Honda 954 vägrar starta

kroppshydda

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2005
Hoj
954
Go'kväll

Har ett klurigt problem som jag kan behöva all möjlig hjälp för att lösa då min 02 Cbr900 vägrar att starta efter vinterförvaringen, ska förklara så gott jag kan och vad jag försökt utesluta:

Nyckel i, tändning på - bränslepump går som den ska. Motorn snurrar utan problem men utan antydan till att tända. Efter startförsöken är stiften snustorra och det luktar inte det minsta bensin vare sig ur avgasröret eller insuget, så därför kollade jag bränsleflödet till insprutningen som visade sig vara helt OK.

Jag har inte gnista på något stift, har inte heller gnista när jag provar med ett nytt stift. Provat med startgas utan resultat.

Har kollat alla säkringar och tror att jag kollat alla kontakter och får inga felkoder, har tom provat båda mina nycklar utan resultat, så min diagnos lyder som följer:

Som jag ser det har jag alltså vare sig insprutning eller tändning.

ECU - är den kass kan väl allt gå fel.
Ignition pulse generator - tätade om kopplingskåpan i vintras och skruvade då lös givaren en stund. Vet inte riktigt konsekvensen om den inte fungerar, styr både tändning och insprutning?
Kablageproblem - som jag inte hittat ännu...

Startförsöken har skett med ett fräscht batteri och hojen är standard, dvs ingen Power Commander eller liknande.

Som sagt, är grymt tacksam för all hjälp innan jag helt ger upp och forslar den till en verkstad, orkar snart inte lägga mer tid på moppen. Någon med en bra idé?

stopp i insprutningen ?

I och med att du inte får in ngn soppa i cyllarna så känns det bekant med min moppe efter vinterförvaringen...

Kolla alla kontakter i kabelstammen så att du inte har ärg nånstans. Har du HISS på den där? Det kanske spökar? Har du gjort något med hojen i vinter, meckat med något? Kolla alla säkringar också, och alla jordningar.

stötte på ett roligt litet problem idag, kanske kan vara något dom har drabbat dig.. jag startade hojen o skulle köra iväg, lägger i 1:an o hojen dör direkt (flera gånger) kom tillslut på att de har något med stödet att göra.. är de nere o växeln är i så stängs gnistan av, typ.. kanske har hängt sig o de tror att du har växel i? bara en gissning
// Micha

1. Om cykeln vart utan ström en längre tid kan HISSen tappat kodningen.
2. Mät pickupen på kontaktstycket och se ifall du får utslag.

Tack för alla snabba svar!

1. Eftersom jag inte har någon gnista så har jag inte börjat kolla så noga på insprutningen men det är möjligt att något spökar där också.

2. Stöd uppe och nere, koppling i och ur (kanske bara Suzuki?) och växel i och ej i neutral - ingen skillnad.

3. Har inte kikat efter ärg, bara att grejjerna är kopplade. Jag får nog offra nagelbanden och ta isär kablarna också.

4. HISS'en tappar kodning låter helt klart tänkbart. Ska kolla det också.

Verkar som att det blir en lördag med några pilsner i garaget, förvisso inte helt fel!

Hojen får inte soppa; din slutsats. Varför?
Hojen får inte gnista: din slutsats. Varför?

ECU´n är en dator, antingen funkar den eller så funkar den inte, dvs den gör det som sonsorerna säger.

/J

Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25