen :crash ... D.s.

Tycker jag saknar flera hojar tex. Triumph och Aprilia.

Absolut. Inte minst Ducati. Det är ju högst individuellt vilken "äventyrshoj" man upplever passar ens behov bäst. Uttryckte mig nog lite klumpigt. Tyckte att Randonörd sammanfattade de hojarna på ett bra sätt. Han bekräftade min sanning, vilken ju inte gäller för alla.

Frågan är ju vad som TS vill ha och vad som passar denne bäst.

Ville jag ha en lite mindre och smidigare hoj för att köra grusväg på så hade AT varit ett utmärkt alternativ.

Vill jag ha en hoj som passar utmärkt för att köra långt och mycket med som även funkar på grus så är GS/A ett utmärkt val.

Vill jag ha en rolig hoj som inte tar så mycket hänsyn till ekonomi eller praktiska hänsyn och körs på asfalt är ju Multistrada utmärkt.

KTM går ju tyvärr fet bort pga fulhet ;) Synd kan jag tycka för motorn är ju rätt trevlig.

Men det är ju bara mina personliga åsikter:tummenupp

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back